advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > PCM Magazine > Vragen en opmerkingen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 10 December 2010, 11:15   #1
Frans1947
PCM Enthusiast

Thumbs up HDMI kabeltest - Jaap Veenstra

Bedankt Jaap Veenstra voor je mooie artikel over de bestaande HDMI-kabels. Hieraan ontbrak het in mijn ogen lange tijd, want welke kabel moet je nu aanschaffen voor een redelijk betaalbare prijs. Nou, dat weet ik dus nu.
Kan je mij vertellen of er veel verschil bestaat in HDMI of een Scartkabel? Wellicht dat ik de scartkabels van mijn TV naar DVD-recorder en van digitale ontvanger naar TV beter kan vervangen door een goede HDMI-kabel.
Frans1947 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 December 2010, 13:55   #2
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

HDMI heeft sowieso een veel hogere kwaliteit dan via scart mogelijk is. Natuurlijk moet de bron niet van lage kwaliteit zijn anders is de winst niet zo groot.

edit
Voor de rest van dit onderwerp waar het verder over Jaaps onzin artikel gaat. Ongeloofelijk dat dit ondertussen gewoonweg ook op de site is terug te vinden.
http://www.pcmweb.nl/koopwijzer/hdmi...sverschil.html

Laatst gewijzigd door eNdEmiOn : 22 February 2013 om 17:00
eNdEmiOn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2010, 13:10   #3
Jaap Veenstra
Redactie
Just Joined!

Jaap Veenstra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eNdEmiOn Bekijk bericht
HDMI heeft sowieso een veel hogere kwaliteit dan via scart mogelijk is. Natuurlijk moet de bron niet van lage kwaliteit zijn anders is de winst niet zo groot.
Het grootste verschil is nog wel dat hdmi volledig digitaal is en scart analoog. Tevens kan hdmi een full-hd beeldsignaal doorsturen - net als dvi - en scart niet verder komt dan sd: standaard definitie. Tel deze twee zaken op en hdmi komt als onbetwiste winnaar uit de bus.

Hardwareredacteur PCM
Jaap Veenstra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2010, 13:11   #4
Jaap Veenstra
Redactie
Just Joined!

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans1947 Bekijk bericht
Bedankt Jaap Veenstra voor je mooie artikel over de bestaande HDMI-kabels. Hieraan ontbrak het in mijn ogen lange tijd, want welke kabel moet je nu aanschaffen voor een redelijk betaalbare prijs. Nou, dat weet ik dus nu.
Kan je mij vertellen of er veel verschil bestaat in HDMI of een Scartkabel? Wellicht dat ik de scartkabels van mijn TV naar DVD-recorder en van digitale ontvanger naar TV beter kan vervangen door een goede HDMI-kabel.
Hartelijk dank, Frans! Leuk te horen dat het artikel is bevallen!

Hardwareredacteur PCM
Oud 21 December 2010, 12:11   #5
EdB
Just Joined!

Standaard Ontbrekend

Ondanks de bijgevoegde foto's alleen een verklaring over jitter gelezen. De onderbouwing over ontbrekende data informatie, hoeveelheden onjuiste bits, datadeformatie en/of foutieve correctie ontbreken in het artikel.
Indien de datastromen, ondanks de slechtste kabels compleet bij de ontvanger aankomen, kan er geen geluids of beeldkwaliteits verschil hoorbaar of zichtbaar zijn. Dit artikel doet mij weer sterk denken aan zo'n diskussie over duizenden euro's kostende monsterkabel, waarbij meetbaar geen verschillen aanwezig zijn maar een zich, o zo belangrijk voelend panel, toch zegt duidelijke veschillen te horen.
Meten is weten, dan ook graag de gemeten verschillen, anders is dit artikel enkel een nodeloze bladvulling.
met vriendelijke groet,
EdB
EdB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 December 2010, 12:20   #6
EdB
Just Joined!

Standaard

Citaat:
Het grootste verschil is nog wel dat hdmi volledig digitaal is en scart analoog. Tevens kan hdmi een full-hd beeldsignaal doorsturen - net als dvi - en scart niet verder komt dan sd: standaard definitie. Tel deze twee zaken op en hdmi komt als onbetwiste winnaar uit de bus.
Het lijkt mij zinvol de gegevens over DVI (simpel om te zetten naar en compatible met HDMI) nog eens door te nemen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Groet
EdB
Oud 23 December 2010, 12:34   #7
Jaap Veenstra
Redactie
Just Joined!

Standaard

Beste EdB

Ik wilde het antwoord bewust niet te complex maken. DVI is - mits het de digitale variant is - gewoon met een verloopstekker naar hdmi te gebruiken op een hdtv. Uiteraard mis je dan wel het geluid.
Uiteraard geldt: meten is weten, maar wij hebben bewust ervoor gekozen te kijken naar verschillen, aangezien een consument er niets aan heeft een tabel met metingen door te nemen. Bovendien zegt een meting lang niet alles... ik ken bijvoorbeeld genoeg versterkers die niet perfect doormeten, maar wel prima klinken. Uiteraard moeten de resultaten binnen een bepaald kader vallen. Een gemiddelde THD van 10% is gewoon hoorbaar.
Om even terug te komen op de hdmi-kabels: een fatsoenlijke kabel voldoet simpelweg aan de norm en zou dus prima moeten meten. Echter, feit is: er zijn verschillen te zien ?n te horen. Wij hebben zeer goede apparatuur gebruik - onder meer de referentie splitter en av-receiver van Meridian - om deze verschillen te kunnen zien en horen. Zowel ik als een collega hebben zonder moeite, onafhankelijk van elkaar, verschillen kunnen zien en horen. Opvallend genoeg hadden we ook nog dezelfde aantekeningen gemaakt. Dat zegt genoeg, toch?

Hardwareredacteur PCM
Oud 23 December 2010, 13:13   #8
EdB
Just Joined!

Standaard Inhoudelijk

Inhoudelijk zou het mijns inziens toch zinvol zijn het uiterlijk van het datasignaal, het verlies van data informatie en de onmogelijkheid van datacorrectie van bijvoorbeeld de beste en slechtste (prullenbak versie) kabel aanschouwelijk te maken in uw artikel. Al was het maar om aan te tonen dat er werkelijk wat verdwijnt tussen het begin en eind van de kabel. Indien data wel volledig aankomt aan het eind van de kabel, kan er geen verschil aanwezig zijn. Als (misschien slecht) voorbeeld, een filmpje van internet gedownload blijft hetzelfde filmpje, al wordt het via glasvezel adsl sateliet of telefoonlijn opgehaald.
Met vriendelijke groet,
Ed
Oud 23 December 2010, 14:23   #9
bee_c4
PCM Lord

bee_c4's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EdB Bekijk bericht
Als (misschien slecht) voorbeeld, een filmpje van internet gedownload blijft hetzelfde filmpje, al wordt het via glasvezel adsl sateliet of telefoonlijn opgehaald.
Met vriendelijke groet,
Ed
dat denk jij....
maar dat moet jij nog eens goed kijken naar het begrip " packet-loss"
sommige pakketjes komen niet aan en moeten opnieuw worden verstuurd.
TCP/IP is een heel ander protocol dan dat voor HDMI word gebruikt...
Oud 25 December 2010, 02:05   #10
HendrikT
Just Joined!

Standaard kwaliteitsverschil hdmi-kabel

Ik was ook zeer benieuwd naar dit artikel en omdat ik een HD ontvanger heb een een full HD led tv 37 inch. Als ik naar een HD kanaal zit te kijken - bijv. Ned 1 HD - en ik zit op 1 tot 1,5 meter voor de tv dan vind ik het toch niet zo scherp als ik zou verwachten. (ik weet dat 1,5 meter normaliter te dicht bij is, het is ook niet mijn normale kijkafstand) Ik vraag me dan af of het misschien toch aan die goedkope hdmi kabel kan liggen van 2,75 bij de action.

Ik heb toch ook even op diverse forums gekeken en overal waar je ook kijkt geeft men aan dat het onzin is om dure kabels te kopen. (dure kabels: 30 euro of duurder)

Als ik het artikel in de PCM lees ben ik bijna geneigd om naar de winkel te gaan en toch een dure kabel te kopen, en zo nog vele andere mensen wellicht. Nu ik alle reacties zo lees ben ik toch bang dat veel van die mensen bedrogen uit zullen komen en dat de beeldkwaliteit toch niet zoveel beter zal zijn als met een goedkopere kabel. Het mooiste zou zijn als je het even thuis kan testen.

Ik verwacht veel lezersreacties over dit artikel in de volgende PCM.
HendrikT is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten