advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 25 October 2011, 10:03   #1
vixducis
PCM Lord

vixducis's schermafbeelding

Standaard servertje bouwen

Hallo, ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn ch3snas die goed dienst heeft gedaan, maar intussen flink traag is geworden (voor die dingen die ik er zou willen mee doen toch). Daarom zou ik graag een x86 systeem willen bouwen waar ik dan freenas (of een linux variant) zal op draaien.

Vereisten:
max €200, liefst zo weinig mogelijk
uiterst stil
een zo laag mogelijk energieverbruik
min 4 SATA aansluitingen

U merkt het: ik ben bereid snelheid op te offeren voor een lager verbruik en stilte. Harde schijven zien niet nodig, die heb ik al, RAID is iets voor later en ook nog niet nodig.

Jullie advies graag.

Laatst gewijzigd door vixducis : 25 October 2011 om 10:08
vixducis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2011, 12:33   #2
BlackiE
PCM Lord

BlackiE's schermafbeelding

Standaard

Compleet systeempje voor 200e: HP Proliant Microserver N36L
Met extra schijf van 160gb, deze kan je gebruiken voor je boot.

Zelf samenstellen wordt moeilijk voor 200e. Heb je al een behuizing bijvoorbeeld? Voeding?
Je hebt dan namelijk 5 componenten nodig, die allemaal wel gemiddeld €50 kosten.
BlackiE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2011, 12:47   #3
vixducis
PCM Lord

Standaard

Ziet er een zeer goede oplossing uit, ook behoorlijk sterk dat ie met ECC geheugen geleverd wordt voor die prijs.
Oud 28 October 2011, 20:28   #4
Chato
PCM Lord

Chato's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Chato
Standaard

200 euro?
Dat kan veel goedkoper als je ze tweedehands aanschaft.

Ik heb een HP Netserver E800, voor 75 euro op de kop getikt en een Compaq Proliant DL580 'kreeg' ik voor 50 euro bij een plaatselijke computerboer.

Kijk eens op marktplaats.nl, speurders.nl etc. en ga es op de koffie bij de eigenaar van een kleine computerwinkel in de buurt.

Ik weet niet waar jij woont, maar hier in Enschede is een klein computerzaakje in een buitenwijk waar je tweedehands servers voor die prijs kunt kopen/bestellen.

Laatst gewijzigd door Chato : 28 October 2011 om 20:34
Chato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2012, 11:45   #5
vixducis
PCM Lord

Standaard

Toch nog even terug bumpen:

Ik ben niet zo voor tweedehands, en heb eens een systeempje samengesteld.

behuizing: MS-TECH CA-0160 - €34,99
mobo+cpu: ASUS E35M1-I - €114,9
RAM: Corsair 4 GB DDR3-1333 - €19,99

Heb al een HTPC op basis van de AMD M1 en ben daar zeer tevreden van. Uiterst stil (geen fans nodig), en zeer energiezuinig.

Een altijd opmerkingen die ik al verwacht:
- De PSU die bij de behuizing zit is bagger. Maar deze zal na verloop van tijd vervangen worden.
- Het mobo ondersteunt maar DD3-1066, geheugen draait op 1333MHz. DD3-1333 is tegenwoordig goedkoper dan tragere varianten, het geheugen zal gewoon op een lagere frequentie draaien.
- Het mobo beschikt over een GPU, waar ik wsl niets mee zal doen, toch is dit nog altijd energiezuiniger dan andere oplossingen (atom niet meegeteld, die hebben niet genoeg SATA's).
Oud 26 January 2012, 12:30   #6
BlackiE
PCM Lord

BlackiE's schermafbeelding

Standaard

Leuk moederbordje! Ga ik onthouden als ik een servertje moet/ga bouwen. Die 6x sata zijn handig voor zo'n klein mobo.
BlackiE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 January 2012, 16:57   #7
funmen
PCM Lord

Stuur een bericht via Skype™ naar funmen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vixducis Bekijk bericht
U merkt het: ik ben bereid snelheid op te offeren voor een lager verbruik en stilte. Harde schijven zien niet nodig, die heb ik al, RAID is iets voor later en ook nog niet nodig.

Jullie advies graag.
Afhankelijk van wat je er op gaat zetten (films) raad ik toch minimaal RAID 1 aan. Als een harde schijf kapot gaat dan ben je data gewoon kwijt, ook met backups zou ik RAID 1 aanraden. Mocht je meer dan 2 schijven hebben en zoveel mogelijk disk space willen, kies dan voor RAID 5. Meer informatie over RAID is hier te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Redunda...ependent_disks
Oud 29 January 2012, 22:51   #8
vixducis
PCM Lord

Standaard

Ik beschik momenteel over ??n schijf van 2TB en ??n van 500GB, eerst en vooral een bijzonder slechte combinatie om aan RAID te doen.

Bovendien komt er binnenkort een schijftekort aan, en vind ik het momenteel (met de extreen hoge prijzen) een zeer slecht moment om ineens 2 schijven te moeten aankopen.

Qua backups zit ik ook behoorlijk safe: een groot deel van mijn films staat verspreid over verschillende harde schijven en bovendien deel ik bijna al mijn films met mijn vrienden, waardoor ik ze daar meteen terug kan halen. Ik zal inderdaad ook backups doen naar de server, maar het moest al zeer toevallig zijn, moest de serverschijf en de schijf van mijn computer zelf tegelijk sterven.

Bovendien ondersteunt mijn geplande mobo geen vorm van RAID, waardoor ik aan software raid zou moeten doen (sterke performance drop) of een externe raid kaart zou moeten aanschaffen (duur).
Oud 29 January 2012, 23:10   #9
funmen
PCM Lord

Stuur een bericht via Skype™ naar funmen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vixducis Bekijk bericht
Ik beschik momenteel over ??n schijf van 2TB en ??n van 500GB, eerst en vooral een bijzonder slechte combinatie om aan RAID te doen.

Bovendien komt er binnenkort een schijftekort aan, en vind ik het momenteel (met de extreen hoge prijzen) een zeer slecht moment om ineens 2 schijven te moeten aankopen.

Qua backups zit ik ook behoorlijk safe: een groot deel van mijn films staat verspreid over verschillende harde schijven en bovendien deel ik bijna al mijn films met mijn vrienden, waardoor ik ze daar meteen terug kan halen. Ik zal inderdaad ook backups doen naar de server, maar het moest al zeer toevallig zijn, moest de serverschijf en de schijf van mijn computer zelf tegelijk sterven.

Bovendien ondersteunt mijn geplande mobo geen vorm van RAID, waardoor ik aan software raid zou moeten doen (sterke performance drop) of een externe raid kaart zou moeten aanschaffen (duur).
Dan zou het inderdaad niet nodig zijn. Het is maar net de eisen die je er aan stelt: sofware raid kan prima namelijk, als je daarmee wat zekerheid voor die paar seconde krijgt zou ik het niet laten eigenlijk en hardware raid is gelijk een aanslag op de portemonnee. Voor films downloaden en kijken zou software raid prima kunnen voldoen.

met die 2 schijven is het inderdaad niet slim, je zou de capaciteit overhouden van de kleinste schijf namelijk. Misschien even wachten totdat de prijzen verder droppen: http://tweakers.net/pricewatch/24952...tab:razz:rices. 5400 RPM schijven hebben zover ik weet niet erg veel last hier van gehad: de vraag is hier minder naar dan 7200 RPM schijven maar misschien dat daardoor ook minder voorraad gehouden is. Tot dusver heb ik er zelf geen last van gehad in ieder geval doordat we zelf een grote voorraad ingekocht hebben zodat we zelf geen te kort hebben voor onze servers (in de servers werken we wel met 7.2K RPM natuurlijk, thuis en enkele NASsen die verder geen productie doeleinde hebben draaien ook 5400RPM).
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten