advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Internet > Vragen en discussies

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 3 March 2010, 14:00   #1
vixducis
PCM Lord

vixducis's schermafbeelding

Standaard schoolnetwerk beveiliging 'omzeilen'

Ik heb thuis een NAS staan met aangepaste firmware zodat ik daar allerlei leuke programma's op kan draaien, veelal met een webinterface. Het is logisch dat ik deze programma's ook vanop school zou willen raadplegen. Het probleem is echter dat elk verkeer buiten poort 80 (http) en 443 (https) geblokkeerd wordt.

Nu heb ik er al voor gezorgd dat mijn router de webinterface van transmission extern op poort 80 plaats en dus beschikbaar is. De rest van mijn programma's (php filemanager) en secure shell toegang zijn niet beschikbaar. Weet iemand een manier om deze 'beveiliging' te omzeilen? Ik heb reeds dingen gelezen over vpn verbindingen, maar dat lijkt me iets te complex.
vixducis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 March 2010, 15:48   #2
PeHo
PCM Enthusiast

Standaard

SSH kan heel goed over poort 443 hoor.
If you can?t be a good example,
be a horrible warning.
PeHo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 March 2010, 18:04   #3
vixducis
PCM Lord

Standaard

Als ik nu nog ftp toegang zou kunnen hebben, dat zou geweldig zijn.
Oud 3 March 2010, 19:23   #4
Hans60
PCM Enthusiast

Standaard

Probeer dan >net2ftp< eens.
Oud 3 March 2010, 19:38   #5
vixducis
PCM Lord

Standaard

Wauw, heel hard bedankt, was niet dat dit mogelijk was. Nog niet zo handig als echt ftp-toegang, maar toch zeer goed.
Oud 4 March 2010, 17:08   #6
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard

Zou je niet over SSH een tunnel aanleggen, als je dat al werkend hebt? Dan stuur je lokaal verkeer over SSH.

edit: Ik weet niet of je het idee van een tunnel kent, dus dat zal ik even uitleggen. Op de computer waarop je werkt geef je aan dat verkeer naar bepaalde poorten doorgestuurd wordt, dat gaat dan de tunnel in en gaat via poort 443 naar huis. Daar wordt het weer uitgepakt. Dit is praktisch hetzelfde als VPN trouwens. Kweenie of het gaat werken aangezien je administratieve privileges nodig hebt, maar je kunt even kijken of dat dichtgespijkerd is.

Laatst gewijzigd door ktf : 4 March 2010 om 17:12
ktf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 March 2010, 21:11   #7
vixducis
PCM Lord

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ktf Bekijk bericht
edit: Ik weet niet of je het idee van een tunnel kent, dus dat zal ik even uitleggen. Op de computer waarop je werkt geef je aan dat verkeer naar bepaalde poorten doorgestuurd wordt, dat gaat dan de tunnel in en gaat via poort 443 naar huis. Daar wordt het weer uitgepakt. Dit is praktisch hetzelfde als VPN trouwens. Kweenie of het gaat werken aangezien je administratieve privileges nodig hebt, maar je kunt even kijken of dat dichtgespijkerd is.
Ik heb inderdaad al van het principe gehoord, maar zou niet weten hoe ik dit praktisch in elkaar moet krijgen op een embedded linux systeem.
Oud 9 March 2010, 17:49   #8
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Met embedded linux bedoel je hoe je die tunnel aan de serverkant maakt? Daar hoef je niet eens over na te denken, dat is normaal gesproken standaardfunctionaliteit in de SSH server Wat je wel moet doen is de client zover krijgen.

Je kunt hier vinden hoe: https://ccrma.stanford.edu/guides/ss...tyforward.html (als je met PuTTY werkt tenminste, ik weet natuurlijk niet welke client je hebt) Je moet geloof ik dynamic port-forwarding hebben, en mocht dat niet werken, probeer dan de anderen met als bestemming "localhost". Ik heb zo een tijdje mijn server thuis als proxy/tunnel/VPN gebruikt op onveilige draadloze verbindingen.

Laatst gewijzigd door ktf : 9 March 2010 om 17:59 Reden: aanvulling, typo, betere link
ktf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2010, 18:00   #9
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

Embedded Linux betekent dat het een speciaal voor een bepaald doel gemaakte Linux variant (vaak in ROM) is voor in een bepaald apparaat, bijv. een koelkast browser om maar 's wat geks te noemen. Die zijn typisch niet erg instelbaar/uitbreidbaar.
Oud 9 March 2010, 18:03   #10
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Ja, ik zie nu dat het ook wel erg krom geschreven is, sorry Ik bedoelde zoiets als: Bedoel je hoe je de tunnel aan de serverkant aan de praat krijgt? Tzou ook kunnen dat hij met embedded linux aan de client kant probeert verbinding te krijgen was mijn redenering.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten