advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Software, Games & OS > Vragen en discussies

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 June 2011, 16:15   #1
Erwinew
Just Joined!

Standaard ID3 tags toevoegen aan .wav (wave) bestanden

Diverse originele audio CD's heb ik op mijn harddisk opgeslagen als .wav. Graag zou ik net als bij MP3 een ID3 tag toevoegen zodat bijvoorbeeld Mediaplayer, WinAmp of XBMC het genre, artiest, titel en album kan herkennen. Ik heb nog geen programma gevonden die dit in .wav bestanden kan opslaan. Ik wil g??n kwaliteitsverlies.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen?

Alvast bedankt,

Erwin
Erwinew is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 June 2011, 19:31   #2
tj0nge
PCM Lord

tj0nge's schermafbeelding

Standaard

WAV's kunnen geen ID# tags bevatten. Wel kunnen ze bepaalde andere metadata bevatten.
Toch zou ik hier liver het FLAC formaat voor gebruiken, wat meer metadata kan bevatten en tevens lossless is.

Toch, als je pers? WAV wilt gebruiken (wat wijder ondersteunt wordt), heb ik via google het volgende weten te vinden:

http://www.sounddevices.com/products/waveagent.htm
(schijnt het te kunnen)

http://www.maniactools.com/soft/mp3tag-pro/index.shtml
(ook al heet het mp3tag, kan het ook)

http://www.hitsquad.com/smm/programs/MusicMatch/
(kan het ook)

Dan is er ook het (betaalde) metadatatouch, wat ook XMP aan wav toe kan voegen.

Waarom zegt de PLUS 'Plus geeft meer... veel meer!' als ik zojuist zie dat er in een dicht pak sultanas een pakje te weinig zat?
tj0nge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 June 2011, 22:11   #3
Erwinew
Just Joined!

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tj0nge Bekijk bericht
WAV's kunnen geen ID# tags bevatten. Wel kunnen ze bepaalde andere metadata bevatten.
Toch zou ik hier liver het FLAC formaat voor gebruiken, wat meer metadata kan bevatten en tevens lossless is.

Toch, als je pers? WAV wilt gebruiken (wat wijder ondersteunt wordt), heb ik via google het volgende weten te vinden:

http://www.sounddevices.com/products/waveagent.htm
(schijnt het te kunnen)

http://www.maniactools.com/soft/mp3tag-pro/index.shtml
(ook al heet het mp3tag, kan het ook)

http://www.hitsquad.com/smm/programs/MusicMatch/
(kan het ook)

Dan is er ook het (betaalde) metadatatouch, wat ook XMP aan wav toe kan voegen.
Dit is toch nog niet helemaal wat ik zoek, want ik wil de tags opslaan in het audio bestand en niet in een losse database zoals veel media spelers doen.

Op Wiki heb ik een lijst met lossless audio formaten gevonden. Als ik deze lijst bekijk, dan zijn deze formaten het meest gebruikt:
- WAV (Ondersteunt geen tags)
- AIFF (Geen Windows tag programma gevonden. iTunes only?)
- FLAC (Lossless met ID3 tags en Windows GUI converter. Er zijn inmiddels aardig wat Mp3 spelers die dit formaat ondersteunen)
- WavPack (Is niet in iedere media speler af te spelen en ik heb geen Windows GUI converter gevonden)

Ook heb ik uitgeprobeerd dat FLAC en WavPack weer terug geconverteerd kunnen worden naar WAV. De WAV MD5 checksum van het origineel en de terug geconverteerde FLAC naar WAV zijn gelijk. Het gratis MP3Tag kan FLAC bestanden taggen, iets wat erg handig is. Ook Winamp, VLC en XBMC kunnen FLAC afspelen. Windows Media speler laat het weer eens afweten en kan geen FLAC codec vinden.

Naar mijn idee zou FLAC dan de beste keuze zijn. Of heeft iemand anders nog een goed idee?
Oud 25 June 2011, 13:37   #4
tj0nge
PCM Lord

Standaard

Zelf ben ik altijd wel pro-FLAC, maar dan moet je wel apparatuur (mp3-spelers, home cinemaset etc.) hebben die FLAC ondersteunt. Misschien is het waard om dit eerst uit te proberen?

Volgens mij zijn er codec-packs voor Vista en 7 die ook Windows Media Player FLAC af kunnen laten spelen.

Waarom zegt de PLUS 'Plus geeft meer... veel meer!' als ik zojuist zie dat er in een dicht pak sultanas een pakje te weinig zat?
Oud 25 June 2011, 17:25   #5
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Heb je trouwens al geprobeerd of je ?berhaupt verschil hoort tussen wav/flac en mp3 met hoge bitrate (192-320kbps)? Want daar heb je over het algemeen erg goede oren en erg goede apparatuur voor nodig en dan nog is het verwaarloosbaar (mp3 is dan ook voor een groot deel er op gemaakt dingen eruit te filteren die het menselijk oor toch niet hoort).
Oud 26 June 2011, 10:01   #6
Erwinew
Just Joined!

Standaard

Citaat:
Heb je trouwens al geprobeerd of je ?berhaupt verschil hoort tussen wav/flac en mp3 met hoge bitrate (192-320kbps)? Want daar heb je over het algemeen erg goede oren en erg goede apparatuur voor nodig en dan nog is het verwaarloosbaar.
Ik heb een blinde geluidstest gedaan met hoge kwaliteit audio apparatuur. Het verschil tussen FLAC en WAV heb ik niet kunnen ontdekken. Het verschil tussen MP3 320kbps en FLAC hoor ik wel. Je hebt gelijk: Je hoort alleen verschil met goede afspeelapparatuur ?n een goed gehoor.

Citaat:
(mp3 is dan ook voor een groot deel er op gemaakt dingen eruit te filteren die het menselijk oor toch niet hoort).
Het filtert wat de meeste mensen niet horen. Studio opnames opgenomen met 44,1kHz of 196kHz sample frequenties zijn voor mij ook een gigantisch verschil, maar niet iedereen wil of kan dat horen. Het menselijk gehoor gaat verder dan alleen meetbare getallen.

Citaat:
Zelf ben ik altijd wel pro-FLAC, maar dan moet je wel apparatuur (mp3-spelers, home cinemaset etc.) hebben die FLAC ondersteunt. Misschien is het waard om dit eerst uit te proberen?
Jep, dat heb ik uitgezocht. Mijn HTPC draait gewoon Windows 7, dus ik kan erop zetten wat ik wil. XBMC en Winamp doen het prima.

Het maakt niet uit of je een 256kbsp MP3 of FLAC bestand op een portable MP3 speler zet. Dat verschil is niet te horen omdat de ingebouwde goedkope DA converter niet hetzelfde klinkt als dure DA converters. Over oordopjes en omgevingsgeluid maar te zwijgen...

Citaat:
Volgens mij zijn er codec-packs voor Vista en 7 die ook Windows Media Player FLAC af kunnen laten spelen.
Ik heb wat geprobeerd:
CoreFLAC crashte met Media player on Windows 7 64-bit. De site http://www.illiminable.com is down, wmptagext werkt niet met WMP12 en de madFlac link op Codecs.com werkt niet.
Directshow Filters for Ogg Vorbis, Speex, Theora, FLAC, and WebM werkt bij mij wel.

Mijn conversie programma's:
- Free Audiograbber om een CD naar WAV te rippen
- Free WAV <-> FLAC conversie tool
- Free MP3 tag MP3 en FLAC bestanden taggen
- Free Media coder voor FLAC > MP3 conversie (en andere formaten)
- Free Winamp media speler
- Free XBMC Media speler

Hmm, kan dat niet in ??n programma?
Oud 26 June 2011, 14:03   #7
tj0nge
PCM Lord

Standaard

Ondersteunt iTunes Flac?
Anders heeft FLAC zelf ook nog software waarmee je FLAC kan de- en encoden, testen, taggen, en nog meer. Heet iets als FLAC frontend oid.

Oud 27 June 2011, 09:08   #8
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard

iTunes ondersteund OGG-FLAC (dus FLAC in een OGG-container) met deze plugin: http://www.xiph.org/quicktime/ Je kunt OGG-FLAC's maken met de officiele converter.
Oud 3 July 2011, 10:14   #9
Erwinew
Just Joined!

Standaard

Citaat:
- Free Audiograbber om een CD naar WAV te rippen
- Free WAV <-> FLAC conversie tool
- Free MP3 tag MP3 en FLAC bestanden taggen
- Free Media coder voor FLAC > MP3 conversie (en andere formaten)
- Free Winamp media speler
- Free XBMC Media speler

Hmm, kan dat niet in ??n programma?
Eindelijk heb ik de oplossing gevonden: Het gratis programma Exact Audio Copy. Het vervangt Audiograbber, het losse WAV-FLAC conversie tool, MP3tag en Media coder, omdat alles in dit programma zit.

Exact Audio Copy kan een audio CD op diverse manieren rippen:
- Ondersteunt CDDB.
- CD cover ophalen (helaas alleen handmatig)
- Naar WAV rippen, met optioneel een CUE file.
- Naar MP3 ?n FLAC rippen inclusief ID3 tag.

Het werkt prima, maar je moet wel even de tijd nemen om alle menu's te bestuderen.

Tip: Voor het Nederlandstalige Exact Audio copy: Klik EAC > EAC Options (F9) > Tabblad General > Dutch > OK.

Zie ook PCM mei NR. 05 2009 - pagina 117 Workshop Exact Audio Copy.

Laatst gewijzigd door Erwinew : 3 July 2011 om 10:26
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten