advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 2 February 2012, 15:51   #1
Fish
PCM Guru

Fish's schermafbeelding

Standaard SSD schijf in laptop

Beste mensen,

Ik wil mijn huidige ssd schijf in mijn laptop vervangen door eentje met meer ruimte.
(nu 60Gb en ik wil naar minimaal het dubbele)
Mijn (domme???) vraag is nu: Zit er in een laptop een "normaal" formaat ssd schijf of zijn dat speciale types?
En als tweede: wie weet er een goed ssd schijf?
Fish is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2012, 20:04   #2
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

SSD's zijn zo'n beetje allemaal van het formaat 2.5" er zijn er ook een paar van 1,8". De meest gebruikelijke form factor voor een laptop wbt HD's en dus ook SSD's is 2.5". Dus meten is zeker weten.

De crucial m4 staat nog steeds te boek als de beste keus op SSD gebied.
Oud 2 February 2012, 23:21   #3
funmen
PCM Lord

Stuur een bericht via Skype™ naar funmen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eNdEmiOn Bekijk bericht
SSD's zijn zo'n beetje allemaal van het formaat 2.5" er zijn er ook een paar van 1,8". De meest gebruikelijke form factor voor een laptop wbt HD's en dus ook SSD's is 2.5". Dus meten is zeker weten.

De crucial m4 staat nog steeds te boek als de beste keus op SSD gebied.
De meesten zijn inderdaad 2.5 inch, in moderne laptops zijn SSD's geen enkel probleem.

Mbt beste SSD: kijk hier niet te veel naar. Er zijn prima SSD's zoals de OCZ Agility 3 kan bijvoorbeeld voor laptops al meer dan genoeg zijn en daarmee kan je toch 30 euro mee besparen. SSD's zijn over het algemeen zo snel dat je je moet afvragen of je die kleine beetje prestaties die het meer heeft ook het geld waard is. Gebruik je echt heftige applicaties waarbij je enorm veel IOPS nodig hebt of is het alleen zodat je applicaties snel kan opstarten. En houdt ook rekening met de hardware van de rest van je laptop, een snelle SSD is leuk maar - afhankelijk van de applicatie - de processor kan ook een limiterende factoor zijn.
Oud 3 February 2012, 10:34   #4
lex
PCM Engineer

Standaard

Wat een belangrijke vraag moet zijn is wat voor sata controller er in je notebook zit.

Ik weet niet hoe oud de betreffende notebook is.

bouwjaar voor 2008 dan is de kans groot dat er een sata 1 controller in zit snelheid 150 MB/S.

Bouwjaar na 2008 veelal een sata 2 controller snelheid 300 MB/S

Bouwjaar vanaf 2010 een sata 3 controller 600 MB/S

Als je een tragere SATA controller hebt heeft het dus geen enkele zin om een snellere SSD te kopen.

Hoogstens voor een toekomstige nieuwe notebook.

Lex
lex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2012, 14:00   #5
Fish
PCM Guru

Fish's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lex Bekijk bericht
Wat een belangrijke vraag moet zijn is wat voor sata controller er in je notebook zit.

Ik weet niet hoe oud de betreffende notebook is.

bouwjaar voor 2008 dan is de kans groot dat er een sata 1 controller in zit snelheid 150 MB/S.

Bouwjaar na 2008 veelal een sata 2 controller snelheid 300 MB/S

Bouwjaar vanaf 2010 een sata 3 controller 600 MB/S

Als je een tragere SATA controller hebt heeft het dus geen enkele zin om een snellere SSD te kopen.

Hoogstens voor een toekomstige nieuwe notebook.

Lex

Het Notebook is nog geen jaar oud. (April 2011) het gaat ook niet zo direct om een snellere SSD maar een grotere...
Fish is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2012, 14:32   #6
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door funmen Bekijk bericht
De meesten zijn inderdaad 2.5 inch, in moderne laptops zijn SSD's geen enkel probleem.

Mbt beste SSD: kijk hier niet te veel naar. Er zijn prima SSD's zoals de OCZ Agility 3 kan bijvoorbeeld voor laptops al meer dan genoeg zijn en daarmee kan je toch 30 euro mee besparen. SSD's zijn over het algemeen zo snel dat je je moet afvragen of je die kleine beetje prestaties die het meer heeft ook het geld waard is. Gebruik je echt heftige applicaties waarbij je enorm veel IOPS nodig hebt of is het alleen zodat je applicaties snel kan opstarten. En houdt ook rekening met de hardware van de rest van je laptop, een snelle SSD is leuk maar - afhankelijk van de applicatie - de processor kan ook een limiterende factoor zijn.
Het gaat niet alleen om de snelheid. Ook de kwaliteit van met name de controller. Liever een marvell dan een sandforce controller voorlopig.
Oud 3 February 2012, 16:45   #7
lex
PCM Engineer

Standaard

Grote SSD's zijn voor als nog onbetaalbaar.

Ik betaalde nog €112,- voor mijn 120GB OCZ Vertex plus SSD nu moet je er minimaal €128,- voor betalen.

Een 240 GB SSD koop je voor €265,-

Een SSD is eigenlijk niet bedoeld voor dataopslag maar als systeemschijf. Voor dataopslag kun je beter een mechanische harddisk gebruiken.

Tja als je veel opslag nodig hebt kun je dus overwegen om een 2e harddisk in je notebook te monteren, als je notebook die mogelijkheid niet heeft kun je overwegen je CD/DVD player/brander uitwisselbaar te maken met een caddy waarin een extra harddisk gemonteerd kan worden.

ZIE DEZE LINK 2e HARDDISK IN UW NOTEBOOK "INTERESSANTE TOPIC"

Laatst gewijzigd door lex : 6 February 2012 om 08:16
Oud 10 February 2012, 09:49   #8
lex
PCM Engineer

Standaard

Mocht je notebook ook geen CD/DVD player brander hebben dan kun je overwegen om de wifi kaart te vervangen voor een SSD deze zijn te koop in 32/64/128 en 256 GB "niet goedkoop"

Voorbeeld mini-PCIe SSD kaart

Je kunt dan voor wifi dan een USB dongle gebruiken waarvan modellen te koop zijn die beter zijn dan de ingebouwde kaart bovendie ook nog eens n 300 MBS ondersteunen.

Lex
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten