advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > De Zitkamer > De Lounge

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 23 September 2010, 13:08   #1
Ger Elskamp
Moderator
Redactie
ModeratorJust Joined!

Ger Elskamp's schermafbeelding

Standaard Backup: Zonder Risico!?

In PCM 10 2010 hebben we het over het veilig bewaren van bestanden.
We zullen het maar eerlijk bekennen: de voorbereidingen van het artikel op blz. 26 hebben heel wat discussie opgeleverd. Voor- en nadelen vlogen over tafel en leidden regelmatig tot pittige uitspraken. Backup maakt heel wat los. Want er kan zo veel!
Wij zijn nieuwsgierig geworden: op welke manier bewaart u uw bestanden? Hebt u een doordacht plan waarin alle risico?s zijn uitgesloten of hebt u gekozen voor een makkelijke oplossing die weinig tijd en geld kost?
Deel uw ervaringen (of moeten we zeggen: discussieer eens flink mee) met andere lezers hier op het PCM-forum. Laat anderen meedenken over het ideale scenario voor uw situatie, of voorzie anderen van goede tips en adviezen!
Oud 23 September 2010, 14:35   #2
PeHo
PCM Enthusiast

Standaard

Ik heb een Ubuntu server ingericht op zolder met FTP voor toegang zowel vanuit de huiskamer als vanuit buitenshuis. Mijn familie en vrienden maken backups naar deze FTP server. De meesten gebruiken Cobian Backup voor gewone backups en SyncBack voor het synchroniseren van bijvoorbeeld foto-directories.
If you can?t be a good example,
be a horrible warning.
PeHo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 September 2010, 15:42   #3
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

Zelf maak ik voornamelijk full backups met Acronis TrueImage (een pracht pakket), volgens Opportunistic Schedule (oftewel alleen als ik er aan denk en er zin in heb, te weinig dus ). Verder ook af en toe met SyncBack enkele folders en ook zet ik wel 's wat op online storage)
Oud 23 September 2010, 15:52   #4
De Hulk
PCM User

De Hulk's schermafbeelding

Standaard

Norton Ghost 14.0 gebruik ik voor onafhankelijke herstelpunten van alle stations inclusief besturingssysteem en daarnaast laat ik SyncBack back-ups maken van de stations waarbij het profiel is ingesteld > Maak het Doel gelijk aan de Bron. Dit is een echo en geen synchronisatie.

Voor dit alles heb ik drie externe HDD's beschikbaar waarvan ??n Portable Hard Drive (met Drop Quard en encryptie). Ik kan supersnel stations herstellen maar ook gewoon individuele mappen en bestanden, immers de originele structuur onder SyncBack is gewoon behouden. Ik ben nooit meer in moeilijkheden gekomen.
De Hulk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 September 2010, 16:24   #5
Marc H
PCM Newbie

Standaard

Mijn Backup systeem maakt onderscheid tussen belangrijke, minder belangrijke, en onbelangrijke data.

Belangrijke data staat op een Raid 5 op mijn werkstation. Deze data wordt dagelijks gebackupped naar mijn server, wederom op raid 5 (3 versies, bestanden blijven nog 180 dagen bewaard na verwijderen). wekelijks maak ik een kopie van deze files naar 1 van 2 externe HDD's (om en om), die op mijn werk in mijn la liggen.

minder belangrijk: Wordt wel gerepliceerd naar mijn server maar verder geen backup van gemaakt.

Onbelangrijk: staat of op de server, of op mijn werkstation, worden geen backups van gemaakt.
Site - Way2fast: intel Core i7-920 - Asus P6T - Scythe Mugen 2 - OCZ tripplechanel 6 GB 1600 - 4x OCZ Vertex 30GB (Raid 0) - 4x Samung 1.5 TB eco (Raid 5) - RocketRaid 2300 - 4x Samung F1 1TB - 2x XFX 4890 Black Edition - Samsung 2693HM 26" - IIyama Prolite B2712HDS- Lian Li PC-A70B - Coolermaster M850 Real Power
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 September 2010, 17:28   #6
tj0nge
PCM Lord

tj0nge's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een computer met een interne en externe harde schijf, op de externe schijf zet ik al mijn belangrijke bestanden (zoals 6765 foto's ), net zoals op mijn interne, dan heb ik het altijd dubbel. Nieuwe software zet ik gewoon op de externe. Ook heb ik via kpn online opslag, waar ik altijd belangrijke dingen kan dumpen...

(Oh ja, eigenlijk is het niet online opslag van kpn, maar een nonsense website als cover, en vervolgens de overgebleven ruimte volgestouwd met mijn belangrijke bestanden. Volgens mij mag je een site die je bij kpn hebt (internet + bellen) niet als opslag gebruiken, dus heb ik maar even een fotoslideshow op de site gezet...)

Waarom zegt de PLUS 'Plus geeft meer... veel meer!' als ik zojuist zie dat er in een dicht pak sultanas een pakje te weinig zat?
tj0nge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 October 2010, 21:46   #7
ronhoo
Just Joined!

Question online back-up

Op de synology NAS is er een mogelijkheid om via rsync je NAS te online backuppen met een server, ik mis in de test de gegevens of de servers dit ondersteunen.
MAW welke servers ondersteunen dit protocol???

Ronhoo
ronhoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 October 2010, 22:12   #8
Piet Koenen
PCM Lord

Piet Koenen's schermafbeelding

Standaard

Ik gebruik twee externe harddrives een voor Foto's, bestanden, applicaties enz.
de andere voor complete C-images voor 2 PC's en een laptop.
Ook brand ik nog belangrijke bestanden op CD/DVD.
Groet Piet.

Laatst gewijzigd door Piet Koenen : 5 October 2010 om 23:09
Piet Koenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2010, 15:29   #9
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

@ronhoo: rsync wordt door elke Linux/Unix (dus ook MacOS) ondersteund. Voor Windows moet je een derde-partij-oplossing zoeken.
Oud 5 October 2010, 19:37   #10
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Maak zo af en toe eens een ghost van het OS. Daarnaast heb ik het belangrijkste dubbel opgeslagen, fysiek los van elkaar op verschillende HD's (eenvoudigweg met EZback-it-up).
Tja er zijn ook genoeg mensen die wel backups maken maar enkel op een andere partitie vd zelfde schijf. Prima voor een in de soep gelopen OS maar niet veilig voor defecten.

Alleen door schade als brand of bliksem ed loopt mijn data echt risico permanent te worden vernietigd

Extern zaken opslaan gaat me een beetje te ver al heb ik wel een aantal dingetjes op de server vd email provider staan. Maar hier kun je natuurlijk niet zomaar ff een TB naar kopi?ren (zelfs met een 100mbit verbinding is dat nog onhandig door de traagheid). Anders zou het een optie zijn al zit ik niet op een maandelijkse rekening voor de opslag hiervan te wachten.

Toch lang ook zonder alles van belang te backuppen gezeten. Kan toch aardig aantikken als je bv naar een 2TB HD kijkt en je wilt daar ook een backup van kunnen maken, ben je in totaal al snel toch iets van 200€ kwijt. Dat is de moeite wel waard maar zo voelt het niet aangezien je toch eigenlijk niks verder doet met zo'n extra schijf(en). En dat tegen de toch relatief kleine kans dat een HD het ook daadwerkelijk begeeft (als een HD het niet in de eerste maanden begeeft gaat die ook meestal wel lang mee).

Zou je gaan werken met een nas tikt het nog harder aan.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten