advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 23 September 2009, 15:22   #1
gvanvoor
PCM Lord

gvanvoor's schermafbeelding

Thumbs up snow leopard, review

Ik heb gisteren mijn macbook pro geupgrade van tiger naar snow leopard, dus hier komen dan mijn eerste ervaringen:
  • installatie verliep vlekkeloos (ongeveer 60 minuten, software update achteraf inbegrepen). Ik kreeg een melding dat een aantal applicaties niet compatibel waren en dat die in een afzonderlijke folder werden geplaatst. Bij nazicht zag ik daar niets staan dat op een applicatie leek dus heb ik de folder maar verwijderd.
  • Er moet iets ernstigs veranderd zijn aan de printer drivers: bij mijn eerste opstarten van acrobat meldde die dat de pdf printer hersteld moest worden (dat duurde maar een aantal seconden) en toen ik vandaag iets wou afprinten op mijn laserjet 1200 kreeg ik de melding dat een stuurprogramma ge?nstalleerd moest worden en werd gesuggereerd software update uit te voeren. Dat laatste bracht geen soelaas maar verwijderen en terug toevoegen van de printer loste het probleem op. (ik vraag me af of mijn ip3000 nog probleemloos werkt maar heb hem niet direct nodig)
  • Hoewel dat in tiger aanstond stond web sharing na installatie af (dat betekent dat apache niet draaide). Een klik in de system preferences lostte dat op maar toen bleek dat php uitgeschakeld was... Enkele seconden later kwam ik via google te weten dat ik de apache configuratie file moest aanpassen (en opnieuw enkele seconden later was php5 enabled).
  • Het opstarten blijkt iets langer te duren dan dat bij tiger het geval was, maar daartegenover staat wel een sterke winst in snelheid bij gebruik: starten van applicaties, werken met applicaties, zelfs netwerkverkeer is merkbaar sneller.
  • Snow Leopard neemt ook wat minder plaats in op de schijf (maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk enkel aan het feit dat powerPC macs niet meer ondersteund worden waardoor binaries nu enkel nog intel instructies bevatten i.p.v. zowel intel als powerPC instructies).
Meer info in volgende posts (als er specifieke vragen zijn: vuur maar af).
Oud 24 September 2009, 22:54   #2
gvanvoor
PCM Lord

gvanvoor's schermafbeelding

Standaard

Na een dagje gebruiken nog wat info:
  • De ip3000 bleek nog te werken (die driver is blijkbaar wel automatisch bijgewerkt tot een nieuwe versie met wat extra mogelijkheden en een iets verbeterde interface)
  • Adobe applicaties zijn voor de meeste bewerkingen niet merkbaar sneller. Ik vermoed dat die veel eigen code en weinig systeem calls gebruiken (BTW Ik gebruik CS3; CS4 kan waarschijnlijk gebruik maken van de 64bit mogelijkheden van snow leopard en zal dus waarschijnlijk wel sneller zijn).
  • Een grote ergernis: de iconen van de stacks in de dock zijn (in grid layout althans) te groot en de grootte is niet aanpasbaar. Er zijn (zo heb ik bij zoektocht naar een mogelijkheid de grootte aan te passen geleerd) nog heel wat mensen die dat vinden; feedback is naar apple verstuurd (nu hopen dat het in 10.6.1 wel aanpasbaar is).

Word vervolgd...
Oud 24 September 2009, 23:26   #3
Piet Koenen
PCM Lord

Piet Koenen's schermafbeelding

Standaard

@gvanvoor,
ik volg je review met interesse, ik heb zelf geen Mac maar mijn dochter
werkt als DTP'er al een jaar of 25 beroepsmatig er mee.
Haar bedrijf is ook overgegaan op de Leopard uitvoering, vandaar.
Groet Piet.
Piet Koenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 September 2009, 11:36   #4
porrelaar
PCM User

porrelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gvanvoor Bekijk bericht
[*] Er moet iets ernstigs veranderd zijn aan de printer drivers. [*] Snow Leopard neemt ook wat minder plaats in op de schijf (maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk enkel aan het feit dat powerPC macs niet meer ondersteund worden waardoor binaries nu enkel nog intel instructies bevatten i.p.v. zowel intel als powerPC instructies).
Dat Snow Leopard minder plaats inneemt op de harde schijf komt ook doordat niet meer (zoals bij voorgaande versies) tientallen (of honderden?) printerdrivers worden meegeleverd. In plaats daarvan merkt Snow Leopard dat je een nieuwe printer aansluit en dan wordt automatisch de driver voor die printer via internet binnengehaald. Dat zou althans zo moeten zijn...
Voordeel daarvan is dat je de meest recente driver krijgt voor jouw printer en dat er geen ruimte op je harde schijf wordt ingenomen door printerdrivers die je nooit zult gebruiken.

Ik heb op zaterdag 29 augustus de upgrade gedaan van Leopard naar Snow Leopard. Blijkbaar was er voor mijn printer (HP Photosmart C5180) geen nieuwere driver. Toen ik de printer na de upgrade testte, deed die het meteen.
De upgrade op mijn iMac 20" duurde bij mij 40 minuten (inclusief twee herstarts).
porrelaar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten