advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Scripting > Software programmatuur

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 1 October 2007, 17:25   #21
Pinjo
PCM Engineer

Standaard

ik heb het eerste boek dus maar gekocht.
En ik moet zeggen dat het best leuk is. Dit boek geeft echter niet een benadering van de C# taal. Maar een benadering van hoe je progameur word. Het helpt je namenlijk ook om (met C#) problemen op te lossen of Dingen op te zoeken in bijvoorbeeld de online helpfeeds.
Persoonlijk vind ik dit wel een goede benadering. Tot zover de korte recencie.
Oud 1 May 2008, 14:06   #22
heusdens
Just Joined!

Standaard OO-talen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gvanvoor Bekijk bericht
Switchen tussen OO talen is niet veel meer dan switchen van syntax en framework: het basisidee (object ori?ntatie) met de concepten interface, implementatie en overerving blijft gelijk.
Ik denk dat eens je geleerd hebt objectgeori?nteerd te denken de grootste stap gezet is.
Probleem is dat OO talen in niet onbelangrijke zin van elkaar afwijken wat betreft het implementeren van OO principes (zoals multiple inheritance, polymorphisme, etc.).
Een echt goede OO implementatie is Eiffel (zie: www.eiffel.com). Op de site staan online presentaties over Eiffel en hoe Eiffel OO principes implementeert, en wat de verschillen zijn tussen Eiffel en een taal als C++, C# en Java.

Eiffel is een zeer robuuste taal, gericht op hergebruik van software, onderhoudbaarheid van software (zelf documenterende source code, en allerlei tools om inzicht te krijgen in het systeem) en kwaliteit van de software door het gebruik van de door Eiffel ontwikkelde methode van "Design by contract". Dit houdt in dat elke routine een pre- en post conditie kent, alsmede een invariante conditie. Wordt daar niet aan voldaan dan wordt er een runtime exceptie gegenereerd (de routine zelf kan die proberen af te vangen en evt. een retry doen).

Wat ook een voordeel is van Eiffel tov. andere OO-talen dat het memory management wordt gedaan door middel van een garbage collector.

Eiffel is beschikbaar voor nagenoeg elk platform waar een C compiler op is ge?nstalleerd, en kan ook rechtstreeks voor .Net worden gecompileerd.
Ook zijn er technieken om systemen die naast Eiffel ook in andere programmeertalen zijn gebouwd met elkaar te integreren, zodat je bijv. in C code in Eiffel kunt aanroepen en omgekeerd.

Laatst gewijzigd door heusdens : 1 May 2008 om 14:11
heusdens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 May 2008, 23:01   #23
gvanvoor
PCM Lord

gvanvoor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heusdens Bekijk bericht
Probleem is dat OO talen in niet onbelangrijke zin van elkaar afwijken wat betreft het implementeren van OO principes (zoals multiple inheritance, polymorphisme, etc.).
Klopt, maar daar zal het gebruik van ??n specifieke oo-taal niets aan veranderen: switchen van oo taal vergt gewenning.

Citaat:
Een echt goede OO implementatie is Eiffel

Eiffel is een zeer robuuste taal, gericht op hergebruik van software, onderhoudbaarheid van software (zelf documenterende source code, en allerlei tools om inzicht te krijgen in het systeem) en kwaliteit van de software door het gebruik van de door Eiffel ontwikkelde methode van "Design by contract". Dit houdt in dat elke routine een pre- en post conditie kent, alsmede een invariante conditie. Wordt daar niet aan voldaan dan wordt er een runtime exceptie gegenereerd (de routine zelf kan die proberen af te vangen en evt. een retry doen).
Ik zal dat niet tegenspreken (geen ervaring in het gebruik ervan), maar voor zover ik gelezen heb heb je dat (op garbage collection na) allemaal in C++ ook. Zelfdocumenterend: doxygen commentaar, design by contract kan je m.b.v. asserts bewerkstelligen; invariants: maak de functie const en je krijgt een compile error.

Citaat:
Wat ook een voordeel is van Eiffel tov. andere OO-talen dat het memory management wordt gedaan door middel van een garbage collector.
Ook in java (maar dat mist dan weer multiple inheritance).

't Is misschien een kwestie van smaak of gewenning maar ik vind de voorbeeldjes van eiffel code die ik gezien heb er wat rommelig uitzien...
Oud 2 May 2008, 16:04   #24
heusdens
Just Joined!

Standaard

Citaat:
Ik zal dat niet tegenspreken (geen ervaring in het gebruik ervan), maar voor zover ik gelezen heb heb je dat (op garbage collection na) allemaal in C++ ook. Zelfdocumenterend: doxygen commentaar, design by contract kan je m.b.v. asserts bewerkstelligen; invariants: maak de functie const en je krijgt een compile error.
Klopt, maar deze mechanismen zijn in Eiffel ingebouwd in de taal/IDE.

Citaat:
't Is misschien een kwestie van smaak of gewenning maar ik vind de voorbeeldjes van eiffel code die ik gezien heb er wat rommelig uitzien...
Eiffel code is simpeler dan C++. C++ heeft als nadeel dat het niet een echte OO taal is, en nog veel elementen heeft van de taal C.
heusdens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 May 2008, 23:49   #25
gvanvoor
PCM Lord

gvanvoor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt, maar deze mechanismen zijn in Eiffel ingebouwd in de taal/IDE.
IDE en taal staan los van elkaar.
Ik vermoed dat die pre- en postconditie en invariant blokken leeg gelaten kunnen worden ?

Citaat:
Eiffel code is simpeler dan C++. C++ heeft als nadeel dat het niet een echte OO taal is, en nog veel elementen heeft van de taal C.
C++ is (net als objective C) een superset van C en bevat ALLE elementen van C.
Wat bedoel je juist met simpeler ? En waarom is het geen echte OO taal ?

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten