advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Software, Games & OS > Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 8 October 2009, 18:17   #1
wamukota
Just Joined!

Stuur een bericht via MSN naar wamukota
Cool Van Linux naar Win7. Wie overtuigt me?

Als Linux gebruiker heb ik al jaren geen Windows meer draaiende thuis. Ik denk zelfs niet dat ik nog een XP cdtje heb (Vista sowieso al niet).

Ik ben dus volledig vervreemd van MS systemen. Stel dat ik me Win7 zou willen aanschaffen, welke redenen zouden jullie aanhalen om mij te overtuigen om Linux te laten vallen en een volledig MS-Win7 gebruiker of tenminste een dual-booter te worden of loont het helemaal de moeite niet om MS-Windows te installeren en aan te leren

Let wel, ik heb het hier enkel over het OS, daar ik de software zou putten uit de FOSS wereld (OpenOffice, Gimp, Pidgin, Thunderbird, ...)

Mijn huidige laptop heeft 1Gb RAM en heeft als CPU een Mobile AMD Sempron 3500+ (64-bit), met een ingebouwde ATI Express 200M videokaart.
wamukota is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 October 2009, 19:06   #2
Maxstar
ModeratorPCM Lord

Maxstar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben dus volledig vervreemd van MS systemen. Stel dat ik me Win7 zou willen aanschaffen, welke redenen zouden jullie aanhalen om mij te overtuigen om Linux te laten vallen en een volledig MS-Win7 gebruiker of tenminste een dual-booter te worden of loont het helemaal de moeite niet om MS-Windows te installeren en aan te leren
Tsja moelijke vraag, Windows 7 is naar mijn mening een zeer goed OS, het is snel, Stabiel (RC1 versie).
Maar waarom wil je Linux gaan vervangen voor Windows, ik neem aan dat hier toch een reden voor is.

Groet Maxstar
Oud 8 October 2009, 19:43   #3
wamukota
Just Joined!

Stuur een bericht via MSN naar wamukota
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maxstar Bekijk bericht
Maar waarom wil je Linux gaan vervangen voor Windows, ik neem aan dat hier toch een reden voor is.
Wel, ik ga hier niet komen vertellen dat ik niet tevreden ben van Linux, integendeel, maar de laatste Windows die ik gedraaid heb was een 98SE. Ik vermoed dat er nu toch al wat veranderd is qua stabiliteit, veiligheid, memory management, enz... plus het is een challenge om Windows terug aan te leren, want als je de eenvoud van Linux gewoon bent, is de overstap naar een full GUI-driven systeem wel een aanpassing.

Probleem is dat je geen LiveCd van Windows producten vindt, wat ik binnen Linux wel gewoon ben. Dus kan ik het product ook niet 'test-driven'. Binnen een goede week ligt Win7 in de handel en dan... Kopen of niet kopen? Want testen kennen ze bij MS blijkbaar niet

Wie beter dan de gebruikers zelf kunnen je informatie geven. Bij MS zelf moet je niet aankloppen, want ze verheerlijken al hun producten + ze geven nogal af op Linux. De typische FUD ... Waarom toch, zou hun product dan toch niet zo goed zijn vraag ik me dan af.

Dus is Win7 na 10 jaar in staat om mij te overtuigen van de degelijkheid, robustheid, veiligheid, ... ?
Linux Registered User : #391092
Mijn blog
Desktop1 : PCLinuxOS 2009.2 KDE 4.3.1
Desktop2 : PCLinuxOS 2009.2 Gnome
Laptop1 : Mint 7 Gnome
Laptop2 : Ubuntu 9.04/32 bit
wamukota is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 October 2009, 20:03   #4
jooproo
PCM Enthusiast

Standaard

Je kunt het toch zelf proberen door, als win7 uit is, een torrent downloaden? (hoewel de kwaliteit van sommige torrents ook te wensen overlaat)
Oud 9 October 2009, 10:47   #5
neb
PCM Newbie

Standaard

Ikzelf zie geen enkele reden om over te stappen naar enig welk ander OS (is het nu Windows 7 of iets anders) als ge tevreden bent van uw huidig OS. De bedoeling is toch te kunnen doen wat ge wilt met uw computer; is dit nu met uw huidig OS, Linux, het geval dan zou ik mij daarbij houden.
neb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2009, 13:03   #6
Jarrich
Just Joined!

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wamukota Bekijk bericht
Want testen kennen ze bij MS blijkbaar niet

Wie beter dan de gebruikers zelf kunnen je informatie geven. Bij MS zelf moet je niet aankloppen, want ze verheerlijken al hun producten + ze geven nogal af op Linux.
Ik denk dat jij een ietwat verkeerd beeld opstelt van Microsoft. Het lijkt mij logisch voor een bedrijf als MS dat ze hun producten verheerlijken, net zoals Apple hun OS zoveel beter vind dan de rest.
Jarrich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2009, 13:55   #7
Maxstar
ModeratorPCM Lord

Maxstar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de laatste Windows die ik gedraaid heb was een 98SE. Ik vermoed dat er nu toch al wat veranderd is qua stabiliteit, veiligheid, memory management, enz... plus het is een challenge om Windows terug aan te leren
Inderdaad is er veel veranderd, want Windows XP was het eerste besturingssysteem van Microsoft voor thuis gebruik dat is gebaseerd op het NT bestandssysteem.

Momenteel is Windows XP nog steeds een gewild besturingssysteem, dit komt mede de de stabiliteit.

Over Windows Vista verschillen de meningen en deze discussie is al zo vaak gevoerd.

Citaat:
Probleem is dat je geen LiveCd van Windows producten vindt, wat ik binnen Linux wel gewoon ben. Dus kan ik het product ook niet 'test-driven'. Binnen een goede week ligt Win7 in de handel en dan... Kopen of niet kopen? Want testen kennen ze bij MS blijkbaar niet
Nee maar de Beta en RC1 versie van Windows 7 zijn wel publieke beschikbaar gesteld.
Zo was de RC1 versie van Windows 7 vanaf begin Mei te downloaden van de website van Microsoft, deze versie is te gebruiken tot Juni 2010.
Dus voldoende tijd om te testen, via b.v. Dual Boot of een Virtuele Omgeving.

Citaat:
Dus is Win7 na 10 jaar in staat om mij te overtuigen van de degelijkheid, robustheid, veiligheid, ... ?
Windows 7 is naar mijn mening een stabiel systeem, ik heb zowel de Beta en de RC1 versie getest en nog steeds gebruik ik dagelijk de RC1 versie van Windows 7.

De veiligheid van een systeem ligt voornamelijk bij de gebruiker, en hoe het systeem is geconfigureerd doormiddel van beveiligings software.

Groet Maxstar
Oud 9 October 2009, 20:11   #8
KlaasB
PCM Lord

KlaasB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wamukota Bekijk bericht
Elke grot heb jij gewoond het laatste half jaar? Windows 7 RC1 was een lange periode te downloaden via Microsoft en te proberen.

Blijkbaar heeft men wel geluisterd daar in Redmond en is het ook een goede publiciteitsstunt om Win7 op de kaart te zetten.
Oud 12 October 2009, 16:49   #9
parka
Just Joined!

parka's schermafbeelding

Standaard

Vind het wel een prikkelende stelling: wie draagt overtuigende argumenten aan om Win7 te gaan gebruiken.
Als ik naar mezelf kijk, keer ik steeds weer naar Windows terug omdat ik bij het kopen van hardware (met name printers van het multifunctionele type) steeds weer aanloop tegen de gebrekkige ondersteuning van die hardware op het Linux-front.
Verder beweeg ik me veel in de Win-wereld bij klanten, waarbij het dus voor mij 'onhandig' is om een ander platform te hebben draaien.
Ik heb Win7 uitgeprobeerd en ben er eigenlijk best tevreden over.
Het WinXP platform is inmiddels behoorlijk bejaard en ik heb moeite om daar m'n wireless mobiel internet op te draaien.
Ik moet eerlijk bekennen dat dit op Win7 ook niet vlekkeloos draait (na een hybernate wil het nog wel eens mis gaan), maar in praktijk draait het redelijk.
Verder is het opstarten / hybernaten en afsluiten redelijk vlot te noemen en dus redelijk vergelijkbaar met de Linuxxen die ik heb uitgeprobeerd.
Tsja, blijft eigenlijk maar een argument over als ik het zo teruglees: als je wat exotische hardware gebruikt, ben je eigenlijk gebonden om Win te draaien, aangezien er geen andere drivers voorhanden zijn.
Verder zou het leuk zijn om het eens op een live-cd te zien, maar met 1Gb geheugen in je systeem, zou ik er niet aan beginnen . . .
parka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2009, 18:19   #10
rvanherk
PCM Enthusiast

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parka Bekijk bericht
Tsja, blijft eigenlijk maar een argument over als ik het zo teruglees: als je wat exotische hardware gebruikt, ben je eigenlijk gebonden om Win te draaien, aangezien er geen andere drivers voorhanden zijn.
Op dit punt heb ik met Linux tegenwoordig zeer weinig problemen.

Ik heb onlangs Win 7 geinstaleerd op m'n oude laptop (4 jaar oude Dell D800 met 2 Gb memory) en helaas heb ik daar nog geen goede video driver voor. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan lopen met zaken als Printers en Scanners etc. Wat voor ondersteuning gaan leveranciers geven en zullen ze Win 7 drivers gaan uitbrengen voor bijvoorbeeld een printer van 2 of 3 jaar oud?
rvanherk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten