advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 6 November 2006, 14:52   #1
JohannesAJ
Just Joined!

JohannesAJ's schermafbeelding

Standaard Windows Vista en drivers

Geachte redactie,
Graag wil ik de volgende vragen stellen, waarop u wellicht in kunt gaan.
Ik heb Windows Vista RC1 ge?nstalleerd. En dan komen de problemen, want nu blijkt dat je apparatuur van net 3 jaar ?oud? niet meer herkend wordt. Dat betekent dus
1 wachten of de fabrikant genegen is om drivers te leveren
2 nieuwe apparatuur aanschaffen
3 met XP verder gaan tot 2010
Nu mijn eigenlijke vraag. Waarom is het toch niet mogelijk om een nieuw besturingsysteem te bouwen waarin ook drivers downwards compatible zijn?
Ik heb met Linux hetzelfde. Een prachtig besturingssysteem, maar drivers voor mijn (Canon en Linksys) apparatuur kan ik niet vinden. Vraag. Is het zo duur voor fabrikanten om drivers mee te leveren voor zowel Windows als Mac ?n Linux?
JohannesAJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 November 2006, 15:04   #2
KiboN
PCM Lord

KiboN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohannesAJ
Geachte redactie,
Graag wil ik de volgende vragen stellen, waarop u wellicht in kunt gaan.
Ik heb Windows Vista RC1 geïnstalleerd. En dan komen de problemen, want nu blijkt dat je apparatuur van net 3 jaar ‘oud’ niet meer herkend wordt. Dat betekent dus
1 wachten of de fabrikant genegen is om drivers te leveren
2 nieuwe apparatuur aanschaffen
3 met XP verder gaan tot 2010
Nu mijn eigenlijke vraag. Waarom is het toch niet mogelijk om een nieuw besturingsysteem te bouwen waarin ook drivers downwards compatible zijn?
Ik heb met Linux hetzelfde. Een prachtig besturingssysteem, maar drivers voor mijn (Canon en Linksys) apparatuur kan ik niet vinden. Vraag. Is het zo duur voor fabrikanten om drivers mee te leveren voor zowel Windows als Mac én Linux?
Dus jij wilt met je oude computer die nu al 3 jaar is nog 4 jaar wachten? Tegen die zou je dan wel heel erg op achter lopen.

Het is toch niet perse het werk van Microsoft om ALLE producten te ondersteunen, het is logischer dat de fabrikanten dat zelf doen. Microsoft had nu mischien ook zoiets iets van, grote schoonmaak en dan maar eventjes niet backwards compatible.

Het is waarschijnlijk idd duur voor fabrikanten om voor alle OS'en drivers te maken. Zijn toch weer 3/4 systemen waar je veel mankracht aan moet besteden, en steeds updates voor moet maken.
Oud 6 November 2006, 15:29   #3
JohannesAJ
Just Joined!

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KiboN
Dus jij wilt met je oude computer die nu al 3 jaar is nog 4 jaar wachten? Tegen die zou je dan wel heel erg op achter lopen.

Het is toch niet perse het werk van Microsoft om ALLE producten te ondersteunen, het is logischer dat de fabrikanten dat zelf doen. Microsoft had nu mischien ook zoiets iets van, grote schoonmaak en dan maar eventjes niet backwards compatible.

Het is waarschijnlijk idd duur voor fabrikanten om voor alle OS'en drivers te maken. Zijn toch weer 3/4 systemen waar je veel mankracht aan moet besteden, en steeds updates voor moet maken.
Nee, nee, ik heb een P4 met een Intel 3,4 Mhz en 2 GB geheugen een Asus AEX600 videokaart. Dat is Vista ready. Maar mijn Canon printer i965, Canon scanner 9900f zij nog erg goed. Ik vind het zonde van mijn geld om nu over te stappen op Vista als ik daarvoor eigenlijk bv een nieuwe scanner moet kopen. En ik begrijp heel goed dat Microsoft geen drivers hoeft te leveren, maar dat de hardwarefabrikanten daarvoor als eerste verantwoordelijk zijn. Maar... waarom werkt een XP-driver niet op Vista? That's the question.
Ja?
Oud 6 November 2006, 16:19   #4
shellghost
ModeratorPCM Lord

shellghost's schermafbeelding

Standaard

/Offtopic
Topic verplaatst naar juiste lokatie.

Omdat de gehele driver structuur veranderd is in Vista.
Dit om te voorkomen dat drivers direct toegang hebben tot bv de kernel, het hart van Vista.
Sommige fabrikanten vinden dat het maken van nieuwe drivers voor in hun ogen oude hardware niet meer lonend.

Laatst gewijzigd door shellghost : 6 November 2006 om 16:23
shellghost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 November 2006, 16:29   #5
pol528
PCM Lord

pol528's schermafbeelding

Standaard

In principe koop je een PC met rand apparatuur, software en OS tegelijk.
Dit kan in theorie allemaal even "oud" worden. Driver updates, software updates en aanverwanten zijn eigenlijk alleen maar nodig bij vernieuwingen. (beveiliging updates ander verhaal)
Vista is een nieuw besturing systeem bedoelt voor nieuwe computers, als je zo nodig deze nieuwigheden wilt hebben moet je dus geheel vernieuwen.
Je neemt ook niet een nieuwe motor in de auto omdat je een iets zuiniger type wilt.
Je zet ook geen nieuwe DVD-speler in je stereo set omdat ze wat meer bestanden aan kunnen.
Wanneer je de hang van het nieuwste naar het nieuwste wilt zul je zaken kompleet moeten vervangen.
XP is hetgeen waar je dus al drie jaar mee kunt werken en dat stopt niet ineens omdat er Vista komt. Gloednieuwe luxe banden onder een steen-oude fiets maken de fiets niet nieuw.
Sorry maar ik snap niet dat mensen ineens van 98 naar XP naar Vista ineens vinden dat de fabrikanten maar bezig moeten blijven. Wanneer de hardware werkt in de periode van aanschaf op de hard- en soft-ware van die periode is het al goed. Als een leverancier verder gaat is het goede extra service.
pol528 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 November 2006, 09:04   #6
JohannesAJ
Just Joined!

Standaard Ha, dat is wat ik bedoel

Kijk, deze reacties bij elkaar zijn nu juist de informatie die ik onvoldoende terug vind bij de artikelen in de PCM en ook andere bladen die over Vista gaan. Geef de lezer duidelijkheid en vertel ze wat er aan de eventuele overstap naar een nieuw besturingssysteem vast zit. Veel mensen worden warm of enthousiast gemaakt door alle features op te noemen die er in zitten, maar zijn zich niet bewust wat de consekwenties zijn als je echt tot aanschaf over gaat.
Oud 7 November 2006, 09:27   #7
shellghost
ModeratorPCM Lord

shellghost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohannesAJ
Kijk, deze reacties bij elkaar zijn nu juist de informatie die ik onvoldoende terug vind bij de artikelen in de PCM en ook andere bladen die over Vista gaan. Geef de lezer duidelijkheid en vertel ze wat er aan de eventuele overstap naar een nieuw besturingssysteem vast zit. Veel mensen worden warm of enthousiast gemaakt door alle features op te noemen die er in zitten, maar zijn zich niet bewust wat de consekwenties zijn als je echt tot aanschaf over gaat.
Ik denk dat dat ook nog wel gaat gebeuren, maar pas wanneer Vista officieel gelanceerd is.
Daarbij is kan je al snel heel technisch gaan worden wanneer alle veranderingen aangestipt moeten worden.
Er is zoveel veranderd onder de motorkap, en dat is voor de huis-tuin en keuken gebruiker niet interessant vrees ik.
Wanneer je alles wilt weten van de hoed en de rand van Vista raad ik aan om te gaan kijken bij Ms Technet of anders de C'T kopen wanneer die een Vista artikel hebben.
Die gaan echt de diepte in wat dat betreft.
Oud 7 November 2006, 21:31   #8
MS-Tonykrij
PCM Newbie

MS-Tonykrij's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar MS-Tonykrij
Standaard

Citaat:
Wanneer je alles wilt weten van de hoed en de rand van Vista raad ik aan om te gaan kijken bij Ms TechNet
Kijk, da's nou een mooi compliment!.. Als vaste TechNet spreker wordt ik daar warm van
29 november is de laatste alweer in de Doelen in Rotterdam voor de liefhebbers.

Op www.tonykrijnen.com staan onder webcasts de links naar de Windows Vista presentaties die op TechNet zijn gedaan. (jajaja, ik moet hem heeeel nodig eens bijwerken...)

Voor meer details over alle driver compatibiliteitsvragen neem gerust een kijkje in dit document:

http://download.microsoft.com/downlo...mpat_Vista.doc

En natuurlijk op mijn post / oproep op deze pagina.

Thanks,

Tony Krijnen
IT Pro Technology Advisor

Intel D975BX | Intel Core2Duo 6400 | 2GB 667 DDR2 | 150GB 10k rpm RaptorX in Antec Performance One case | Watercooled

Laatst gewijzigd door MS-Tonykrij : 7 November 2006 om 22:34
MS-Tonykrij is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten