advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Home Entertainment > De Pixel Maffia

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 30 December 2010, 15:39   #1
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard Sony A55: gaan voor de features of de uitwerking ervan?

Goeiemiddag allen!

Het is alweer even geleden dat ik mijn eerste (en tot nu toe laatste) cameraatje gekocht heb en ik ben, zoals ik ook al eens heb laten doorschemeren op topics hier, hard op zoek naar een nieuwe.

Momenteel zit ik mezelf te verlekkeren aan de Sony A55, een nieuw type camera dat eigenlijk tussen de spiegelreflexen en de ILC's (Sony NEX en m4/3) inzit. Hij heeft geen opklapspiegel maar een vaste halfdoorlatende spiegel en een elektronische zoeker.

Na wat onderzoek ben ik denk ik wel gecharmeerd van de elektronische zoeker. Het is de voordelen van live-view gecombineerd met de voordelen van een zoeker. De zoeker is met 1.1 megapixel (let op, dat zijn g??n subpixels, pixels die zowel rood, groen als blauw doen) echt wel een goede. Daarnaast heeft deze Sony ook een GPS, wat ik ook een geinige feature vindt.

Uit verschillende reviews blijkt echter dat Sony wel wat steken heeft laten vallen: aan de video mode, die door het nieuwe ontwerp beter uit de verf zou moeten komen, valt bijna niets in te stellen en wat kleine standaardinstellingen (zoals program shift) zitten er gewoon niet op. Daarnaast is ie wel wat duur voor de klasse waarop hij gemikt is. Tenslotte, door al die elektronische spulletjes is de accuduur wel zeer beperkt.

Dus, ik denk dat ik het wel heel fijn vind dat de viewfinder een "What-You-See-Is-What-You-Get" ervaring biedt, aangezien ik een compactcamera gewend ben, en dat die dan nog goed is ook, maar er zitten wel wat dingen in de camera waar ik me denk ik aan ga ergeren.

Als jullie dit zo lezen, ben ik me zorgen aan het maken over niets, kan ik veel beter naar een andere camera kijken (en niet omdat jullie die ook gebruiken :P) of moet ik wachten totdat Sony een opvolger of een firmware update uitbrengt?
Oud 31 December 2010, 16:01   #2
BlackiE
PCM Lord

BlackiE's schermafbeelding

Standaard

Of je kan voor de andere Alpha-reeks kiezen, zoals de A550. Hier mee kan je ook LiveView gebruiken en snelle foto's schieten, vanwege een ander systeem als traditioneel. Geen video functie aanwezig geloof ik.
Sindskort eigenaar van een nieuwe camera Sony HX5V.
BlackiE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 January 2011, 13:24   #3
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Nuja, dat was mijn vraag niet. Ik heb nog heel veel opties open, ook andere merken, zoals Canon, Nikon, Sony, Pentax, Olympus... ik zit me nu echter af te vragen of deze Sony A55 een goede keus voor mij zou zijn, omdat ie veel interessante features heeft maar deze zijn blijkbaar niet helemaal netjes afgewerkt. Kan ik beter voor een Nikon/Canon/Pentax/Olympus gaan?

Om het geheel misschien nog iets duidelijker te maken voor een vergelijking, ik denk dat ik mijn lensenwensenlijstje compleet heb
- 18-55 (kitlens) voor simpel werk, ze kosten bijna niks
- 50mm equiv (35mm op APS-C dus) f/1.8 voor foto's met weinig licht
- tussenringen

Op termijn wil ik daar misschien het volgende bij hebben
- misschien op termijn een 18-200 lens voor op vakantie, of dan misschien toch een 55-200, daar ben ik nog niet over uit. 18-200 is minder wisselen maar wel duurder en zwaarder. Je zou je af kunnen vragen of je dan niet de 18-55 weg moet laten, maar die is lekker klein, licht en goedkoop.
- 600/800mm supertele-spiegellens, maar dat is sterk afhankelijk van mijn wat ik ga leren als ik eenmaal een goed toestel heb
Oud 6 January 2011, 14:37   #4
BlackiE
PCM Lord

Standaard

Ik dacht dat je van de A55 de live view-systeem goed vond.
Dit is bij de A550 een ander systeem. Een ander systeem als traditioneel systeem van andere merken.
Bij de A550 staat niet de spiegel constant open bij gebruik van live view. Ik weet niet meer precies hoe het werkt, maar er wordt een 2e spiegel gebruikt voor live view. Dus het scherp stellen en foto nemen gaat sneller.

Om even te zeggen om de zwaardere de lens 18-200. Is deze zwaarder als je 2 lensen (18-55 + 55-200) samen hebt? Ze gaan samen natuurlijk niet op 1 camera, maar op vakantie neem je alle 2 mee in een tas waarschijnlijk.

Ken je dpreview.com al?
Ik ben geabonneerd op het blad Zoom.nl. Moet ik kijken of deze al beoordeeld is?

Laatst gewijzigd door BlackiE : 6 January 2011 om 14:41
Oud 6 January 2011, 17:26   #5
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Zeker, het live view systeem van de A55 is absoluut superieur aan dat van welke dSLR dan ook... maar daar zei ik toch niet zoveel over? Ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt.

Laat ik het zo stellen: de vraag zoals ik die in de openingspost stelde is geen issue meer voor me. Ik heb dat gebaseerd op voornamelijk negatieve reviews en gebruikerservaringen (fora met wensenlijstjes :P) Er zijn ook mensen genoeg te vinden, zoals dpreview inderdaad, die zich zeer lovend uiten over dit toestel. Tuurlijk, er zitten wat pijnpuntjes in het toestel, maar dat heeft elke camera, niet? ^^ dpreview heb ik al helemaal doorgespit, ze geven de A55 trouwens een gold award... niet slecht denk ik zo

Ik heb razend enthousiaste reviews (doorspekt met kritiek, dus geen fanboys denk ik) gezien, maar ook zeer negatieve dus. Ken Rockwell, zo'n beetje d? bron van Nikon-camera informatie op het internet, had de A55 helemaal afgekraakt... maar hij is een doorgewinterde fotograaf die Nikon gewend is, dus dan is het redelijk logisch dat een Nikon met OVF, wat hij gewend is, prefereert. Misschien ligt het er wel aan dat dit een nieuw type camera dat mensen het niet vinden kunnen, een doorwinterde fotograaf moet misschien niets hebben van die EVF.

Waar ik nu wel over zit te twijfelen is dat ie wel bijna 2x zo duur is als de Pentax Kx bijvoorbeeld, en die doet qua beeldkwaliteit niet onder, hij heeft alleen die features niet... Dus, ga ik nu zoveel geld uittrekken voor dat ding vraag ik me af.

Wat betreft de lenzen, ik ga ervanuit dat ik niet voor elke gelegenheid al mijn lenzen mee neem. Wat me handiger lijkt is dat ik voor sommige gevallen de 18-200 mee zou nemen en voor sommige gevallen (alledaags, waarin ik de 55-200 niet nodig denk te hebben) in plaats daarvan de 18-55 meeneem. Of, als ik voor een 55-200 kies, de keuze om hem thuis te laten of mee te nemen.

Meer reviews is meer beter, zoals ze dat zouden zeggen hier in Delft: als je dat op zou willen zoeken, graag!

Laatst gewijzigd door ktf : 6 January 2011 om 17:44 Reden: grammatica-foutje
ktf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 January 2011, 14:17   #6
BlackiE
PCM Lord

Standaard

Nou, ff gezocht. Het viel mee. De A55 was beoordeeld in Zoom.nl Oktober 2010.
Door een lezer van het magazine:

Laatst gewijzigd door BlackiE : 8 January 2011 om 14:26
Oud 7 January 2011, 14:20   #7
BlackiE
PCM Lord

Standaard

Door het magazine Zoom.nl zelf met een cijfer van 8.8:

Ik vind dat een erg goede resultaat!

Laatst gewijzigd door BlackiE : 8 January 2011 om 14:26
Oud 7 January 2011, 19:00   #8
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Hmm, nog een positieve review dus, een miskoop zal het dus niet worden. Bedankt!

Hoewel misschien geen miskoop, ga ik me toch steeds harder afvragen of een Pentax K-x, welke wel h??l v??l een heel stuk goedkoper is, misschien geen beter optie is. Ik praat hier over 800 euro voor de Sony (tot 31 januari 100 cashback, dat wel) vs 480 euro voor de Pentax, beide met 18-55 lens...

Oke, de Pentax heeft geen EVF en niet al die fancy features, maar heb ik daar de meerprijs van 300 euro voor over?
Oud 8 January 2011, 14:27   #9
BlackiE
PCM Lord

Standaard

Dat kan ik voor je bepalen... Moeilijk he..
Ps. links van de scans aangepast. Foutje gemaakt.
Oud 8 January 2011, 14:35   #10
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Ja, zeker moeilijk Misschien heeft hier iemand nog wat te zeggen over het nut van toeters en bellen op een camera. Bijvoorbeeld, hoe vaak gebruik je een feature zoals een draaibaar LCD-schermpje, witbalans/belichtings bracketing, sweep panorama, gezichtsherkenning, HDMI-aansluiting etc.

Laatst gewijzigd door ktf : 8 January 2011 om 16:23 Reden: Woeps, vergeten dat ik aan het aanpassen was :P
ktf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten