advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Scripting > Scripting

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 2 October 2009, 13:28   #1
pascallj
PCM Lord

pascallj's schermafbeelding

Standaard Website 'databases etc.'

Hallo!

Ik ben nu bezig om weer eens een websitetje te maken. Deze website komt hier zo op mijn eigen server te staan (waar ik nog mee bezig ben).

Het idee van de website is een playlist systeem van de radio aangezien die zender zelf geen playlist heeft.

Maar nu, ik heb nog nooit eerder websites gemaakt met behulp van PHP, Javascript, AJAX en wat dan nog meer. Ik beheers alleen HTML en CSS.
De bedoeling van de website, is dat het van een bepaald XML bestand (dat online staat) dingen haalt daar wat mee doet en plaatst op mijn website.

Ik neem aan dat moet gebeuren met een script dat bijvoorbeeld om de minuut iets doet? Maar waarmee maak je dat?

Daarbij wil ook iets maken met een database waar je playlists etc. terug kan vinden.

Ik ben bereid PHP of wat dan ook te leren.

Als iemand mij helder kan maken wat je waarvoor nodig hebt en hoe en wat, ben ik je heel dankbaar

Greetz,
Pascal

p.s. Mijn server draait/gaat draaien op Ubuntu 9.0.4 en Apache.
Oud 2 October 2009, 21:51   #2
gvanvoor
PCM Lord

gvanvoor's schermafbeelding

Standaard

Tenzij je iets gedetailleerder gaat uitleggen wat je precies wil doen wordt het moeilijk om te helpen.
Om "dingen" uit een xml bestand te halen en dan op je website te zetten heb je inderdaad php nodig.
Een webserver kan je niet om de zoveel tijd iets laten doen. Normaal gesproken komt die pas in actie op het moment dat je een pagina gaat opvragen. (Je kan die computer wel om de zoveel tijd iets laten doen dat veranderingen aan bepaalde bestanden van de webserver teweegbrengt maar dat is dan een ander soort scripting)
Oud 2 October 2009, 22:31   #3
pascallj
PCM Lord

Standaard

Nou ok, ik zal het proberen ...

Ik wil dus een webserver opzetten met de playlist van een radiostation (Slam!FM voor de mensen die het willen weten). Nu heb ik dus op hun website een .xml bestand gevonden waar het huidige nummer, en de volgende opstaan.
Nu wil ik, dat er een script om de minuut die pagina bekijkt/download/what else, de informatie verwerkt en op een pagina in mijn website dumpt. Ik heb iets gelezen over cronjobs o.i.d.? Klopt dat?

Dan wil ik als 2de, een zoek systeem inbouwen waarbij je playlist van bijvoorbeeld een dag geleden, een uur geleden enz. kan terug vinden. Oftewel, alles moet ook in een database komen o.i.d.

Ik hoop dat het en beetje duidelijk is.
Oud 4 October 2009, 11:46   #4
gvanvoor
PCM Lord

Standaard

OK. Ik denk dat de eenvoudigste oplossing erin zal bestaan een java programmaatje te schrijven dat dat xml bestand ophaalt, analyseert en zonodig de databank bijwerkt en de web server enkel de databank bevraging laten doen.

Kan je hier een voorbeeldje posten van dat xml bestand (of een klein stukje eruit of een link) zodat we de structuur kunnen zien?
Oud 4 October 2009, 11:54   #5
pascallj
PCM Lord

Standaard

Ja dat lijkt me ook wel wat. Kan dat programma'tje dan ook draaien op Ubuntu Server?

Het XML-bestand ziet er zo uit:

Code:
<BroadcastMonitor>
[..]
−
<Current>
<startTime>2009-10-04T12:48:24</startTime>
<itemId>1000306660:24652268</itemId>
<titleId>22243017</titleId>
<itemCode>07309</itemCode>
<itemReference/>
<titleName>Doesn't Mean Anything</titleName>
<artistName>Alicia Keys</artistName>
<albumName/>
<CategoryCode>574</CategoryCode>
<CategoryName>Hit versies</CategoryName>
<itemDuration>229</itemDuration>
</Current>
−
[..]
</BroadcastMonitor>
Nu gaat het mij eigenlijk alleen om de StartTime, om aan te geven wanneer de track is begonnen, TitleName en ArtistName. Dan zou ik ook iets willen schrijven dat als de TitleName en ArtistName in hoofdletters is geschreven of met een # ervoor, de inhoud wordt genegeerd omdat dit reclames/radio tunes zijn.

Dit zou kunnen met Java? En dan PHP gebruiken voor een database? Zo ja, zal ik daar eens even wat informatie over gaan zoeken.
Oud 4 October 2009, 22:37   #6
gvanvoor
PCM Lord

Standaard

In java kan je heel gemakkelijk dat xml bestand lezen (combineer org.jdom.Document met een streamreader die je de url meegeeft) en vervolgens de gegevens die je interesseren in een database stoppen.
Je laat dat stukje van het programma dan een oneindige lus uitvoeren waarin je telkens een bepaalde tijd (een minuut of zo) laat slapen.

Wanneer de webserver dan een request binnenkrijgt kan die diezelfde database gaan bevragen.

Als er een java runtime environment (JRE) op die ubuntu server is ge?nstalleerd (het tegendeel zou me sterk verbazen) zal dat werlen. Om dat te controleren kan je het volgende commando uitvoeren:
Code:
java -version
Als je een foutmelding krijgt is de JRE hoogstwaarschijnlijk niet ge?nstalleerd.
Oud 5 October 2009, 17:06   #7
pascallj
PCM Lord

Standaard

Nou ok, dat wordt eens een cursusje Java voor mij .

Maar even voor de duidelijkheid, dat database gebeuren moet dus met PHP?

Daarbij is Java niet ge?nstalleerd dus dat zal ik ook nog even moeten doen:

Code:
pascal@SLAMPLAY-SERVER:~$ java -version
Het programma 'java' kan gevonden worden in de volgende pakketten:
 * gij-4.3
 * java-gcj-compat-headless
 * openjdk-6-jre-headless
 * cacao
 * gij-4.2
 * jamvm
 * kaffe
Probeer: sudo apt-get install <geselecteerd pakket>
-bash: java: opdracht niet gevonden
Oud 5 October 2009, 22:41   #8
gvanvoor
PCM Lord

Standaard

Database toestanden moeten zowel in java als php: java om toe te voegen aan de database, php om te lezen (het kan in principe beide in php maar in dit specifieke geval denk ik dat het makkelijker zal zijn toe te voegen m.b.v. java).

BTW om te programmeren in java heb je ook de sdk nodig ('javac' ingeven op de ommandolijn zal je waarschijnlijk leren welk package je daarvoor moet installeren).
Oud 1 December 2009, 20:29   #9
pascallj
PCM Lord

Standaard

Om ook op dit topic nog maar even terug te komen. Aangezien de webserver nu werkt en draait en alles.

Ik heb het topic weer even doorgelezen maar ben even de weg kwijt.

Om de server om de zoveel tijd iets te laten doen kan ik dus een Java programma schrijven dat om de zoveel tijd een actie uitvoert, nietwaar? Dus daarin laat ik het XML-bestand analyseren en de database bijwerken.
Daarna stop ik op een of andere manier PHP op mijn website en als iemand dan de webpagina opvraagt haalt dat alle gevraagde informatie uit de database? Zo werkt het ongeveer?

O ja, dan ook nog. Wat voor een soort database ga ik dan zelf bijhouden? Wordt dat ook een XML?
Oud 1 December 2009, 20:57   #10
gvanvoor
PCM Lord

Standaard

De snelste, eenvoudigste en makkelijkst te onderhouden manier zal een MySQL of gelijkaardige db zijn.
Als je server een linux machine is kan je i.p.v. het java-programma constant te laten lopen en om de zoveel tijd iets te laten doen dat java programma ook als een cron job laten lopen (of er een command line php script van maken en dat via cron uitvoeren; met dat laatste heb ik evenwel geen ervaring).

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten