advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 25 June 2008, 12:11   #31
Maxstar
ModeratorPCM Lord

Maxstar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Koenen Bekijk bericht
Maxstar,
ik denk; goede keus! Succes!
Groet Piet.
Dank je wel.
Weer ff lekker knutselen..
Maxstar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 June 2008, 19:30   #32
analog_
PCM Guru

analog_'s schermafbeelding

Standaard

sfdisk in linux kan een hele partitietabel kopieren in een commando (je maakt een dump en schrijft die direct weer weg).
Oud 2 July 2008, 00:23   #33
Naoesm
PCM Enthusiast

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RiP Bekijk bericht
Hmmm..... Mijn data in RAID-1 geeft voldoende veiligheid en van mijn OS maak ik een mirror (net zoals jij) via Acronis True Image 11 naar een back-upschijf die ook in RAID-1 draait. Hoeveel meer zekerheid kan ik krijgen?

Wil je zeggen dat RAID-1 niet betrouwbaar is en de twee HD's niet identiek beschreven worden?
Nee, ik geloof volledig in elke RAID opstelling. Waar ik aan waag te twijfelen is de snelheidswinst en de backup. Als je met RAID begint is het maar de vraag of de huidige backup-software weet op welke schijf de backup geplaatst moet worden.
Verder is het de vraag of RAID 1 snelheidswinst oplevert. Immers de data wordt gemirrord.(gespiegeld). Dus dubbele schijfbewegingen. Absoluut nadeel is het dubbel schijfgebruik in Gigabytes...
Snelheidwinst is zeker te verwachten in de simultane backup...
Maar dat is dan ook alles...

Gelet op de huidige en toekomstige generatie harde schijven is een RAID opstelling voor huis en thuis gebruik af te raden...

RAID is iets voor de professionele gebruiker, tenzij je 't zelf wil...
Naoesm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 July 2008, 00:33   #34
Naoesm
PCM Enthusiast

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RiP Bekijk bericht
Hmmm..... Mijn data in RAID-1 geeft voldoende veiligheid en van mijn OS maak ik een mirror (net zoals jij) via Acronis True Image 11 naar een back-upschijf die ook in RAID-1 draait. Hoeveel meer zekerheid kan ik krijgen?

Wil je zeggen dat RAID-1 niet betrouwbaar is en de twee HD's niet identiek beschreven worden?
Nee, ik geloof volledig in elke RAID opstelling. Waar ik aan waag te twijfelen is de snelheidswinst en de backup. Als je met RAID begint is het maar de vraag of de huidige backup-software weet op welke schijf de backup geplaatst moet worden.
Verder is het de vraag of RAID 1 snelheidswinst oplevert. Immers de data wordt gemirrord.(gespiegeld). Dus dubbele schijfbewegingen. Absoluut nadeel is het dubbel schijfgebruik in Gigabytes...
Snelheidwinst is zeker te verwachten in de simultane backup...
Maar dat is dan ook alles...

Gelet op de huidige en toekomstige generatie harde schijven is een RAID opstelling voor huis en thuis gebruik af te raden...

RAID is iets voor de professionele gebruiker, tenzij je 't zelf wil...
Oud 2 July 2008, 01:27   #35
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

We hebben het hier over matrix raid. Dus een deel van z'n hd's word in raid0 gebruikt en ja dat is zeker veel sneller. Zeker 80% als het al niet meer is als 1 enkele schijf. De rest wordt ge-mirror-d.
Het OS zal dus in raid0 draaien en de backup zal naar een partitie in raid1 opgeslagen worden.

Waarom zou raid af te raden zijn? Het wordt juist steeds populairder omdat je vooral met raid0 voor een zacht prijsje raptors kunt overtreffen. En dat HD's steeds sneller worden is alleen maar beter want dan neemt ook de raid0 snelheid toe.
Raid0 is de manier om het bottleneck genaamd HD te verkleinen.

Wat het effect van raid op SSD's zal zijn is nog een beetje afwachten maar in principe weer hetzelfde verhaal.
Oud 3 July 2008, 23:01   #36
Naoesm
PCM Enthusiast

Standaard

Ik wil niets afraden. Alleen gaan de hardware ontwikkelingen momenteel vele malen sneller dan de software ontwikkelingen.
BV: Er zijn nu al vele maanden onder Windows en Linux 64-bits besturingssystemen beschikbaar. Alleen de drivers en overige software volgen maar "mondjesmaat".

Zo ook voor de sata- en raid harddiks. Mijn huivering voor raid in het algemeen is een goede backup. De software hiervoor is nog lang niet zo ver.

Je moet al een echte ICT-freak zijn om raid aan te durven. Als 'r iets mis gaat wordt je dan ook tot een raid oplossing "gedwongen".

Er is nog geen sotware beschikbaar die dat soort problemen FF 123 voor je oplost...
Oud 3 July 2008, 23:38   #37
Piet Koenen
PCM Lord

Piet Koenen's schermafbeelding

Standaard

Naoesm,
mijn schoonzoon is systeembeheerder van een groot bedrijf met vestigingen
over het hele land. Ergens in het land viel een serversysteem in raid uit.
Zonder probleem starte hij de zaak weer op vanaf zijn laptop thuis op ongeveer
100 km afstand. Ik zat er bij en vroeg of er nu niets kwijt was geraakt en
hij verzekerde me dat dat niet het geval was.
Dus toch wel betrouwbaar?
Groet Piet.
Piet Koenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 July 2008, 01:45   #38
Naoesm
PCM Enthusiast

Standaard

Hoi Piet,

Nergens zal ik raid afraden of de betrouwbaarheid daarvan afvallen.
Je bevestigd alleen maar mijn eerdere post dat je al een echte ICT-freak moet zijn om raid aan te durven. Als 'r iets mis gaat wordt je dan ook tot een raid oplossing "gedwongen...

Raid is naar mijn mening iets te hoog gegrepen voor de "huis en tuin" gebruikers, waar ik mijzelf ook toereken...

Als een systeem lekker werkt en backups werken, waarom zou je dan willen veranderen? Om die paar procent meer performance?

En vervolgens bij problemen met nog grote problemen geconfronteerd te worden?
Oud 4 July 2008, 02:28   #39
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Die paar procent is zoals ik al zei 80+ met 1 extra schijf in raid 0. Zelf draai ik raid 0 met 3 schijven. Ik wil nooit meer zonder. Afgelopen weekend heb ik nog een eenvoudig systeempje samengesteld met 1 behoorlijke SATA schijf en kan alleen maar zeggen "damn wat kan dat irritant langzaam gaan".

Verder is het technisch ook niet erg ingewikkeld zeker als je naar raid0 kijkt. Denk dat de grootste drempel dat zogenaamde hogere risico is op dataverlies. Maar daar heb ik zoiets van risico dat er iets kapot gaat heb je altijd en of je nu 2 HD's van 250GB hebt of 1 van 500GB. In beide gevallen raak je evenveel data kwijt. Backups behoor je dan ook extern te maken.
Oud 4 July 2008, 08:59   #40
Piet Koenen
PCM Lord

Piet Koenen's schermafbeelding

Standaard

Ed,
ik ben het volkomen met je eens, het is betrouwbaar, snel en werkt als een trein en niet echt duur. Er zijn altijd mensen die nieuwe technieken niet vertrouwen.
Groet Piet
Piet Koenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten