advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 3 July 2009, 10:48   #1
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard Firefox 3.5 gelanceerd, met video-tag

Hallo allemaal,

Sinds kort is Firefox 3.5 uit, en deze heeft ondersteuning voor de HTML5 video tag. Dit betekend dat video's op websites niet meer perse via Flash moeten worden afgespeeld, maar ook rechtstreeks. Firefox ondersteunt momenteel de adoptie van OGG + Theora + Vorbis als trio (container + videocodec + audiocodec) om de webstandaard te worden, maar het is al duidelijk dat bijvoorbeeld Apple daar niet erg aan mee wil gaan werken (ze hebben ook hun eigen videocodec), en de verwachting is dat Microsoft koste wat kost WMA erdoorheen wil drukken.

Wat denken jullie, wordt dit een formatenoorlog ten koste van de gebruiker? Gaat theora (een patentvrije en opensource codec) het maken? Gaat Microsoft het winnen met WMA, of gaat bijvoorbeeld H.264 het hier helemaal maken?
Oud 3 July 2009, 11:07   #2
REET
PCM User

REET's schermafbeelding

Standaard

Wordt een gewone update of moet je hem dowloaden van de mozilla website? En die introductie van HTML 5 ja moet dat nu? Nog meer formaten zo krijg je nooit een standaart..
REET is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2009, 11:18   #3
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Ik weet het niet, ik werk op Linux, daar gaat het overal weer net wat anders

Het idee van de video-tag is om niet afhankelijk te zijn van flash. Denk je dat dat een voordeel is? Zowiezo, als open-source aanhanger, zie ik het nut er wel van in, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen hun schouders ophalen, en het nut er niet zo van inzien.
Oud 3 July 2009, 11:56   #4
REET
PCM User

REET's schermafbeelding

Standaard

Ik heb hem net binnen (geen update) en die video tag bevalt me wel maar een groote concurent voor flash wordt het denk ik nooit.
Oud 3 July 2009, 13:05   #5
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Ik denk het ook niet, maar ik hoop het wel Het grote voordeel van de videotag is dat de browser zelf kan bepalen hoe hij de video plaatst (qua knopjes dus) en dat biedt dus meer flexibiliteit. Grote nadeel is dat het W3C geen standaardformaat heeft vereist, dus iedereen mag zelf weten welke codecs worden gebruikt.
Oud 3 July 2009, 18:30   #6
REET
PCM User

REET's schermafbeelding

Standaard

De kerels achter TPB hebben ons dan wel verlaten (of eerder verraden) hun The Video Bay is bijna af http://thevideobay.org/
EN ze maken gebruik van HTML5's video/audio tag!
Nu vind ik dat opeens wel een goed idee
EN die video/audio tag is heel makkelijk te gebruiken! http://www.w3schools.com/tags/html5_video.asp

Laatst gewijzigd door REET : 3 July 2009 om 18:34 Reden: aanvuling
Oud 3 July 2009, 19:38   #7
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

Een formatenoorlog wordt gewonnen door de gebruikers, niet door de leveranciers. Datgene dat de gebruikers het meest gebruiken wordt de winnaar, dat hoeft niet eens per se de beste te zijn (kijk maar naar bijv. de VHS videoband).
Oud 4 July 2009, 10:54   #8
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Helaas wel ja Ik heb nooit zoveel meegekregen van die videobanden oorlog, behalve dat VHS won en niet de beste was. Toegegeven, Theora is ook (nog) niet de beste, maar H.264 is zowiezo niet gratis.

Momenteel heeft de Theora ploeg al een aardig sterke troef in handen, genaamd Firefogg. Dat is een extensie voor Firefox die ervoor zorgt dat je bij jezelf op de computer de video omzet naar het Theora+Vorbis formaat in de specs die de site waarnaar je upload ze wil hebben, zodat er niet teveel getranscode hoeft te worden, want dat gaat ten koste van de kwaliteit. Hopelijk komen dergelijke extensies er ook voor andere browsers.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten