advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 23 August 2011, 09:29   #1
02S
Guest

Standaard C++ leren voor beginners

Hey, ik zou graag C++ willen leren. Het enige probleem is dat ik helemaal niks van progameren weet. Dus ik moet bij het begin beginnen.
Weten jullie wat voor tutorials/boeken (in de bieb?) ik het beste kan gebruiken? Of misschien moet ik eerst iets veel simpelers leren om het te kunnen begrijpen.

Het punt is, ik heb helemaal geen ervaring met progameren (misschien vroeger een heeeeel klein beetje Visual Basic en de basis van HTML, maar dat is al verouderd en Visual Basic ben ik vergeten).
  Met citaat antwoorden
Oud 23 August 2011, 14:25   #2
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Al die beginnersboeken bevatten ongeveer dezelfde informatie dus dat zal zo gek veel niet uitmaken welke je neemt. Misschien handig eens te kijken wat er tegenwoordig op de boekenlijst van IT opleidingen staat.
Oud 23 August 2011, 16:38   #3
02S
Guest

Standaard

Oke. Ik zal binnenkort als ik tijd heb wel even kijken.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 September 2011, 13:22   #4
02S
Guest

Standaard

Nog 1 vraag; (ik ben nog niet begonnen met C++)

Ik ben al een tijdje bezig met Gamemaker, voor wie dat niet kent: het is niet echt proffesioneel. Ik gebruik niet de drag&drop optie, maar de simpele progammeertaal die bij het programma zit.

Is het slim om als 14-jarige als volgende stap C++ te doen? Of eerst een makkelijkere taal? En is mogelijk om als 14-jarige zo goed in C++ te worden dat je zelf 2D games maakt, zoals zelda four swords of pokemon?

Het tekenen van sprites dan niet meegerekend, alleen qua progameren, of dat moeilijk is.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 September 2011, 17:50   #5
tj0nge
PCM Lord

tj0nge's schermafbeelding

Standaard

gamemaker is inderdaad niete cht proffesioneel, en wordt vaak uitgejouwd door mensen die wel kunnen coderen/programeren. Toch houden die er vaak geen rekening mee dat het helemaal niet bedoeld is om proffesioneel gebruikt te worden.

Opzich is er volgens mij niets mis mee om vroeg te beginnen, ik ben zelf 15 en ben zelf ook een tijd lang met C++ bezig geweest.
Ik moet er wel bij zeggen dat het echt pittig is, wat betreft zijn bijvoorbeeld Visual Basic, Flash (Actionscript 1, 2 of 3) of Java vele malen makkelijker, en vooral met de laatste twee kun je al snel aardige dingen maken.

Waarom zegt de PLUS 'Plus geeft meer... veel meer!' als ik zojuist zie dat er in een dicht pak sultanas een pakje te weinig zat?
tj0nge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 September 2011, 17:57   #6
02S
Guest

Standaard

Oke bedankt, nog 1 vraag: Is er een verschil tussen een spel wat in Java is gemaakt en in C++? Of is het eindresultaat hetzelfde, alleen de weg er naar toe verschillend?
  Met citaat antwoorden
Oud 27 September 2011, 18:45   #7
tj0nge
PCM Lord

tj0nge's schermafbeelding

Standaard

Java staat er om bekend dat het het beschikbare geheugen vrij onlogisch gebruikt, en dus relatief veel geheugen gebruikt.
Ja, met C++ valt zeker meer te doen, maar daar staat tegenover dat Java stukken makkelijker is, en sneller te leren, in ieder geval uit eigen ervaring.

Overigens, ipv C++ is er ook nog C#. Dit is een taal die bijvoorbeeld door Microsoft wel wordt gebruikt en op Xbox en pc werkt. Ik ben de naam even kwijt, maar er is ergens een game engine die met C# werkt, waar mensen ook erg mooie resultaten bereiken, vergelijkbaar met bijvoorbeeld UDK, wat ook echt een aanrader is.

Ik ben bang dat ik het alleen maar lastiger maak...

Waarom zegt de PLUS 'Plus geeft meer... veel meer!' als ik zojuist zie dat er in een dicht pak sultanas een pakje te weinig zat?
tj0nge is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten