advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > De Zitkamer > De Lounge

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 1 December 2010, 00:02   #1
lex
PCM Engineer

Standaard 128 bit computers komen er aan?

Begint de software industrie eindelijk hun software aan te passen voor computers met 64 bit processoren en meerdere cores staat de nieuwe processor al weer in de startblokken?

Vooral de laatste tijd komen steeds meer drivers en software beschikbaar voor X64 toepassingen, vandaag las ik dat AVG ook een X64 versie gratis ter download aanbied.

De geruchten worden steeds luider dat windows8 ook overweg kan met 128 Bit cpu's. Geen rook zonder vuur zou ik dan maar zeggen, hiermee bedoel ik dat de kans dan ook groot is dat binnen niet al te lange termijn de eerste pc's zouden kunnen verschijnen met 128 bit moederborden en mogelijk ook met een 128 bit chipset.

De voordelen zou een verdubbeling van de snelheid kunnen zijn. Als de software industrie hier weer zo laat op inspeelt wat ze met de 64 bit processor hebben gedaan, dan kan het wel eens een paar jaar gaan duren voordat we de eerste commerci?le software pakketten 128 bit ondersteuning op de markt komen.

Ik hoop dat ze leren van eerder gemaakte fouten.

Voor de computer gebruiker alleen maar een hoop gevende ontwikkeling.

Laatst gewijzigd door lex : 1 December 2010 om 20:00 Reden: Aan passingen + update
lex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2010, 09:45   #2
Maxstar
ModeratorPCM Lord

Maxstar's schermafbeelding

Standaard

Topic verplaatst naar De Zitkamer > De Lounge
Oud 1 December 2010, 17:55   #3
krots4
PCM Guru

Standaard

Jemig. Ben ik net gewend aan 64-bits Windows, krijgen we dit.
krots4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2010, 19:03   #4
bee_c4
PCM Lord

bee_c4's schermafbeelding

Standaard

2 keer zo snel???
kan me niet indenken.
Oud 2 December 2010, 00:44   #5
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

64bit is nog altijd maar matigjes ondersteund. Beetje voorbarig om dan al over 128bit te gaan denken.

Die 2x zo snel lijkt me ook wat overdreven of alleen geldig op een heel klein deel vd gehele infrastructuur van een pc.
Oud 3 December 2010, 05:07   #6
lex
PCM Engineer

Standaard

Zal mij niet verbazen als er nu al test opstellingen draaien, of twee X64 processoren die functioneren als een 128 bit processor weet trouwens niet eens of dit mogelijk is bij Intel xeon processoren werd dit wel eens toegepast dacht ooit ergens eens gelezen te hebben?

Of een toekomstige 128 bit processor ook dubbel zo snel is hangt af van of alle componenten optimaal op elkaar zijn afgestemd.

Vraag mij trouwens af of de huidige PCI Express sloten X64 bit ondersteunen?

Een ding is meer dan duidelijk, de bandbreedte zal enorm toe gaan nemen.

Laatst gewijzigd door lex : 3 December 2010 om 05:10
Oud 3 December 2010, 08:33   #7
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lex Bekijk bericht
De geruchten worden steeds luider dat windows8 ook overweg kan met 128 Bit cpu's.
(...)
De voordelen zou een verdubbeling van de snelheid kunnen zijn.
(...)
Voor de computer gebruiker alleen maar een hoop gevende ontwikkeling.
Helemaal niet. Het enige voordeel van 64-bit software was het ondersteunen van meer dan 4GB geheugen zonder trucjes als PAE. Daar komt nog eens bij dat huidige Intel-processoren en moederborden pas 48 of 52 bit van 64-bit gebruiken, omdat het gewoon veel te duur is om zo'n brede bus aan te leggen. Het zou dus gewoon onzin zijn om meer dan 64-bit te gaan ondersteunen.

Citaat:
of twee X64 processoren die functioneren als een 128 bit processor weet trouwens niet eens of dit mogelijk is
Nee, dit is absoluut onmogelijk. De term 128-bit heeft te maken met de interne verwerkingsgrootte van de processor. Processoren combineren zou betekenen dat je elke instructie in twee?n hakt en over de processor verdeelt. Net alsof je een proefwerk verticaal doormidden scheurt en je ieder een helft moet maken. Dan heb jij dus "238 *" en je buurman/buurvrouw "632 =" en dat valt natuurlijk niet te doen zonder bij elkaar te kijken. Dat is in processoren onmogelijk.

Citaat:
Of een toekomstige 128 bit processor ook dubbel zo snel is hangt af van of alle componenten optimaal op elkaar zijn afgestemd.
Ook niet waar, een programma haalt pas voordeel uit een 128 bit processor als het met waarden rekent die groter zijn dan 64-bit (en bij de stap naar 64-bit waren er al weinig programma's die daar gebruik van konden maken) of meer dan 4 pebibyte aan geheugen gebruikt. De snelheidswinst zal slechts voor een zeer beperkt aantal (voornamelijk wetenschappelijke) programma's anders dan nihil zijn.

Citaat:
Een ding is meer dan duidelijk, de bandbreedte zal enorm toe gaan nemen.
Nee, want de woordgrootte van je processor heeft niets te maken met de snelheid van je PCIe-sloten.

Ik weet niet wat je bron is, maar wat je hier vertelt is onzin
Oud 3 December 2010, 16:12   #8
lex
PCM Engineer

Standaard re

Mensen die mij beter kennen weten dat ik niet uit mijn nek lul, aantal zaken wist ik dus niet dus een vragende zin opbouw.

Zie links.

Link 1

Link 2

Link3

Laatst gewijzigd door lex : 3 December 2010 om 16:20
Oud 3 December 2010, 17:23   #9
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard

Als je goed kijkt zie je dat die drie artikelen het enkel hebben over dat Microsoft 128-bit support ontwerpt voor Windows-kernels. Daar ging mijn reactie niet over, ik had kritiek op de snelheidsverbeteringen die jij toejuicht en waarvan ik geen bronnen heb.

Ik denk dat 128-bit slechts een zeer minimale verbetering op gaat leveren, als het al een verbetering oplevert.

Citaat:
... aantal zaken wist ik niet ...
Nuja, je zei toch wel heel stellig dat de bandbreedte enorm toe gaat nemen, maar dat heeft dus helemaal niets met de woordgrootte van je instructieset te maken.
Oud 5 December 2010, 13:24   #10
lex
PCM Engineer

Standaard

Jammer dat je er zo negatief tegenaan kijkt.

Ik zit ook niet te springen om een 128 bit computer heb 2 64 en 1 32 bit computers staan.

Zoals ik al melden kan dit alleen een succes worden als software pakketten 64 bit ondersteunen en als alle componenten ook 64 bit drivers gebruiken voor hun hardware, hier ontbreekt het nog al eens aan.

Heb toch al een aantal tests zien voorbij komen met 64 bit software dat bijna dubbel zo snel werkt.

Eindelijk beginnen fabrikanten 64 bit ondersteuning te bieden voor hun producten een zeer goede ontwikkeling. Jammer genoeg weigeren bepaalde fabrikanten nieuwe drivers en software uit te brengen voor hun iets oudere hardware.

Vind dat hier op Europees niveau eindelijk eens iets gedaan moet worden, tegen deze praktijken, heel simpel tot 6 jaar ondersteuning na de productiestop van een product is de fabrikant verplicht ondersteuning te bieden voor dit product ook als er een nieuw versie uitkomt van het gebruikte besturingssysteem.

Nu ze doen maar wat.

Laatst gewijzigd door lex : 5 December 2010 om 17:32
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten