advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 22 January 2008, 23:20   #1
abacus
Just Joined!

Standaard kopi?ren RAW bestanden lukt niet

Ik heb sinds kort windows vista home premium en heb problemen met het kopi?ren van de raw fotobestanden (CR2 bestanden van Canon). Ik haal de foto's binnen via een cardreader en daar zit hem het probleem niet want ik kan de foto's gewoon openen. Het lukt alleen niet om ze (met verkenner of adobe bridge) te plakken in / verplaatsen naar een map op de harde schijf en die functie heb ik nodig om grote aantallen te kunnen verwerken. De foutmelding spreekt over een 'ongeldige MS-DOS functie' zodra hij het eerste cr2 bestand probeert te schrijven. Heeft iemand een idee hoe dit kan en hoe het te verhelpen?
Ik heb 2 gb geheugen en een intel quad 6600 processor.
abacus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2008, 23:32   #2
vixducis
PCM Lord

vixducis's schermafbeelding

Standaard

Een corrupte sd-kaart zal het alvast niet zijn, anders kon je de foto's niet openen.
Ik heb even gegoogled naar jouw foutmelding en die kwam inderdaad meermaals voor bij het kopi?ren van bestanden. Echter was dit meestal bij een cd. De oplossing bestand er bijna altijd uit om een andere cd-drive te gebruiken. Ik stel dus voor: gebruik een andere kaartlezer.
Uit jouw uitleg leidt ik ook af dat je overgeschakeld bent naar vista. Misschien is dit ook wel het probleem. Gebruik je namelijk wel de juiste drivers voor je kaartlezer?
vixducis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2008, 07:07   #3
Moniek
PCM Newbie

Moniek's schermafbeelding

Standaard

BRON:wim versteegen

Elke camera fabrikant heeft zijn eigen RAW standaard, die ook nog eens per camera verschilt. Dit betekent dat als je de foto?s op je computer inlaadt om te bewerken dat je speciale software nodig hebt om dat specifieke RAW formaat te lezen, eventueel te converteren en vervolgens te bewerken. Elke fabrikant levert bewerkingssoftware hiervoor op de cd die bij je camera zat, maar vaak is deze software niet van hoogstaande kwaliteit. Daarom zijn er softwarefabrikanten die specifiek voor RAW bewerking applicaties ontwikkelen. Voorbeelden zijn Camera Raw (bijgeleverd bij Photoshop en Photoshop Elements) en Lightroom van Adobe, iPhoto en Aperture van Apple, producten van PhaseOne en nog vele anderen.
Oud 23 January 2008, 08:09   #4
shellghost
ModeratorPCM Lord

shellghost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moniek Bekijk bericht
BRON:wim versteegen

Elke camera fabrikant heeft zijn eigen RAW standaard, die ook nog eens per camera verschilt. Dit betekent dat als je de foto?s op je computer inlaadt om te bewerken dat je speciale software nodig hebt om dat specifieke RAW formaat te lezen, eventueel te converteren en vervolgens te bewerken. Elke fabrikant levert bewerkingssoftware hiervoor op de cd die bij je camera zat, maar vaak is deze software niet van hoogstaande kwaliteit. Daarom zijn er softwarefabrikanten die specifiek voor RAW bewerking applicaties ontwikkelen. Voorbeelden zijn Camera Raw (bijgeleverd bij Photoshop en Photoshop Elements) en Lightroom van Adobe, iPhoto en Aperture van Apple, producten van PhaseOne en nog vele anderen.
Je referreerd naar iets wat al bij de topicstarter bekend is.

Heb je alle updates van Bridge geinstalleerd?
Oud 23 January 2008, 12:36   #5
abacus
Just Joined!

Standaard updates en drivers

Ik heb alle updates voor zowel photoshop / bridge als Canon (raw files) al op de PC staan. Mijn lexar firewire cardreader is al een paar jaar oud, dus mogelijk ligt het inderdaad daaraan. Speciale Vista drivers zijn volgens de fabrikant echter niet nodig. Ik zal eens kijken of ik ergens een andere cardreader kan vinden om te checken of het daaraan ligt.
Oud 23 January 2008, 12:50   #6
abacus
Just Joined!

Standaard probleem opgelost

Het lag inderdaad aan de cardreader. Ik heb de cf-kaart in een simpele usb cardreader van Trust gestopt en daar lieten de bestanden zich probleemloos van kopi?ren.
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Oud 23 January 2008, 17:53   #7
vixducis
PCM Lord

vixducis's schermafbeelding

Standaard

Yes, ik had het een keertje juist
vixducis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2008, 21:00   #8
shellghost
ModeratorPCM Lord

shellghost's schermafbeelding

Standaard

Vind het op zich wel intrigerend dat een cardreader het niet normaal doet.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten