advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 5 April 2007, 01:02   #11
Esceha
Just Joined!

Standaard Invloed per foto op tijdsduur en overgang ???

INLEIDING:
Vorige week mijn oude PC met Windows98 afgedankt en nu een nieuwe met Windows Vista. Met diverse speelgoed programma's als Microsoft Movie maker.

FOTOSHOW:
Ik gebruikte tot dusverre voor het maken van ''diashows'' met genoegen Ulead PictureShow, maar dat werkt nu niet meer. Dat programma heeft als enige nadeel dat men slechts EEN muziekbestand kan toevoegen. Ik gebruikte echter Audacity om diverse bestanden aan elkaar te koppelen, waardoor er EEN muziekfile ontstaat.

MOVIE MAKER:
Opa Cor ging nu op de nieuwe PC aan het werk met Microsoft Movie maker. Daarmede is niet mogelijk om de tijd per dia INDIVIDUEEL te bepalen. Dus alle foto's en alle overgangen (die wel individueel per dia zijn te bepalen) krijgen dus een op te geven standaard tijd mee. Als je een knutselaar bent als ik voorzie je de show aan het begin - en eventueel tussendoor - van kort op elkaar volgende ZELDE dia's. Met dezelfde dia's bedoel ik dat ik een foto nagenoeg zwart maak, de volgende (zelfde) iets lichter en de daarop volgende (zelfde) weer iets lichter uiteindelijk in kleur overgaand. Dat is een fantastisch gezicht.

PICASA:
Internet staat bol van de informatie over de mogelijkheden van projectie van foto's op TV met Picasa, maar nergens vind ik iets in de omschrijvingen of de tijdsduur per foto's is in te stellen. Moet ik nu gewoon maar een nieuwe versie aanschaffen van Ulead PictureShow of Proshow Gold, of gaat iemand mij vertellen dat dit ook met Picasa kan evenals het zelf bepalen per foto van de overgang. Voor het voorbeeld van achter elkaar geprojecteerde (dezelfde steeds lichter wordende foto's van zwart/wit naar kleur) gebruik ik namelijk faden, terwijl ik voor de rest vrij wil zijn in wat ik kies.

Misschien voldoet Picasa aan mijn wensen, of is er een goedkoop alternatief. Ik ben degene die er met een reactie voor zorgt dat ik deze maand bij controle bij mijn cardioloog weer een normale bloeddruk heb en vrolijk uit mijn recent aan staar geopereerde oogjes kijk.

Opa Cor
Esceha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 April 2007, 08:45   #12
generalbongo
PCM Engineer

generalbongo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lisa Bekijk bericht
Ik heb ook Picasa, maar ik had even een vraag:

Kun je ook een foto zo bewerken, zodat ie bijna helemaal zwart-wit is, maar een bepaald voorwerp behoudt nog wel zijn kleur?

Dankjewel!
Ik weet niet wat je exact bedoeld maar er staat wel een effect in dat ongeveer kan doen wat jij wil

Je kan in cirkelvorm aangeven dat bv het midden van de foto in kleur blijft en de zijkanten worden dan uitgegrijsd
Oud 5 April 2007, 09:00   #13
generalbongo
PCM Engineer

generalbongo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esceha Bekijk bericht
.

Misschien voldoet Picasa aan mijn wensen, of is er een goedkoop alternatief.

Opa Cor
Goede vraag, ik ben deze week ook uren bezig geweest met iets deftig te zoeken.

Picassa kan een slideshow maken maar heeeeel basic. Bovendien zet hij altijd een soort effect op de fotos waardoor er altijd ingezoomd wordt en dat vind ik nu net niet leuk! Je kan ??nmalig aangeven hoeveel seconden er tussen de overgangen moeten zijn maar niet foto per foto. Als je daar echter mee tevreden bent, maakt Picassa een avitje voor je dat je dan op dvd kan zetten..

Vroeger had ik Nero Vision Express en dat werkte heel goed! Spijtig genoeg heb ik het nu niet meer en dus ben ik op zoek naar een freeware-alternatief.

Wie kan helpen met het volgende:

- Prog voor het maken van slideshows: mogelijkheid tot toevoegen van muziek, instellen van transmissietijd en effect
- Prog voor het branden op cd (en het omzetten van avi naar het juiste formaat)

maw, een freeware alternatief voor de Nero pakket
Oud 5 April 2007, 15:53   #14
Chiwa
PCM Lord

Standaard

Citaat:
MOVIE MAKER:
Opa Cor ging nu op de nieuwe PC aan het werk met Microsoft Movie maker. Daarmede is niet mogelijk om de tijd per dia INDIVIDUEEL te bepalen. Dus alle foto's en alle overgangen (die wel individueel per dia zijn te bepalen) krijgen dus een op te geven standaard tijd mee. Als je een knutselaar bent als ik voorzie je de show aan het begin - en eventueel tussendoor - van kort op elkaar volgende ZELDE dia's. Met dezelfde dia's bedoel ik dat ik een foto nagenoeg zwart maak, de volgende (zelfde) iets lichter en de daarop volgende (zelfde) weer iets lichter uiteindelijk in kleur overgaand. Dat is een fantastisch gezicht.
Dat kan ook met MovieMaker.
Maar alleen in de tijdlijn.
Chiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 April 2007, 22:04   #15
Esceha
Just Joined!

Standaard

@ generalbongo
Wat ik bedoel is dat ik per foto apart wil bepalen hoe lang die in beeld blijft. Dus niet bijvoorbeeld 5 of 6 seconden voor alle foto's maar mooie dan wel belangrijke opnamen wil ik langer vertonen en bijvoorbeeld een plaatsnaambordje een seconde of 2 a 3. Met Picasa kan dat dus niet zegt u, dus dat is niets voor Opa Cor.

Movie maker voldoet verder aan al mijn wensen. Ik kan per foto bepalen wat de overgang moet zijn en zelfs kunnen er tal van effecten (ook weer voor elke foto apart te kiezen) op de foto worden toegepast, zoals in- en uitzoemen.

Ik had uitstekende resultaten met Ulead PictureShow versie 2, zij het dat daar de overgang niet per foto was aan te geven. Wel de tijd per dia. En ook kan men met dat programma een apart EXTRA geluid per foto toevoegen over de achtergrond muziek heen. (Voorbeelden: Deurbel bij opname van de voordeur, kerkklokken bij de foto van de kerk bij een trouwerij en tropische vogels bij een bezoek aan bananenplantage.) Het grote nadeel was dat je maar EEN muziekstuk kon toevoegen. Dat loste ik op met Roxio door een CD te maken met muziek met weghalen van pauzes. Van die CD maakte ik in de PC weer EEN MP3 bestand. Allemaal erg omslachtig tot ik het gratis programmaatje Audacity heb gedownload. Daar kun je muziek bestanden mee aaneen smeden. En dat allemaal tot vorige week met Windows 98SE en met slechts 64Mb werkgeheugen

Men is bij Ulead nu wakker en in versie 4 (bij bol.com voor €30,=) zit nu de mogelijkheid van overgang naar keuze per foto en het toevoegen van meerdere muzieknummers. Een demo is te zien op de site van Ulead. Dat is echter allemaal ook mogelijk met Windows Movie maker en daarbij kan men dus ook per foto nog een effect toevoegen, Dus eigenlijk is Movie Maker nog leuker, te meer omdat je bij het DVD branden ook nog eens kunt kiezen wat de start is die je ziet nadat de DVD in de speler is gedaan. Er ging een wereld voor mij open.

@ Chiwa
U vertelt dat je dit kunt met de tijdbalk. Dat heb ik geprobeerd met schuiven, maar ik meende dat dit geen effect had. Als dit inderdaad werkt, heeft u mij met uw opmerking de aanschaf bespaard - al is het maar enkele tientjes - van een nieuw programma !!! Opa Cor gaat dit de komende week eens lekker uitproberen. Blijft het nadeel van het toevoegen van extra geluiden over de muziek heen, maar een mens kan niet alles hebben. Als ik tijd vna leven heb ga ik nog wel eens aan de gang met geluid mixen, maar dan komt er weer het punt dat het toevallig wel moet samenvallen met de bewuste foto. Het is wel ontzettend handig dat je met Movie maker via het simpel verschuiven van de geluidsbalk de muziek even lang kan maken als de fotoshow en die nog kan in- en uitfaden ook. Zelfs kan je de muziek dan nog even doorlaten lopen tijdens het zwart van het einde als het eventueel te abrupt zou eindigen, of je maakt de rollende aftiteling gewoon iets langer. Het heeft dagen en voral nachten gekost, maar daar ben ik nu in enkel dagen allemaal wel allemaal al achter.

Overigens wel leuk zo'n nieuwe PC. Gaat allemaal flink sneller met een werkgeheugen van 2Gb.

Hartelijk dank voor uw reacties.
Cor
Oud 8 April 2007, 10:13   #16
Chiwa
PCM Lord

Standaard

Zet in de tijdlijn de zoom aan (dat is op het '+' drukken).
Dan kun je elke foto individueel langer of korter maken (in tijd)
Dat gaat ook met ondertitels die langer moeten blijven staan. Zelfde methode.
Ook het geluid is oneindig aanpasbaar.

Er is trouwens verschrikkelijk veel mogelijk met MovieMaker® van Microsoft©.
Slechts één minpuntje heb ik na jaren gebruik kunnen ontdekken.

Je kunt er niet zonder meer een DVD van maken, en dat is erg jammer.
Oud 10 April 2007, 08:24   #17
Esceha
Just Joined!

Standaard

Ik heb diverse test CD-tjes op DVD+ RW gebrand. Zonder probleem. Dat zou misschien kunnen liggen aan het feit dat ik de nieuwste versie van Movie maker heb. Het feit dat het muziekbestand via slepen is aan te passen aan de lengte van de foto-serie vind ik echt fantastisch. Klopt het niet helemaal wat de muziek betreft, laat je die dus gewoon enkele seconden doorlopen na het einde met uitfaden.

================

Elders werd mij de van internet te halen proefversie van het programma Foto's op TV aangeraden. (Het programma is in de winkel te koop voor slechts ?20,=) Hieronder een kopie van mijn reactie aldaar:

Ik heb het programma uitvoerig getest. De mogelijkheden zijn zeer talrijk en ongekend. Vele effecten en zelfs koppelingen daarvan tot en met de openspringende champagnefles en vuurwerk. Echt een fantastisch programma, zeker voor die prijs. Temeer daar ik hedenochtend van Ulead in Amerika antwoord kreeg dat hun programma PictureShow nog niet geschikt is voor Vista en die aanpassing nog in ontwikkeling is.

Het nadeel is dat men ??slechts?? via de tijdlijn invloed kan uitoefenen op de INDIVIDULE projectietijd tijd. Ik heb begrepen dat dit op die wijze ook kan met Windows Movie Maker.

Jammer dat met de proefversie geen (kort) test CD-tje kan worden gemaakt, want ik had graag willen zien of de overgang ??fade-in?? op TV minder schokkerig verloopt dan op mijn PC en dat kleine toegevoegde plaatjes die op TV scherm-grootte moeten worden geprojecteerd enorm in kwaliteit afnemen (beetje te vergelijken met veilige modus idee). Dat wordt trouwens standaard gemeld bij het vertonen op schermgrootte op de PC.

Overigens zou dat schokkerige effect, met name bij ??fade-in?? niet aan mijn computer behoren te liggen want die is pas ruim een week oud, heeft een specifiek op Vista en mede op dit soort media gerichte (duo) processor en een werkgeheugen van 2048Mb. Met Windows Movie Maker verlopen derhalve alle door mij toegepaste overgangen echt vlekkeloos; ook bij het vertonen van mijn test CD-tjes op TV.

Ik breng veel tijd door aan mijn computer, om niet te zeggen veel te veel tijd, dus valt er nog veel te spelen voor mij.

(Opa) Cor.
Oud 10 April 2007, 21:32   #18
Esceha
Just Joined!

Standaard

Geachte ''Chiwa''

U blijkt een gebruiker van Movie Maker. Kunt u mij wellicht ook nog vertellen waarom hier en daar toegevoegde stukjes muziek op spoor twee (omdat de video zelf al geluid bevat) op de nieuwe PC exact synschroon lopen van het moment af dat ze behoren in te gaan. doch als ik de DVD heb gebrand die stukjes enige tijd te laat beginnen. Kun je dat wellicht op de en of andere manier vergrendelen, zodat ik deze toevoegingen niet op de gok iets dien te vervroegen?

Ik heb een goede Philips combinatie speler waarbij je zelfs video naar DVD vice versa kunt overzetten.

(Opa) Cor
Oud 11 April 2007, 13:31   #19
Chiwa
PCM Lord

Standaard

Het moet in de tijdlijn te regelen zijn.
Hoe groter de zoom instelling daar is hoe makkelijker het in te regelen is.

Het overzicht wordt wel wat minder van het geheel.
Maar je moet soms even oefenen en even moet je dan ook nog zeer rekbaar zien.

De laatste film die ik maakte is geen leuke film, daar zie je een aantal effecten wat ik schreef dus het werkt.
Niet leuke film!
Oud 11 April 2007, 23:26   #20
Esceha
Just Joined!

Standaard

.....aangrijpend filmpje.....

Cor

N.B. Teksten over de foto's had ik nog niet ontdekt.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten