advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 13 January 2012, 19:08   #1
Jazza1955
Just Joined!

Standaard Probleem met dualboot XP & Win7?

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende:
Ik heb een SSD met daarop Win7 (B+C-schijf) en een 'gewone' HD met daarop WinXP (D-schijf), verder de nieuwste drivers, updates en SP's.
Ik heb de software/drivers voor mijn scanner (Agfa Snapscan 1212U) op XP gezet, want Agfa is gestopt met scanners maken, dus geen Win7 drivers.
Nu geeft Win7 in het onderhoudscentrum aan dat de drivers van de 1212U niet compatibel zijn, wat natuurlijk klopt. Bovendien loopt de pc vast als ik de scanner (op XP) start.
Mijn vraag is: Is er iets mis gegaan met de dualboot? Ik heb ondertussen gehoord dat je eerst XP moet installeren. Is dat waar?
Of zijn er misschien algemene scannerdrivers waarbij ik dit probleem niet heb?
Wie heeft raad?
Alvast bedankt Rob.
Jazza1955 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2012, 12:03   #2
porrelaar
PCM User

porrelaar's schermafbeelding

Standaard

Ja, normaal installeer je eerst het oudste besturingssysteem (in jouw geval Windows XP) en daarna het nieuwere OS (Windows 7).
Hier wat theorie over het opzetten van een multiboot systeem: http://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/..._opzetten.html

Omgekeerd kan wel, maar vereist wat extra handelingen. Kijk hier:
http://sevenbits.nl/howto/dual_boot_windows7_XP.html

Wanneer je dual boot installatie in orde is, dan mag je de Agfa scanner pas aanzetten nadat je bent opgestart in Windows XP.
Heb je de Scanner altijd aangesloten staan (en ook aan, d.w.z. op stroom), dan zal, wanneer je kiest voor opstarten met Windows 7, ook dat besturingssysteem proberen om een driver te installeren voor je scanner en dat is niet de bedoeling, want er is immers geen goede driver voor Windows 7.

Overigens vraag ik me af hoe je erin geslaagd ben om op je SSD 2 partities te maken met de schijfletters B en C. Ik dacht dat de schijfletters A en B nog steeds waren voorbehouden aan diskette-stations, ook al worden die in moderne pc's niet meer gebruikt... (zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Drive_letter_assignment)
porrelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2012, 14:35   #3
Jazza1955
Just Joined!

Standaard

Alvast bedankt voor je leesvoer, daar zit hopelijk de oplossing bij. Ik ga straks als eerste dat van SevenBits proberen, want dat zou het makkelijkste zijn.
Wat betreft die B partitie ben ik misschien niet helemaal duidelijk geweest. Dat is namelijk die partitie van 100MB "Door systeem gereserveerd" die Win7 zelf aanmaakt. Die driveletter is automatisch toegekend. Schijfbeheer in XP noemt
die partitie trouwens J, en veranderen gaat niet.
Ik laat nog horen of het gelukt is.
Mvg Rob.
Oud 17 January 2012, 20:03   #4
Jazza1955
Just Joined!

Standaard

Het is helaas niet gelukt op de gemakkelijke manier, ik heb XP toch opnieuw moeten installeren (Win7 moet ik nog doen). Maar in ieder geval bedankt voor de hulp.
Mvg Rob.
Oud 5 February 2012, 12:28   #5
_S_d_
Just Joined!

Standaard EasyBCD

Je kunt ook gewoon xp installeren,
vervolgens via EasyBCD je bootmenu herstellen (handmatig maken) en klaar.

http://neosmart.net/EasyBCD/
_S_d_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2012, 15:35   #6
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Om welke win 7 versie gaat het trouwens? Bij pro/ent/ulti heb je de beschikking over xp mode. En anders is iets vergelijkbaars te doen met losse VM software (bv VirtualBox). Misschien makkelijker dan dual boot enkel voor een oude scanner.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten