advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 28 October 2007, 12:53   #41
gvanvoor
PCM Lord

gvanvoor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stonewire Bekijk bericht
met het .net framework van microsoft maakt dat dan weer niet zoveel uit. en zover ik weet kan je met de nieuwe versies gewoon c++ gebruiken met het .net framework. en zelfs c++ is OO btw.
Ik heb nergens gezegd dat C++ niet OO is. Ik heb enkel gezegd dat java om te beginnen waarschijnlijk een betere keuze is, omdat je dan afgeschermd wordt van alle pointer- en UI-interface toestanden. Eens je de basis van het programmeren en werken met objecten doorhebt kan je daarna vrij gemakkelijk overschakelen naar C++ (of wat anders).
Vraagje: is het .net framework ook beschikbaar voor andere platformen ? (geen idee of de vraagsteller enkel voor windows wou programmeren of cross-platform maar in dat laatste geval is dat wel van belang).
Oud 29 October 2007, 20:24   #42
stonewire
PCM Engineer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gvanvoor Bekijk bericht
Vraagje: is het .net framework ook beschikbaar voor andere platformen ? (geen idee of de vraagsteller enkel voor windows wou programmeren of cross-platform maar in dat laatste geval is dat wel van belang).
.net framework is vrij uitgebreid opgezet. tot nu toe is er mono en silverlight (compacte .net voor het web project) voor de mac. silverlight voor de mac gaat microsoft zelf maken. en mono wordt oa door novell ontwikkeld. moonlight is de mono tegenhanger van silverlight, waar novell geholpen wordt door microsoft zelf.

Mono is best wel ver met de implementatie, het mooie van mono is dat ze ook andere koppelingen hebben gemaakt zoals met gnome. je kan het .net framework altijd zelf uitbreiden.

de meeste implementaties gaan fout wanneer een dll wordt aangeroepen van windows zelf, en niet een .net iets.
stonewire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2008, 11:53   #43
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timmeltie Bekijk bericht
Als ik een goede tutorial heb
Mochten er nog mensen naar zoeken, ik heb mijn eerste C++ tutorials op het net staan: http://www.icer.nl/tutorials/programmeren/cplusplus.php

Succes ermee
Oud 4 January 2008, 19:28   #44
stonewire
PCM Engineer

Standaard

het ziet er erg goed uit, alleen vergeet niet om in te springen met code.
Dit is namelijk best wel belangrijk als je overzichtelijke code wilt gaan schrijven.
Oud 4 January 2008, 19:30   #45
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

[volledig offtopic]
Eh... Ik heb niet zo'n goede methode om in te springen in HTML... Het zou wel kunnen met div style="margin-left: 20px" ofzo, maar dat wordt zo'n zooitje
[/volledig offtopic]

Dank je wel voor het commentaar
Oud 4 January 2008, 19:31   #46
stonewire
PCM Engineer

Standaard

kan je dat niet gebruiken met <pre> tags
en dan gewoon code schrijven in een IDE , tab gebruiken en weer plakken in html?
Oud 4 January 2008, 19:34   #47
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Nouw, ik doe het dan toch maar met div :P Das de beste oplossing
Oud 4 January 2008, 19:48   #48
stonewire
PCM Engineer

Standaard

ontopic:
ga je ook object georienteerd behandelen?

offtopic:
ktf:van je signatuur werkt de bovenste link niet.
en die div, werkt dat ook met als je meerdere keren wilt inspringen?
Oud 4 January 2008, 19:52   #49
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Ja, ik denk het wel. Het is een erg belangrijk onderdeel van C++. Ik heb er zelf moeite mee, dus ik ga het proberen goed duidelijk te maken

Overigens heb ik tabs ingevoegd

[offtopic]
Wel verdraaid :s aangepast
[/offtopic]
Oud 5 January 2008, 00:27   #50
gvanvoor
PCM Lord

gvanvoor's schermafbeelding

Standaard

Ik heb eens naar je tutorial gekeken en hier alvast mijn kritiek (op het eerste na is alles voor discussie vatbaar):
Ik heb vastgesteld dat de link naar voorwaarden in het menu eigenlijk naar variabelen.php wijst i.p.v. voorwaarden.php (knippen- en plakken en vergeten aanpassen denk ik).

Je kan met g++ ook ineens compileren naar iets met een andere naam dan a.out door de -o vlag te gebruiken. Vb::
Code:
g++ testprog.cpp -o testprog
[offtopic]
Tip: bouwen met '-o test' is onder linux/unix geen goed idee door het bestaan van een commando test (zie "man test" voor de ge?nteresseerden).
[/offtopic]

Ik weet niet of je iets van coding guidelines volgt (regeltjes m.b.t. indentatie, kapitalisatie, benoeming, ... van variabelen, klasses, methoden, ...) maar ik vind de voorbeeldcode er een beetje rommelig uitzien.

"using namespace" is iets waarvan ik het gebruik in de meeste gevallen afraad: het spaart wel wat tijpwerk maar je verliest (als er meerdere zijn of de code lang wordt) snel het overzicht van welke functie uit welke library of klasse komt.

In een lus is ++i veel effici?nter dan i++ als je de geretourneerde waarde niet gebruikt (het doet er niet toe in zo'n klein voorbeeldje en de compiler zal het waarschijnlijk wegoptimaliseren maar in code die veel opgeroepen wordt kan het verschil maken, dus het is een gewoonte die je best al in het begin aanneemt).

Probeer zo veel mogelijk variabelen (en zeker klasse instanties) te initialiseren i.p.v. ze gewoon te declareren, dus
Code:
int i = 0;
i.p.v.
Code:
int i;
i = 0;
Voor de mensen die een compiler zoeken voor Mac: op de 2de installatie DVD staan de developer tools met ook gcc (en XCode, een ge?ntegreerde ontwikkelomgeving die t.e.m. OS X tiger niet aanbevelenswaardig is; naar het schijnt (zelf nog niet getest) is die in leopard wel veel beter geworden)

Mocht je hulp nodig nodig of vragen hebben: ik werk als software developer (in C++) dus de eenvoudige tot middelmatig moeilijke vragen kan ik zeker aan

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten