advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 19 March 2012, 21:10   #1
Alkazam
PCM Newbie

Standaard SSD als dataschijf gebruiken

Hoi Allemaal,

Het ziet er naar uit dat ik mijn harde schijf moet gaan vervangen. De huidige, een Samsung Spinpoint SP2504 C, dateert van begin 2007. De laatste weken begint deze een steeds meer brommend geluid te maken.

Als vervanging overweeg ik om een SSD schijf aan te schaffen. Als systeemschijf heb ik al een SSD en dat bevalt me prima. Mijn twijfel is echter of dit ook een goed idee is voor een dataschijf waarop veel schrijfacties zullen plaatsvinden. Ik ben namelijk programmeur dus ik compileer vaak programma?s wat veel kleine bestanden wegschrijven betekent.

Ondanks dat mijn OS Windows 7 professional is en dus beschikt over TRIM is het aantal te verwachten schrijfacties wellicht teveel van het goede. Kan de huidige generatie SSD dit aan of kan ik toch maar beter een normale HDD aanschaffen.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Alkazam
Alkazam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 March 2012, 14:27   #2
De Hulk
PCM User

De Hulk's schermafbeelding

Standaard

Als in met Google zoek op read and write SSD dan krijg ik een schat aan gegevens. Het is een zeer technisch verhaal. Maar soms lees ik dat een willekeurig harde schijf net zo onbetrouwbaar kan zijn als een SSD. Dus ze kunnen zomaar defect raken. Kijk ook hier eens naar.

Ik heb een Intel SSD en gebruik de Intel Toolbox en de levensduur wordt in schaal tot 100 aangegeven. Na een jaar en vier maand staat die op 99.

Werkt goed en voor data heb ik twee Samsung Spinpoints ieders 1 TB. Jij schrijft een kleine hoeveelheid gegevens wegschrijven en dat werkt dus bij een SSD anders want die werkt in hele blocks dus dat is een nadeel. Echter door de veel grotere snelheid merkt je niets. Dat lees ik in de berichten, echter jij zult dat waarschijnlijk beter begrijpen.

Overigens las ik onlangs dat er een combinatie van een SSD en een 'normale' harde schijf op de markt is. Ik weet zo niet meer waar ik dat gelezen heb.

Laatst gewijzigd door De Hulk : 20 March 2012 om 14:30
De Hulk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 March 2012, 18:44   #3
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Als het goed is behoort een SSD steeds weer nieuwe cellen te beschrijven ipv steeds dezelfde als je bv steeds "aan 't begin" vd drive data wegschrijft. Ofwel er zit tegenwoordig als het goed is toch wel een aardige load balancing feature op dus die acties die je noemt, denk niet dat die nu opeens de levensduur van een SSD halveren oid. Denk eerlijk gezegd dat dat de pagefile een grotere impact heeft op de slijtage van een SSD. Dat soort gebruik zal toch vast wel ingecalculeerd zijn als je zo'n schattingen ziet wbt de levensduur ervan.
Oud 20 March 2012, 19:31   #4
De Hulk
PCM User

Standaard

Nog meer leesvoer.
Oud 21 March 2012, 17:26   #5
Alkazam
PCM Newbie

Standaard

Hoi eNdEmiOn en De Hulk,

Bedankt voor jullie reacties. Helaas kunnen jullie mijn twijfel niet wegnemen.

Enerzijds lijkt het voor de betrouwbaarheid en de levensduur van de SSD niet uit te maken dat er vaak kleine bestanden weggeschreven worden. Maar aan de andere kant had ik de PageFile over het hoofd gezien. Die heb ik in mijn huidige configuratie juist niet op de C-schijf (een SSD) maar op de harddisk staan. Die wordt natuurlijk ook continue bijgewerkt en dat is wellicht toch niet goed voor de levensduur van een SSD.

Groeten,
Alkazam
Oud 21 March 2012, 17:45   #6
De Hulk
PCM User

Standaard

Als je voldoende RAM hebt, dan kun je het virtueel geheugen toch minimaal instellen. Hiberfil.sys, prefetch, superfetch en defragmenteren heb ik voor de SSD uitgeschakeld.
Oud 22 March 2012, 12:18   #7
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Lijkt me nu juist dat een SSD fijn is om daarop te "pagen" ed. SSD's zijn toch echt voor de snelheid. Als je die dingen gaat verplaatsen naar een HD waarbij juist die snelheid zo fijn is...

Ik zou zeggen ga gewoon normaal om met je SSD en zorg daarnaast gewoon dat je je backup gebeuren goed regelt.
Oud 22 March 2012, 13:59   #8
Alkazam
PCM Newbie

Standaard

Beste eNdEmiOn en De Hulk,

Wederom bedankt voor jullie reacties. Het heeft me toch geholpen om in de overdaad aan informatie mijn gedachten een beetje te ordenen. Ik heb besloten om het maar te proberen in het kader van "No guts, no glory..."

Om mezelf vervolgens te laten overstelpen door de alle mogelijk modellen ga ik mijn keuze beperken tot een de Crucial M4, de Damsung 830 of een willekeurige Intel. Op andere fora is men daar in het algemeen het meest tevreden over.

Groeten,
Alkazam
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten