advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Scripting > Software programmatuur

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 30 January 2010, 17:55   #11
zkr623
Just Joined!

Standaard

Je kan wel BASIC leren om je geest continu te testen, oefenen, trainen, en scherp houden. Zoals een soort puzzel voor je eigen mentale niveau.

Als je wakker word in de ochtend, ga je lekker douchen, kopje koffie pakken, en aan de laptop een leuke programmaatje voor BASIC zitten doortikken. Dat kan ik me goed voorstellen. Is nog leuk om te doen.

Maar praktische applicaties/toepassingen in de computerwereld, zijn er helemaal niet. Mensen zijn overgestapt naar andere talen.

Live once again in the good ol' times, I'm voor it.
zkr623 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 January 2010, 00:45   #12
lex
PCM Engineer

Standaard

Tja Basic oud en versleten zal ik maar zeggen, vroeger zat het standaard in de MSX computer gebakken die toen al binnen enkele seconde opstartte.

Heel wat uurtjes lijsten uit computerbladen oven getikt.

Zelf ook programmaatjes gemaakt, tja maar traag. Vandaag de dag zijn computers zo snel dat zelfs die oude basic programma's als een speer kunnen werken.

Toen nog een tijdje wat zitten klooien in pascal, Kwam er toen al snel achter als je echt iets wilt bereiken je in C moet gaan programmeren en dat was veel te hoog voor mijn gegrepen.

Laatst gewijzigd door lex : 31 January 2010 om 11:33 Reden: UPDATE TEKST
lex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 January 2010, 13:22   #13
Gordon
Just Joined!

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zkr623 Bekijk bericht
Je kan wel BASIC leren om je geest continu te testen, oefenen, trainen, en scherp houden. Zoals een soort puzzel voor je eigen mentale niveau.
<snip>
Maar praktische applicaties/toepassingen in de computerwereld, zijn er helemaal niet. Mensen zijn overgestapt naar andere talen.

<snip>
MS gaf ons Visual BASIC om verder te gaan.
Bij MS staat productie hoog in het vaandel.
Visual BASIC (nu Visual BASIC.NET) is een Object
Oriented Programming (OOP) met "drag and drop GUI-building"
language geworden.

Volgens mij zijn er nog vele toepassing mogelijk.
Tegenwoordig worden de meeste toepassingen in groot verband
(10-tallen programmeurs tegelijk) gemaakt.

Er bestaat echter een levendige "niche" markt voor individuele programmeurs.
Bezoek bijvoorbeeld de Liberty BASIC sites maar.

Gordon
Gordon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 February 2010, 15:59   #14
Hanterp
Just Joined!

Standaard

Ik ben ook een van die oude programmeurs ( 57 jaar )

Ik begon - ik meen - rond begin 1980 met een PET-computer, een apparaat van Commodore, waar je basic op kon programmeren. Dat was al heel leuk, maar ik stapte toen over op een Apple ][ , waar een heel goed operating-systeem in zat met kant-en-klaar routines in machinetaal, netjes gedocumenteerd in de manual. Ik kocht toen een Pascal-compiler, op een printkaart die je in de Apple moest steken.

Later kwam daar de Commodore 64 bij, die als eerste goede grafische en geluids-hardware had. C64 kon ook in Basic gebruikt worden, zelfs uitbreidbare Basic op een cartridge zoals de hier eerder genoemde Simon's Basic.

Toch vond ik op de C64 het programmeren in de 6510 machinetaal veruit het leukst, omdat je zo makkelijk de grafische en geluids-chips kon aansturen. Daar ben ik jaren zoet mee geweest

Ook de Amiga was leuk, al vond ik het programmeren in machinetaal daar minder toegankelijk dan de C64 en op den duur gebruikte ik de Amiga alleen maar waar de meesten hem voor gebruikten: Voor spelletjes!

Uiteindelijk gingen er weer wat computers de deur uit en kwam er een PC.
Dat was pas in de 90-er jaren en daar heb ik - net als anderen op dit forum - veel met Turbo Pascal gewerkt, wat best leuk was. Dit was allemaal in DOS-mode!

Bij de introductie van de betere Windows-versies ging ik over op Delphi, maar hoewel erg gebruikers-vriendelijk, vond ik het programmeren daarmee toch minder creatief werk. Het komt daar alsmaar neer op het plaatsen van objecten op een formulier, de juiste events kiezen en dan de passende objecten aanpassen. Het is lang niet zo uitdagend meer als vroeger.

Gelukkig bestaan er nog goede Commodore 64 - emulators, waarin ik zo nu en dat wat creativiteit kan uitleven als ik er behoefte aan heb
Hanterp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 February 2010, 00:03   #15
Gordon
Just Joined!

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanterp Bekijk bericht

snip ...

Bij de introductie van de betere Windows-versies ging ik over op Delphi, maar hoewel erg gebruikers-vriendelijk, vond ik het programmeren daarmee toch minder creatief werk. Het komt daar alsmaar neer op het plaatsen van objecten op een formulier, de juiste events kiezen en dan de passende objecten aanpassen. Het is lang niet zo uitdagend meer als vroeger.

Gelukkig bestaan er nog goede Commodore 64 - emulators, waarin ik zo nu en dat wat creativiteit kan uitleven als ik er behoefte aan heb
Uit het hart gegrepen. Het is lang niet zo uitdagend meer als vroeger.
Maar... gelukkig zag ik laatst een contest voor het schrijven van een TETRIS game. Acht inzendingen waarbij eentje met letters i.p.v. SPRITES.
Maar... gelukkig zag ik laatst een contest voor het schrijiven van een eigen ZIP programma.
Zes inzendingen
Ik kwam de wedstrijden tegen op een JustBASIC site.

Gordon.

Programmeren is eenvoudig.
Leren programmeren is moeilijk.

http://www.libertybasic.nl/index1.html
Gordon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten