advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Software, Games & OS > Linux

Bekijk resultaten enqu?te: Welke Linux distributie?
Debian 5 11,11%
Fedora 6 13,33%
Knoppix 4 8,89%
Linspire 1 2,22%
Mandriva 7 15,56%
Red Hat 2 4,44%
Suse 11 24,44%
(K/X)Ubuntu 25 55,56%
Anders... 10 22,22%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enqu?te

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 7 April 2007, 16:23   #11
funmen
PCM Lord

Stuur een bericht via Skype™ naar funmen
Standaard

suse lijkt mij de makkelijkste. Goed instelbaar en werkt prettig.
Oud 21 April 2007, 23:04   #12
dum
Just Joined!

dum's schermafbeelding

Talking welke distrie?

Hoi allen, Ik werk vanaf versie 9.3 met (open)SUSE en deze bevalt mij goed. Zeer goed zelfs vanaf de laatste 10.2 versie. Mijn systeem werkt super stabiel en zonder ergenissen of problemen.

Nu is Kubuntu 7.04 uitgekomen.... de voorgaande versie's kreeg ik niet online met @home internet, maar dit post ik nu vanuit de live cd 7.04 (terwijl ik Kubuntu aan het installeren ben... lang leven de live cd installatie) Met deze versie was @home instellen echt een poep en een scheet En tot mijn verbazing krijg in een plug in wizzard voor de installatie van Flash en dat is bij SUSE niet. Dus ben benieuwt maar in denk dat OpenSUSE binnenkort wordt vervangen door Kubuntu hier.

Ps. misschien een review van dit systeem in het volgende nummer? het is echt de moeite waard! Deze versie is de eerste Linux versie die ik er bij mijn moeder op durf te zetten

Dum
dum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2007, 09:46   #13
YevgenyQuinne
PCM Lord

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dum Bekijk bericht
Hoi allen, Ik werk vanaf versie 9.3 met (open)SUSE en deze bevalt mij goed. Zeer goed zelfs vanaf de laatste 10.2 versie. Mijn systeem werkt super stabiel en zonder ergenissen of problemen.

Nu is Kubuntu 7.04 uitgekomen.... de voorgaande versie's kreeg ik niet online met @home internet, maar dit post ik nu vanuit de live cd 7.04 (terwijl ik Kubuntu aan het installeren ben... lang leven de live cd installatie) Met deze versie was @home instellen echt een poep en een scheet En tot mijn verbazing krijg in een plug in wizzard voor de installatie van Flash en dat is bij SUSE niet. Dus ben benieuwt maar in denk dat OpenSUSE binnenkort wordt vervangen door Kubuntu hier.

Ps. misschien een review van dit systeem in het volgende nummer? het is echt de moeite waard! Deze versie is de eerste Linux versie die ik er bij mijn moeder op durf te zetten

Dum
Vaag. Ik heb alleen maar problemen met Ubuntu 7.04. Constant vast lopen bij de installatie,
traagheid en wat meldingen zijn hier wel aan de orde. Netwerkkaart (RT61 Ralink chipset, in de vorige al problematisch) werkt beter, maar WPA support moet alsnog handmatig bijgevoegd worden. Ik mist trouwens de vernieuwingen van 7.04 in Kubuntu, weet iemand hier de reden voor?

YevgenyQuinne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2007, 10:27   #14
ablomen
Just Joined!

ablomen's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ablomen
Standaard

Kubuntu loopt nogsteeds een beetje achter bij somige dingen (vooral omdat de meeste nieuwe features met een gui in gtk gemaakt worden en niet in qt, en omdat de ubuntu releases ongeveer geleik lopen met de releases van gnome, en niet van kde). Opzig kan je natuurlijk dezelfde dingen krijgen maar bijv de codec assistant draait (voor zover ik weet) alleen in totem en het compiz activatie schermpje is ook gtk.

Ik denk dat kubuntu pas een echt spannende release krijgt op het moment dat kde 4 uit komt.
ablomen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2007, 11:25   #15
YevgenyQuinne
PCM Lord

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ablomen Bekijk bericht
Kubuntu loopt nogsteeds een beetje achter bij somige dingen (vooral omdat de meeste nieuwe features met een gui in gtk gemaakt worden en niet in qt, en omdat de ubuntu releases ongeveer geleik lopen met de releases van gnome, en niet van kde). Opzig kan je natuurlijk dezelfde dingen krijgen maar bijv de codec assistant draait (voor zover ik weet) alleen in totem en het compiz activatie schermpje is ook gtk.

Ik denk dat kubuntu pas een echt spannende release krijgt op het moment dat kde 4 uit komt.
Mjah, ik snap nog steeds niet waarom ze qt en GTK niet meer naar elkaar toebrengen. Opera is een heerlijke browser, maar ziet er niet uit onder GTK, onder qt (waarin het is gebouwd) is het alweer een stuk beter.

Tjah KDE4... Je hoort er een hoop over, maar echt veel zie je er op het moment niet van.

Oud 23 April 2007, 11:41   #16
ablomen
Just Joined!

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YevgenyQuinne Bekijk bericht
Mjah, ik snap nog steeds niet waarom ze qt en GTK niet meer naar elkaar toebrengen. Opera is een heerlijke browser, maar ziet er niet uit onder GTK, onder qt (waarin het is gebouwd) is het alweer een stuk beter.

Tjah KDE4... Je hoort er een hoop over, maar echt veel zie je er op het moment niet van.
Tsja freedesktop.org is wel aant proberen kde en gnome meer te standardiseren maar voor een deel kan het niet omdat qt nogsteeds niet volledig open source is, er zitten nogsteeds stukken in die onder controle zijn van trolltech..

Het uiterlijk kan je wel wat verbeteren omdat clearlooks zowel voor gtk als qt te gebruiken is maar het blijven verschillende werelden.

Hopelijk gaat dit in de toekomst meer veranderen en heb je idd nog maar een gui toolkit, maar dat zal nog wel even duren
Oud 23 April 2007, 17:21   #17
YevgenyQuinne
PCM Lord

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ablomen Bekijk bericht
Tsja freedesktop.org is wel aant proberen kde en gnome meer te standardiseren maar voor een deel kan het niet omdat qt nogsteeds niet volledig open source is, er zitten nogsteeds stukken in die onder controle zijn van trolltech..

Het uiterlijk kan je wel wat verbeteren omdat clearlooks zowel voor gtk als qt te gebruiken is maar het blijven verschillende werelden.

Hopelijk gaat dit in de toekomst meer veranderen en heb je idd nog maar een gui toolkit, maar dat zal nog wel even duren
Ik vind dat de standaardisatie in Linux er wel lichtelijk door heen komt, het Tango Theme is een goed idee in ieder geval. Maar zoals je al zijn KDE en Gnome twee verschillende werelden. Voorlopig hou ik het bij Gnome. Is wat minder fisherprice-achtig naar mijn mening ^^.

Persoonlijk was ik blij dat Compiz en Beryl weer samengingen, om zo een stabiel programma met een hoop features te kunnen brengen.

Oud 23 April 2007, 17:42   #18
ablomen
Just Joined!

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YevgenyQuinne Bekijk bericht
Persoonlijk was ik blij dat Compiz en Beryl weer samengingen, om zo een stabiel programma met een hoop features te kunnen brengen.
Ja helemaal mee eens, ik hoop alleen dat er niet weer het zelfde gebeurt als eerst, dat novell alles beheerd en niet de community..
Maarja daar komen we vanzelf achter
Oud 30 April 2007, 19:56   #19
profoX
Just Joined!

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ablomen
Kubuntu loopt nogsteeds een beetje achter bij somige dingen (vooral omdat de meeste nieuwe features met een gui in gtk gemaakt worden en niet in qt, en omdat de ubuntu releases ongeveer geleik lopen met de releases van gnome, en niet van kde).
Op dat tweede puntje heb je gelijk, maar dat eerste puntje vind ik een beetje veel gezegd. Qt is h??l vaak marktleider als het aankomt op grafische hoogstandjes en van die dingen. Bij Ubuntu is het wel zo dat programmatuur meestal in eerste instantie specifiek ontwikkeld wordt in Gtk omdat GNOME de standaarddesktop is. Misschien was het dat wat je bedoelde?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YevgenyQuinne
KDE4... Je hoort er een hoop over, maar echt veel zie je er op het moment niet van.
Je moet dot.kde.org volgen, en misschien ook planetkde.org dan kom je al een heleboel te weten over de ontwikkeling van KDE 4. De saaiste stukken zijn nu bijna achter de rug (porting naar Qt4 enzo) en men is al bezig met meer interessante dingen. De Oxygen iconset is al gereleased voor het grootste deel, men heeft al voorlopige screenshots laten zien van Dolphin in KDE 4, allerlei programma's en spelletjes die zijn geconverteerd om SVG graphics te gebruiken, composite effecten die ingebouwd zijn in de toekomstige versie van KWin, etc. Qt4 brengt opzichzelf ook sowieso een heleboel veranderingen met zich mee, voornamelijk om de ontwikkelaars toe te laten op een makkelijke manier mooie dingen te cre?ren, maar voor de eindgebruiker is Qt4 ook gewoon sneller en verbruikt het minder geheugen. Dus alleen maar positief nieuws tot nu toe. Een KDE ontwikkelaar heeft me ook beloofd dat ze gaan zoeken naar een oplossing voor het "bloated" uiterlijk van KDE. Standaard minder knopjes in de toolbars enzo, maar nog wel de mogelijkheid om meerdere knopjes toe te voegen..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ablomen
Onzin. Qt4 Open Source edition is volledig open source. Alleen bij het maken van commerci?le programma's moet je een licentie aanschaffen. Dus dit is echt klinkklare onzin. KDE en alle KDE programma's zijn volledig open source.

--

ontopic: ik gebruik Ubuntu (desktop), Debian (server) en Archlinux (desktop), maar mijn favoriet is momenteel toch wel Ubuntu.
profoX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 May 2007, 10:14   #20
ablomen
Just Joined!

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door profoX Bekijk bericht
Op dat tweede puntje heb je gelijk, maar dat eerste puntje vind ik een beetje veel gezegd. Qt is héél vaak marktleider als het aankomt op grafische hoogstandjes en van die dingen. Bij Ubuntu is het wel zo dat programmatuur meestal in eerste instantie specifiek ontwikkeld wordt in Gtk omdat GNOME de standaarddesktop is. Misschien was het dat wat je bedoelde?
Dat bedoelde ik idd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door profoX Bekijk bericht
Onzin. Qt4 Open Source edition is volledig open source. Alleen bij het maken van commerciële programma's moet je een licentie aanschaffen. Dus dit is echt klinkklare onzin. KDE en alle KDE programma's zijn volledig open source.
Ok dan heb ik dat verkeerd begrepen
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten