advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 18 June 2007, 20:19   #1
jouke
Just Joined!

jouke's schermafbeelding

Standaard pardus

hoi allemaal,

ik ben nog geen linux gebruiker maar hoop dat wel te worden binnenkort. Ik heb de distributie Pardus bestelden hoop deze binnenkort per post te krijgen. Ik heb al enige info op het net gevonden maar er blijven wat vraagtekens over.

De eerste; dien ik mijn bios aan te passen als ik de installatie-cd in mijn rom-drive doe. Een artikel wat ik gelezen heb maakte hier gewag van, de verandering in de bios bestaat er dan uit dat ik de cd als master in moet stellen als booth ipv de hd. Of hoeft dit alleen met een live-cd?

De tweede; moet ik bij Pardus mijn drivers wijzigen of is dit bij Pardus niet het geval en gaat dat auto bij de installatie?

Ben echt een beginner zelfs op het gebied van de pc heb nog geen 6 mnd een pc maar nu al ziek van windows met zijn vastlopers en prog. die niet meer reageren. Ik hoop dat iemand mij iets wijzer kan maken

Alvast bedankt!! gr Jouke
jouke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 June 2007, 22:03   #2
gvanvoor
PCM Lord

gvanvoor's schermafbeelding

Standaard

Ik ken die distributie niet, maar de kans is groot dat voor installatie inderdaad vanaf de cd (of dvd) gestart moet worden, en dan dien je in het bios inderdaad de bootvolgorde te wijzigen zodat eerst van cd (of dvd) en dan pas van HD wordt gestart. De master/slave settings moet je daar niet voor wijzigen...
Oud 19 June 2007, 13:45   #3
pol528
PCM Lord

pol528's schermafbeelding

Standaard

Het kan ook zijn dat je bios bij het opstarten ook de keuze ( F8 ) boot volgorde aangeeft, dan kun je hiermee per keer even de Cdrom als opstart schijf opgeven.
Anders kun je in de BIOS de boot volgorde aanpassen, deze dient er alleen voor waar het systeem als eerste kijkt waar een opstart schijf te vinden is.
Zit er geen opstartbare CD in kijkt deze gewoon naar de volgende optie en dat wordt dan de HD.
pol528 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 June 2007, 22:17   #4
jouke
Just Joined!

jouke's schermafbeelding

Standaard

voor de 2 mensen die me de tips hebben gegeven, hartelijk bedankt. Pardus is up and running
Oud 21 June 2007, 21:41   #5
krots4
PCM Guru

Standaard Pardus

Lukt het werkelijk ?
Vertel eens, of post enkele foto-tjes.
Ik ben wel benieuwd.
krots4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2007, 09:31   #6
jouke
Just Joined!

jouke's schermafbeelding

Talking

Ja het lukt echt, hoewel het wel wat voeten in de aarde heeft gehad om het voor elkaar te krijgen. De installatie op zich is een eitje maar kreeg de bootcd niet aan de praat. Na een paar maal mijn pc te herstarten gebeurde het wonder, ik kon beginnen met installeren. Na wat geklooi met het partitioneren ging het dan toch goed. De hele avond met Pardus bezig geweest afgesloten en s'nachts aan het werk gegaan. s'Ochtens thuis gekomen weer met Pardus bezig geweest en toen gaan slapen. Na het opstaan s'middags meteen weer achter de pc. Het enige wat ik toen had was een zwart beeld, dan maar overgaan op windows.....oei!!!!..... van het zelfde laken een pak, er was een bestand beschadigd zo het bericht melde. Ik balen als een stekker natuurlijk. Windows opnieuw geinstalleerd met de gedachte weer een partitie te maken voor Pardus. Toen ik na installatie van Windows met Explorer het net op wilde kreeg ik meteen het venster "dit programma reageert niet". Toen knapte er echt iets in me, heb toen de 2de optie op de Pardus installatiecd genomen en die maar op de c-schijf gezet zonder windows. Dit blijkt 2007.2 te zijn de beta dus en die werkt tot nu toe goed. Alleen duurt het opstarten wat langer. Het enige wat nog niet werkt is het geluid maar mijzelf kennende gaat dat ook wel lukken. Ik moet ook nog uit zien te vinden hoe ik zelf een programma kan installeren en ik wil te weten komen hoe ik weer bit-torrents kan downloaden. Ondanks dat het behoorlijk wennen is kan ik het aanraden. Het ziet er allemaal piekfijn uit alleen heeft het nog niet de gebruiksvriendelijkheid van windows. Maar ja, wat is gebruiksvriendelijk met al zijn vastlopers en programma's die niet meer reageren. Dan maar even een tijdje zweten met het uitzoeken hoe alles werkt, ik heb namelijk het gevoel dat ik rijkelijk beloont zal worden door het systeem als ik het eenmaal onder de knie heb.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten