advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Hardware > Vragen en discussies

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 24 August 2011, 14:35   #1
lex
PCM Engineer

Standaard 2 harddisks in uw notebook?

2e HARDDISK IN UW NOTEBOOK
DOOR OPOFFERING CD/DVD BRANDER.

Dit artikel kan interessant zijn voor notebooks met een CD/DVD player, brander.

De meeste computer gebruikers, gebruiken hun CD/DVD brander nog nauwelijks, Heel af en toe om iets te installeren of te branden voor familie, kennis of vrienden.

Mocht u net als ik toch af en toe een dvd lezer/brander nodig hebben dan is een losse USB2.0 brander een uitkomst.

EVEN OPLETTEN ER ZIJN VERSCHILLENDE CADDY'S IN OMLOOP

EEN MET IDE PATA EN EEN MET SATA CONNECTOR.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Sinds kort heb ik twee harddisks in mijn notebook. Ik heb een extra plek gecre?erd door de CD/DvD brander op te offeren en te vervangen door een CADDY "zie Youtube filmpje"

Hierin heb ik mijn 750GB WD harddisk gemonteerd. Op de originele plek heb ik een nieuwe 120GB SSD geplaatst.

Uitleg stap voor stap hoe je het kunt doen.

1 Kopieer eerst de harddisk leeg door alle downloads en overbodige bestanden naar een externe harddisk te kopi?ren. Voor de veiligheid ook de documenten en andere dierbare bestanden, je weet maar nooit.

2 Kloon de harddisk, hier zijn heel veel programma's voor verkrijgbaar. Je kunt ook kiezen om het systeem geheel opnieuw te installeren.

3 verwijder de CD/DvD brander meestal door een schroefje aan de onderkant te verwijderen. Trek de CD/DvD brander er uit.

4 Ik adviseer om een nieuwe harddisk in de caddy te monteren en de oude harddisk met de originele installatie veilig te bewaren. Je koopt een 1TB 2.5" harddisk voor €78,- even Googelen.

Plaats een nieuwe harddisk in de caddy. Plaats de caddy in plaats van de CD/DvD brander, de caddy vast draaien met hetzelfde schroefje.

5 Monteer op de originele plek de gekloonde harddisk of nog veel beter een gekloonde SSD.

Het kan zijn dat de instellingen bij schijfbeheer aangepast moeten worden en de partitie C: toegekend moet worden.

Op PMCweb.nl is veel te vinden hoe je jou computer optimaal kunt optimaliseren voor een SSD drive. zie ook.

SSD als opstartschijf Hoe instellen?
%

Laatst gewijzigd door lex : 7 September 2011 om 10:00
lex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 August 2011, 00:06   #2
bee_c4
PCM Lord

bee_c4's schermafbeelding

Standaard

wel veel CAPS!
maar ook interresant
Oud 26 August 2011, 09:38   #3
lex
PCM Engineer

Standaard

Al langere tijd wist ik van het bestaan van Caddy's voor notebooks. nooit aandacht aan besteed.

Opeens had ik besloten om mijn 4 jaar oude notebook te gaan upgraden daar de processor toch wel redelijk krachtig is en de computer zeer goed onder windows7x64 werkt.

Gekocht een Nieuwe accu, een HD CADDY een 120GB SSD, en een Broadcom HD Cristal PCI-E mini kaart in plaats van de modem kaart.

Gegevens notebook.

Dell inspiron 6400 november 5 jaar.
T7200 Intel duo2core 2x2 GHz, nog redelijk bij de tijd.
Ati X1400 grafische kaart scherm 1650x1024
4 GB geheugen 667 Mhz
Harddisk nu 1x120GB SSD 1X750GB

De ATI Mobility Radeon x1400 Graphics is geen super sterke grafische kaart, daarom heb ik de prestaties verbeterd met de Broadcom HD Cristal PCI-E mini kaart.

Deze kaart neemt nu alle codeer werkzaamheden voor zijn rekening zodat de processor hier niet meer mee word belast.

Een enorme vooruitgang nu kan ik full HD films bekijken zonder hotten en stoten. Vooral de SSD maakt het systeem veel sneller, programma's werken sneller. Opstarten van de computer nu in 15 seconde eerst 30.

Ik heb mijn computer een enorme boost gegeven, heb het idee dat mijn computer er weer even tegen kan zeker tot eind 2013.

Kan iedereen aan raden een SSD in zijn notebook te doen en kan zeker deze Broadcom HD Cristal chip aan bevelen ik heb hem voor €43,- besteld, het is elke cent dubbel en dwars waard "zie vooral de film" zie link.

Moet nu alleen nog een nieuw toetsenbord bestellen, deze word op e-bay aangeboden voor €25,- inclusief verzendkosten.

Laatst gewijzigd door lex : 26 August 2011 om 10:01
Oud 2 September 2011, 08:13   #4
lex
PCM Engineer

Standaard

Jammer ik had toch wel wat meer belangstelling verwacht?????????????????

Laatst gewijzigd door lex : 2 September 2011 om 08:36
Oud 3 September 2011, 12:49   #5
Gerben_van_Leeuwen
PCM Newbie

Gerben_van_Leeuwen's schermafbeelding

Standaard

Op t moment heb ik de hdd vervangen door een ssd; 120gb. Alleen die 120gb heb je ik zo vol. Dus ik zit er ook aan te denken om de dvd-speler te vervangen met zo'n caddy. Alleen heb je ze in verschillende soorten en maten, welke zou ik moeten hebben?

Zou t trouwens mogelijk zijn om de dvd-speler in een externe behuizing te doen?

Laptop: Asus N53SV-SX003V
Oud 3 September 2011, 15:51   #6
bergguy
PCM Engineer

bergguy's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar bergguy
Standaard Notebook

Vermoedelijk hebben Nederlanders een ander idee over een Laptop en een NoteBook, Ik heb een Notebook van HP de HP Pavilion DM1-3200SD en daar zit namelijk alleen maar een HD in, geen brander of DVD lezer, vandaar noteboek, verder kan ie alles mailen, exel, kortom een volledige Office.
Ik als domme Belg denk dat wat hier beschreven is een laptop is, daar zitten al die dingen in van brander, DVD lezer enz.
Speed: 2,4 Ghz
Geheugen: 3072 Mb
Extend. Hd 300 Gb 3-6
Intern.Hd 500 Gb / 7200 rpm

Notebook HP Pavillion DM1-3200SD
Windows 7 Home Premium
Scherm 10,2 Inch
geheugen: 3Gb DDR3
Video: Radion HD6310M
intern drive: 500Gb Sata 7200 Rpm
Chipset: AMD A50M FCH
bergguy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 September 2011, 16:30   #7
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Laptop en notebook zijn twee termen voor hetzelfde. Een nettop of netbook is wel wat anders.

Laptop/notebook's zijn er in zoveel soorten en maten maar standaard is toch wel een ODD aanwezig. Die HP die je noemt valt onder de Netbookjes (hoofdkenmerken: klein scherm onder 13", geen ODD, Atom of Fusion CPU op dit moment tenminste).
Oud 3 September 2011, 16:47   #8
bergguy
PCM Engineer

bergguy's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar bergguy
Standaard

dank u voor de verduidelijking.
Speed: 2,4 Ghz
Geheugen: 3072 Mb
Extend. Hd 300 Gb 3-6
Intern.Hd 500 Gb / 7200 rpm

Notebook HP Pavillion DM1-3200SD
Windows 7 Home Premium
Scherm 10,2 Inch
geheugen: 3Gb DDR3
Video: Radion HD6310M
intern drive: 500Gb Sata 7200 Rpm
Chipset: AMD A50M FCH
bergguy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2011, 20:24   #9
lex
PCM Engineer

Standaard

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zag dat de foto's niet meer werden afgebeeld? bij deze een link naar een Youtube filmpje.

Filmpje.

Even goed opletten er zijn heel veel verschillende Caddy's te koop dit kan per merk zelfs per model verschillen. Even googelen voor de juiste.

Bij mijn werkt het als een trein zelfs nog behoorlijks snel 66 MB gemiddeld dat vind ik niet verkeerd.

Veel plezier.

Laatst gewijzigd door lex : 4 September 2011 om 20:30
Oud 4 September 2011, 20:28   #10
lex
PCM Engineer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerben_van_Leeuwen Bekijk bericht
Op t moment heb ik de hdd vervangen door een ssd; 120gb. Alleen die 120gb heb je ik zo vol. Dus ik zit er ook aan te denken om de dvd-speler te vervangen met zo'n caddy. Alleen heb je ze in verschillende soorten en maten, welke zou ik moeten hebben?

Zou t trouwens mogelijk zijn om de dvd-speler in een externe behuizing te doen?

Laptop: Asus N53SV-SX003V
Even googelen naar de juiste Caddy, zoek meteen op E-bay, de kans is groot dat je daar er een vind.

Ik vond al het een en ander.

In Nederland zijn deze caddy's nauwelijks te koop of buitensporig duur die van mij heb ik ook via E-bay besteld en komt uit Singapore binnen 10 dagen had ik hem binnen.

Behuizing voor je DvD brander, die dingen zijn mogelijk wel te koop even googelen, ik had toen voor €10,- een besteld met een CD player er in die ik vervangen had voor een DvD DL brander.

Laatst gewijzigd door lex : 5 September 2011 om 20:25
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten