advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 17 April 2011, 13:32   #1
lex
PCM Engineer

Standaard LOGO module programmeren?

Ik ben opzoek naar hobbyisten met LOGO programmeer ervaring.

Verdiep mij in het Logo project van Siemens. Denk dat ik dit kan gebruiken als controlecenter voor de totale controle van mijn generator. Mijn generator is een kleine 6PK Kubota EA300 dieselmotor met een zware 24 volt 75 amp?re dynamo.

Het probleem is dat het toerental nogal inzakt bij belasting van de motor, stel ik hier het gas op af dan draait de motor weer veel te snel al deze minder belast word. De motor heeft een eigen toeren regeling deze werkt alleen bij 3000 toeren.

De diesel draait bij mij hoogstens 1500 toeren, op dit toerental werk de toeren regeling niet. Wil dit elektronisch gaan regelen. Toeren meting door middel van een sensor en correctie door middel van een actuator elektro motortje met vertraging klein armpje dat de gashandel regelt.

Taken LOGO MODULE.

1 Gloeien
2 starten.
3 Contact deze word na 2 minuten ingeschakeld dus ook de dynamo.
4 Toeren meting, corrigeren als deze ter laag of te hoog is. 5 Temperatuur bewaking VDO sensor met alarm contact.
6 Oliedruk bewaking VDO sensor met alarm contact.
7 Motor stoppen "trekmagneet" ook handig bij temp, olie Alarm.
8 bedrijfsuren teller.
5 Data log naar de PC indien mogelijk.

Heb gisteren mijn LOGO 24RC module binnen gekregen 2e hands besteld via marktplaats voor €50,-

Heb wat PDF bestanden gedownload mij werd al snel duidelijk dat ik voor de toeren telling de teller "COUNTER" niet kan gebruiken, dat ik gebruik moet gaan maken van de Analoge drempelwaardeschakeling die werkt met een spanning van 0/10volt? of zou ik de frequentie meting teller kunnen gebruiken?

HOE ZOU IK MEETPULSEN KUNNEN GEBRUIKEN?

Meet pulsen is simpel te realiseren zit mij dan ook af te vragen of ik met een analoge ingang geen pulsen kan tellen, elke omwenteling een puls? stel dat de gewenste rotatiesnelheid 1500 toeren is dan is dat 1500/60=25 pulsen per seconde.

Kan de teller "counter commando CNT" dan alleen maar op en af tellen?

Zou ik de frequentie teller niet kunnen gebruiken?

Wat zou ik kunnen gebruiken en mee laten draaien op de krukas van de generator om een waarde op te wekken van 0/10 volt?

Een oud elektromotortje 6/9volt van een oude cassetterecorder?
Wat is hiervoor te-koop?

Als er nog andere oplossingen zijn hoor ik dit graag.

Verder had ik nog een vraag over de gas regeling van de dieselmotor.
wat voor actuator kan ik gebruiken om het gas te regelen?

Ik vond.

Actuator E411

Deze heeft ook een Feedback: Potentiometer 10 kOhm. denk niet dat ik deze hoef te gebruiken omdat de PLC het toerental al opmeet en in kleine stapjes het gas regelt?

links en rechts zal wel via polarisatie gaan van de DC spanning.

Terecht ik er op gewezen werd dat het aansturen van een actuator via de relais erg slijtage gevoelig zou zijn voor de relais.

Zou ik hiervoor een analoge uitbreiding module kunnen gebruiken en het analoge signaal versterken met een transistor zodat ik zonder relais de actuator kan aansturen.

Een hoop vragen.

Als het werkt plaats ik foto's van het geheel en een filmpje op youtube van de werking en de toepassing.

Al vast hartelijke dankt voor het mee denken.

Laatst gewijzigd door lex : 17 April 2011 om 14:09
lex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 April 2011, 13:38   #2
krots4
PCM Guru

Standaard

Een analoge ingang verwacht een spanning waar de regelaar wat mee kan doen. En die regelaar reageert dus op iets tussen 0 tot 10 volt.
Een digitale ingang verwacht wel of geen spanning. Meestal wordt een digitale ingang (of uitgang) gebruikt om iets te schakelen.
Wat jij nodig hebt is een module die reageert op pulsen per tijdseenheid. Met die gegevens en de juiste programmering van die regelaar kun je de toerenregeling aansturen.
krots4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 April 2011, 17:04   #3
lex
PCM Engineer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krots4 Bekijk bericht
Een analoge ingang verwacht een spanning waar de regelaar wat mee kan doen. En die regelaar reageert dus op iets tussen 0 tot 10 volt.
Een digitale ingang verwacht wel of geen spanning. Meestal wordt een digitale ingang (of uitgang) gebruikt om iets te schakelen.
Wat jij nodig hebt is een module die reageert op pulsen per tijdseenheid. Met die gegevens en de juiste programmering van die regelaar kun je de toerenregeling aansturen.
Mijn vraag is of de frequentie optie "programma onderdeel LOGO" gebruikt kan worden om pulsen te tellen? In dat geval kan ik dus wel een digitale ingang gebruiken een puls is dan een digitale 1.

Heb die LOGO PLD pas in huis nog geen programmeer ervaring, ik ga ook niet handmatig alles invoeren via de toetsen maar via een software programma. Dit heb ik al gedownload de kabel word via E-bay besteld.

Hoop dat er mensen op dit Forum zijn met programmeer ervaring.

Alvast dank voor het mee denken.

Lex
lex is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten