advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > De Zitkamer > De Lounge

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 4 May 2010, 10:17   #1
lex
PCM Engineer

Standaard Steun het voorstel van XS4ALL

Ik steun het voorstel van XS4ALL voor het beter en breder toegankelijk maken van muziek en film op internet.

Ik verzoek de Tweede Kamer om het voorstel van XS4ALL te behandelen en vervolgens stappen te nemen die tot aanpassing van de desbetreffende wettelijke bepalingen leiden.

Het voorstel houdt in dat de Tweede Kamer een wetsvoorstel voorbereidt ten aanzien van het gebruik van film- en muziekwerken via internet. Op grond van het wetsvoorstel dienen rechthebbenden op film- en muziekwerken (de film- en muziekindustrie) te worden verplicht al hun film- en muziekwerken via internet beschikbaar te stellen op een wijze waardoor internetgebruikers deze werken kunnen bekijken en beluisteren waar en wanneer zij maar willen. Het tijdstip van de ter beschikking stelling van een film- of muziekwerk dient samen te vallen met het tijdstip van de verspreiding ervan op fysieke dragers. De gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit moet minstens gelijk zijn aan de gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit van andere vormen van openbaarmaking. De rechthebbenden ontvangen voor dit gebruik een billijke vergoeding.

Bezoek zo nog even de website een geeft uw stem en steun.

https://www.xs4all.nl/overxs4all/maa...initiatief.php
lex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 May 2010, 11:13   #2
shellghost
ModeratorPCM Lord

shellghost's schermafbeelding

Standaard

Topic verplaatst.

Ik niet aangezien dit het DRM vraagstuk weer in alle hevigheid doet aanwakkeren en dat is iets waar ik niet op zit te wachten.
Oud 4 May 2010, 11:45   #3
lex
PCM Engineer

Standaard

Waar heen is het dan verplaatst ?
lex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 May 2010, 13:14   #4
shellghost
ModeratorPCM Lord

shellghost's schermafbeelding

Standaard

PCM Forum > De Zitkamer > De Lounge
Ipv mededelingen.
Oud 4 May 2010, 13:38   #5
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lex Bekijk bericht
dienen rechthebbenden (..) te worden verplicht al hun film- en muziekwerken via internet beschikbaar te stellen op een wijze waardoor internetgebruikers deze werken kunnen bekijken en beluisteren waar en wanneer zij maar willen.
Dus je wilt ze rechten afpakken? Waarom zou een artiest niet zelf mogen bepalen hoe hij zijn werken beschikbaar maakt?

Oke, ik zou het mooi vinden als legaal downloaden van vooral films een stuk eenvoudiger wordt en ik zou het nog veel fijner vinden als muziek in CD-kwaliteit (WAV, FLAC, lossless codec) beschikbaar komt, want meestal is het MP3 of WMA of iets dergelijks. Daar ben ik helemaal voor, ik zou het prachtig vinden. Je moet het alleen niet doen door de artiesten te verplichten en daarmee hun recht om zelf te bepalen hoe ze hun werk beschikbaar stellen af te pakken.

Kromme vergelijking, maar het is net zoiets als Ferrari verplichten hun auto's ook in het groen en paars te verkopen in plaats van alleen Ferrari-rood. Ze verkopen vooral rode auto's, je kunt hem zelf groen spuiten als je wilt, maar rood is hun handelsmerk, ze verkopen liefst in het rood. Waarom zou je ze verplichten al hun modellen ook in het groen te verkopen?

Net als een auto is een CD een kunstwerkje. De nummers op de CD horen bij elkaar, de albumart is er speciaal voor gemaakt en nu wil jij de artiesten verplichten hun nummers ook los en zonder albumart te verkopen?
Oud 4 May 2010, 13:53   #6
pascallj
PCM Lord

pascallj's schermafbeelding

Standaard

Tsja het zou allemaal mooi zijn, maar alsnog kan het me niet zoveel schelen. Ik blijf illegaal downloaden. Het gaat makkelijk, snel en bovendien is het nog goedkoop ook.
Oud 5 May 2010, 10:02   #7
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Ik zie niet in waarom het anders zou moeten. Iedereen weet dat 2009 een absoluut topjaar voor de entertainment industrie was. Het gaat dus helemaal nergens over al dat gezeur over illegale downloads. Copyright gaat trouwens ook in tegen het concurrentie principe.
Oud 5 May 2010, 10:10   #8
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eNdEmiOn Bekijk bericht
Copyright gaat trouwens ook in tegen het concurrentie principe.
Dit heeft echt helemaal niets met concurrentie te maken Automerken concurreren ook met elkaar, maar die mogen toch ook geen ontwerpen (of de auto's zelf) van elkaar stelen?

Oke, dan zeg jij, in een kapitalistische samenleving, laten we het auteursrecht afschaffen, concurrentie is belangrijker. Wie denk je dat dan nog films gaat maken? Helemaal niemand, want ze verdienen er niets aan! Films concurreren momenteel al genoeg met elkaar (net zoals computerspellen ook met elkaar concurreren) ook m?t auteursrecht. Oftewel, auteursrecht zorgt ervoor dat niemand jou werk zomaar mag stelen, niet dat niemand met je mag concurreren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pascallj Bekijk bericht
Het gaat makkelijk, snel en bovendien is het nog goedkoop ook.
... en onethisch.
Oud 6 May 2010, 11:13   #9
pascallj
PCM Lord

pascallj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ktf Bekijk bericht
... en onethisch.
Ja dat wel, maarja het gaat eenmaal zo makkelijk. Het zit er gewoon ingebakken bij mij...
Oud 6 May 2010, 11:43   #10
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pascallj Bekijk bericht
het gaat eenmaal zo makkelijk
Wil je zeggen dat het kopen van muziek op het internet (iTunes enzo) niet makkelijker is? Weet je zeker dat je het juiste nummer hebt, downloaden gaat supersnel en de kwaliteit is gewoon goed. Als je populaire (top40) muziek hebt zal het zoeken naar het nummer niet zo moeilijk zijn, maar iets minder populaire muziek is kopen op iTunes toch echt makkelijker.

Anyway, ik koop CDs. Wat oudere albums zijn vaak goedkoper dan op iTunes (bij de speciaalzaak, niet bij de Music Store ofzo) en dan krijg je netjes een hoes, CD, boekje en meer kwaliteit erbij!

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten