advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Software, Games & OS > Vragen en discussies

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 4 January 2011, 06:37   #11
Erikw
Just Joined!

Standaard

Hallo,

Daar ik deze PC ook in huis heb staan en hem een paar keer heb moeten herinstalleren door falende Maxtor schijven wil ik je graag helpen.

Als eerste moet bij het booten even worden nagegaan of de schijven in het BIOS worden herkent en of de RAID controller goed geconfigureerd is. Gebruik je een RAID 0 configuratie?
In de BIOS moeten de harddisks in de Boot Sequence zijn opgenomen. Bij voorkeur als eerste. Bij mij is dit INTEL RAID_Volume0.

Bij mijn weten is de Dell XP CD inderdaad voorzien van de juiste drivers (heeft bij mij steeds gewerkt!), maar je kan inderdaad elke Windows CD gebruiken en de tijdens installatie op F6 drukken om een floppy aan te bieden met de benodigde drivers.

Met behulp van de servicetag van het systeem kan je gemakkelijk de benodigde drivers downloaden van de website van Dell. De laatste versie van de SATA drivers is A08.
Als je geen (werkende) floppy drive ter beschikking hebt, dan is een andere mogelijkheid het opnieuw branden van de Windows XP cd, waarbij je in een extra directory de benodigde drivers toevoegt. Je kan tijdens het installeren van Windows XP op F6 drukken en naar de andere inhoud op de CD gaan en daar de benodigde driver selecteren. Dit is de bij mijn weten de enige mogelijkheid om extra drivers aan te bieden tijdens de installatie van Windows XP. De drivers die je download bij Dell zijn ingepakt in een zelfextracting exe -file. Deze kan je op elke computer uitpakken en de files:
iaahci.cat
iaahci.inf
iastor.cat
iastor.inf
iastor.sys
license.txt
readme.txt
txtsetup.oem
Version.txt
in een directory op de CD plaatsen.

Hopelijk kan je hier wat mee, maar anders hoor ik het graag of ik je nog verder kan helpen.
Succes!

Aanvulling:
Bij het booten kan je F2 gebruiken om de drives in te stellen en daarna kan je met CTRL-i bij de instellingen van de RAID-controller komen. Bij mijn zijn twee drives Member van de RAID 0(Stripe).
Ik heb er ook een derde drive in zitten, die geen member is en "los" meedraait. Je moet wel opletten dat je geen te grote schijven gebruikt. Het totaal mag niet boven de 1 TB uitkomen. Ik heb 2 schijven van 320 GB ( = 298 GB volgens systeem) en 400 GB ( = 372 GB volgens systeem). Hiermee kom ik niet boven de 1 Tb uit. Ik heb er ook vier schijven in gehad (een extra 400 GB), maar die werd niet betrouwbaar herkend bij het booten.

Laatst gewijzigd door Erikw : 4 January 2011 om 08:05 Reden: Aanvulling
Erikw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2011, 11:21   #12
tantewillem
PCM User

Standaard

hier loop ik al meteen op een probleem ): erikw zei dat de drivers in een .exe bestand stonden en dat ik de cd moest rippen en daar dan de drivers inzetten maar nu het probleem ik kan geen .exe bestand uitvoeren omdat ik zelf met uubntu werk (linux) dat kan geen exe
tantewillem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2011, 17:50   #13
Erikw
Just Joined!

Standaard

Hallo Willem,

Sorry dat ik geen rekening had gehouden met het feit dat je zelf alleen Ubuntu gebruikt en daardoor geen DOS/Windows programma kan draaien.

Kan je wel een CD branden en/of files op een floppy wegschrijven?

De exe-file die je bij Dell kan downloaden kan je gewoon met 7zip en/of WinRAR openen en dan de files eruit halen. Dat kan het probleem niet zijn.

Heb je de link van de Dell website om de bestanden te downloaden? Met de servicetag van het systeem kan je met elke browser de files ophalen.

Aanvulling:
Je zou even kunnen proberen of je een USB-stick kan benaderen bij het booten op de Windows installatie CD. Bij een Pre-installed Enviroment CD gebaseerd op Windows XP kan dat ook, maar de USB stick moet al in de PC zitten voordat deze wordt aangezet. Op de USB stick kan je gemakkelijk de files plaatsen die je nodig hebt.

Laatst gewijzigd door Erikw : 4 January 2011 om 21:03 Reden: Aanvulling
Oud 5 January 2011, 12:18   #14
tantewillem
PCM User

Standaard

ik zal is proberen of ik de exe file kan uitpakken met een programmatje maar nu zit ik even ergens anders ik kom rond v3 4 uur thuis dan kan ik het verder proberen alvast bedankt ik ga nu even kijken of ik de drivers vind
Oud 5 January 2011, 12:20   #15
tantewillem
PCM User

Standaard

zijn het toevallig deze drivers http://support.euro.dell.com/support...&fileid=103561
Oud 5 January 2011, 22:17   #16
Erikw
Just Joined!

Standaard

Dit zouden de goede kunnen zijn, maar ik wordt verwezen naar een andere bestandsnaam en een hogere versie. Maar als je met jouw service tag bij deze driver uitkomt, dan zou ik hem gewoon nemen.
Ik kom bij een driver van de datum 23/5/2005 4.5.0.6516 A01 uit.
Die aan jouw wordt aanbevolen is ouder. De filenaam van het aan mij aanbevolend driver bestand (op basis van mijn service tag) is R82875.exe.
De file die aan jou wordt aangeboden is R78498.exe, maar die zou ik gewoon gebruiken. mogelijk heb je een andere versie van de INTEL RAID-controller.
Oud 6 January 2011, 09:52   #17
tantewillem
PCM User

Standaard

ik heb het gwn via model naam gevonde dell dimension 8400 maar ik heb het exe uitgepackt en op een net geformateerde usb in fat gezet nu steek ik officiele cd er in met normaal usb toetsebord werkt dat of course niet ik analoog toetsebord van zolder halen ... sluit het aan herstart pc en duw als een gek op f6 en het doet niets dus weet zelfs niet op de install usb kan lezen ken jij een truc dat hij toch in die f6 ding raakt ik heb nog 3 andere xp cd's gedownd en daar werkte het ook allemaal niet en als ik gwn laat laden dan kan ik wel op f3 duwen enz
Oud 6 January 2011, 14:17   #18
Erikw
Just Joined!

Standaard

Hallo Willem,

Bij mijn weten is F12 de knop die je moet indrukken tijdens het booten om te kiezen op welke drive je wilt starten. Dat staat ook op het scherm als hij opkomt.
Een USB toetsenbord is er niet bijgeleverd en werkt mogelijk inderdaad niet. Ik heb er een PS2 toetsenbord aanhangen.

Met F2 kom je in de BIOS, maar dat zou niet nodig moeten zijn. Mogelijk wel om later de boot sequence goed te zetten als een andere drive dan de harddisk wordt gekozen als eerste bootschijf.
Heb je een RAID systeem, of is het ??n harddisk waar je op boot?

Succes!

PS: het maakt verschil in welke USB-poort je gebruikt. Die aan de voorkant werken anders dan die aan de achterkant. De poorten aan de voorkant kan je ook niet gebruiken om te booten.

Als ik de spanning op de PC zet krijg ik rechtsboven twee opties in het scherm:
F2 = Setup
F12 = Boot Menu
Andere opties heb ik niet.

Als de pas op een nieuw scherm kan ik de RAID Controller instellen (CTRL-i), maar die moet wel aangezet zijn in de BIOS.

Laatst gewijzigd door Erikw : 6 January 2011 om 14:35
Oud 6 January 2011, 16:39   #19
tantewillem
PCM User

Standaard

jaja ik graak op de cd hoor en dan zegt da ding vanonder f6 voor blablabla drivers en dan werk het niet het is een hardeschijf
Oud 6 January 2011, 18:49   #20
Erikw
Just Joined!

Standaard

Ik zou je graag willen helpen, want zo kom je niet verder.

1) Zou je kunnen aangeven of je BIOS je schijf of schijven ziet en of je ze kan selecteren/instellen?
2) Heb je, bij twee of meer harddisks, de schijven als een RAID 1 of 0 ingesteld? of heb je maar ??n harde schijf. Of gebruik je ze los van elkaar?
3) Wat voor melding krijg je van de installatieroutine van Windows? Kan je de drivers benaderen die je op de USB-stick hebt staan, of heb je ze op de CD erbij gezet?
4) Kan je de SATA drivers laten meenemen bij de installatie? Worden ze geaccepteerd?
5) Als de installatieroutine van Windows geen schijf ziet, dan is die niet correct ingesteld in de BIOS en/of de RAID instellingen.

Ik wil je graag verder helpen, maar dan heb ik wat meer informatie nodig.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten