Hallo,
Daar ik deze PC ook in huis heb staan en hem een paar keer heb moeten herinstalleren door falende Maxtor schijven wil ik je graag helpen.
Als eerste moet bij het booten even worden nagegaan of de schijven in het BIOS worden herkent en of de RAID controller goed geconfigureerd is. Gebruik je een RAID 0 configuratie?
In de BIOS moeten de harddisks in de Boot Sequence zijn opgenomen. Bij voorkeur als eerste. Bij mij is dit INTEL RAID_Volume0.
Bij mijn weten is de Dell XP CD inderdaad voorzien van de juiste drivers (heeft bij mij steeds gewerkt!), maar je kan inderdaad elke Windows CD gebruiken en de tijdens installatie op F6 drukken om een floppy aan te bieden met de benodigde drivers.
Met behulp van de servicetag van het systeem kan je gemakkelijk de benodigde drivers downloaden van de website van Dell. De laatste versie van de SATA drivers is A08.
Als je geen (werkende) floppy drive ter beschikking hebt, dan is een andere mogelijkheid het opnieuw branden van de Windows XP cd, waarbij je in een extra directory de benodigde drivers toevoegt. Je kan tijdens het installeren van Windows XP op F6 drukken en naar de andere inhoud op de CD gaan en daar de benodigde driver selecteren. Dit is de bij mijn weten de enige mogelijkheid om extra drivers aan te bieden tijdens de installatie van Windows XP. De drivers die je download bij Dell zijn ingepakt in een zelfextracting exe -file. Deze kan je op elke computer uitpakken en de files:
iaahci.cat
iaahci.inf
iastor.cat
iastor.inf
iastor.sys
license.txt
readme.txt
txtsetup.oem
Version.txt
in een directory op de CD plaatsen.
Hopelijk kan je hier wat mee, maar anders hoor ik het graag of ik je nog verder kan helpen.
Succes!
Aanvulling:
Bij het booten kan je F2 gebruiken om de drives in te stellen en daarna kan je met CTRL-i bij de instellingen van de RAID-controller komen. Bij mijn zijn twee drives Member van de RAID 0(Stripe).
Ik heb er ook een derde drive in zitten, die geen member is en "los" meedraait. Je moet wel opletten dat je geen te grote schijven gebruikt. Het totaal mag niet boven de 1 TB uitkomen. Ik heb 2 schijven van 320 GB ( = 298 GB volgens systeem) en 400 GB ( = 372 GB volgens systeem). Hiermee kom ik niet boven de 1 Tb uit. Ik heb er ook vier schijven in gehad (een extra 400 GB), maar die werd niet betrouwbaar herkend bij het booten.
Laatst gewijzigd door Erikw : 4 January 2011 om 08:05
Reden: Aanvulling
|