advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Hardware > Vragen en discussies

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 12 April 2011, 14:46   #1
Fish
PCM Guru

Fish's schermafbeelding

Standaard router op router?

Hallo allemaal,

Ik heb de volgende vraag:
Hier in huis hebben wij een router (Draytek Vigor 2130n) en we hebben hierop 4 pc's, bekabeld, aangesloten.
Nu heb ik een nas gekocht (Iomega Storcenter IX2) die ook via het netwerk aangesloten moet worden. Hoe doe ik dit nu het beste?
Extra router aan de router hangen en daarop de nas of zijn er andere mogelijkheden?
Of toch maar gewoon een 8 poorts router aanschaffen....?

Laatst gewijzigd door Fish : 12 April 2011 om 15:39
Fish is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 April 2011, 16:03   #2
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Gewoon een switch eraan hangen.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/3...-switches.html
Oud 12 April 2011, 16:56   #3
Fish
PCM Guru

Fish's schermafbeelding

Standaard

en aan die switch bv mijn pc en de nas....werkt dat?? Is het niet zo dat de nas een eigen ip nummer nodig heeft?
Oud 12 April 2011, 20:42   #4
eNdEmiOn
PCM Lord

Standaard

Ja dat zou gewoon moeten werken (router → switch → apparaten die je niet meer kwijt kon op de router zelf). Als je een 2e router gaat gebruiken dan ga je die (tenzij je het er alleen maar moeilijker op wilt maken) ook alleen als switch gebruiken. Overbodig dus.

Je wilt in principe gewoon wat extra poortjes om netwerkkabels in te pluggen. Dan heb je dus een hub of switch nodig. Hubs zijn achterhaald dus blijft een switch over. Werkt verder hetzelfde alsof je extra poorten op je router zou hebben.

Ip adressen hoeven verder niet uitgedeeld te worden. Die stel je in op de aangesloten apparaten maar om het makkelijker te maken heb je tegenwoordig ook DHPC servers die dus doorgeven aan de apparaten dit ip adres moet je gebruiken ipv dat je dat dus handmatig instelt. Zo'n DHCP server daar heb je er ook maar 1 van nodig op je netwerk (anders wordt het zelfs problematisch).

Laatst gewijzigd door eNdEmiOn : 12 April 2011 om 20:51
eNdEmiOn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 April 2011, 09:02   #5
miesjel
PCM Lord

miesjel's schermafbeelding

Standaard

Even een aanvulling hierboven, die DHCP draait op je router. De switch is niet meer als een doorgeefluik, ook het ipadres wordt doorgestuurd dus die krijgt hij alsnog van je router

miesjel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 April 2011, 10:09   #6
wolter
PCM Newbie

wolter's schermafbeelding

Standaard

Sterker nog het is eigenlijk altijd aan te raden een Switch achter je
router te zetten want dan heb je optimale snelheid.
Als je enkel je router gebruikt waar dus ook een switch in zit dan moet de processor van de router dus EN routeren EN switchen en dus dubbel belast.
Met een aparte switch erachter dan doet je router enkel waarvoor hij oorspronkelijk is gemaakt namelijk routeren en de switch erachter neemt dus de switch-functie over van de router. Op deze manier heb je je volle snelheid, is je netwerk betrouwbaarder en kan daardoor met behoud van stabiliteit en snelheid je netwerk meer belasten.
Oud 13 April 2011, 17:11   #7
Fish
PCM Guru

Fish's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door miesjel Bekijk bericht
Even een aanvulling hierboven, die DHCP draait op je router. De switch is niet meer als een doorgeefluik, ook het ipadres wordt doorgestuurd dus die krijgt hij alsnog van je router
Ja, dit snap ik allemaal.
Alleen nu was de vraag:
Ik sluit de switch aan op de router.
Op de switch sluit ik mijn pc aan en de Nas.
Als de nas vervolgens aanstaat snoept deze dan niet het ip adres af van mijn pc? Zodat ik dan niet meer op internet kan?
Dat is mijn eigenlijke punt.
Wij krijgen hier nl. ??n internetlijn binnen via onze provider. Op die lijn zit de router waar nu dus 4 pc's aanhangen. Die pc's moeten alle 4 een internetverbinding hebben.

Laatst gewijzigd door Fish : 13 April 2011 om 18:44
Oud 13 April 2011, 21:13   #8
Jos Berk
PCM Newbie

Standaard

Je thuisnetwerk krijgt door je router ip adressen toebedeeld uit een specifieke range, bijvoorbeeld 192.168.1.1 t/m 192.168.1.254 (mits je router dhcp ondersteunt en je je pc's e.d. ook op dhcp instelt). Ikzelf geef de voorkeur aan vaste ip adressen omdat deze anders onderling nog wel eens willen wisselen, vooral met draadloze apparaten.
Als voorbeeld kun je mijn netwerk layout bekijken. De TELE2 DV-2020 heeft een door Tele2 toebedeeld WAN ip adres en als LAN adres dus 192.168.1.1 Op deze router is als switch de SITECOM LN-119 aangesloten. En daar is weer de (met uitgeschakelde router!) de als switch fungerende SITECOM WL114 op aangesloten. De rest van mijn ip apparatuur is of vast of draadloos op de router of switches aangesloten. Geen enkel probleem met afgesnoepte ip adressen
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Netwerk layout.jpg‎ (13,6 KB, 8x gelezen)

Laatst gewijzigd door Jos Berk : 13 April 2011 om 21:19
Jos Berk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2011, 02:48   #9
eNdEmiOn
PCM Lord

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fish Bekijk bericht
Ja, dit snap ik allemaal.
Alleen nu was de vraag:
Ik sluit de switch aan op de router.
Op de switch sluit ik mijn pc aan en de Nas.
Als de nas vervolgens aanstaat snoept deze dan niet het ip adres af van mijn pc? Zodat ik dan niet meer op internet kan?
Dat is mijn eigenlijke punt.
Wij krijgen hier nl. ??n internetlijn binnen via onze provider. Op die lijn zit de router waar nu dus 4 pc's aanhangen. Die pc's moeten alle 4 een internetverbinding hebben.
Om het simpel te houden, NEE dat gebeurt niet. De DHCP server is niet beperkt tot het uitdelen van maar 4 IP adressen, de DHCP server maakt dan ook geen verschil tussen bedraad en draadloos aangesloten apparaten, als je mogelijke draadloos verbonden apparaten meeneemt in het sommetje zie je dus meteen dat meer IP adressen uitgedeeld kunnen worden dan dat er lan poortjes zijn.
Oud 16 April 2011, 16:56   #10
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

Een switch kan zeker, maar ook een router kun je prima instellen als switch. Qua prijs zijn ze vergelijkbaar, zo niet goedkoper dan een switch.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten