advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Internet > Vragen en discussies

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 11 August 2011, 14:07   #1
Gesys
Just Joined!

Standaard Probleem internet/netwerk

Hallo,

Sinds 2 dagen heb ik het probleem dat mijn internet/netwerk verbinding steeds wegvalt.
Ik heb dan 1 minuut verbinding en dan 10 minuten weer niet en dan weer 1 minuut wel.

Mijn vista pc is met een kabel verbonden met een speedtouch 510 modem.
Ook is aan het modem een robotics accesspoint verbonden voor een draadloos netwerk.
Draadloos gebruiken mijn kinderen, zonder problemen, nog een pc en laptop.
Dit netwerk werkt al enkele jaren probleemloos.
Toen ik mijn pc, voor te testen, even draadloos met het netwerk verbond had ik het zelfde probleem.
Verder uitgevoerd: modem gereset, virusscanner/firewall uitgeschakeld maar probleem blijft.
Opvallend is dat vista blijft aangeven dat er verbinding is met Lokaal en Internet.
Wanneer er verbinding is dan zie ik in het netwerkcentrum alle aangesloten apparaten en gebruikers.
Is er geen verbinding dan zie ik alleen de gebruikers maar openen lukt niet.
Hopelijk heeft iemand een idee hoe dit op te lossen.
Jan.
Gesys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 August 2011, 18:19   #2
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard

Kun je even terugdenken of je rond die tijd een wijziging hebt uitgevoerd in de computer/netwerk (kan iets heel onbenulligs zijn) zoals een extra computer aangesloten, iets aan het modem geprutst, programma ge?nstalleerd etc. Misschien kan daar een aanwijzing in zitten.

Heb je bij het testen van de computer via draadloos de internetkabel eruit getrokken? Zoniet, dan had het geen zin (de computer heeft geprobeerd via de kabel internet te bereiken) en kun je het beter nog eens proberen, zo ja, dan hebben we weer een rits oorzaken die weggestreept kan worden
Oud 12 August 2011, 07:01   #3
Gesys
Just Joined!

Standaard

Ktf,

Voor dat ik het probleem kreeg is er niets veranderd.
Geen instellingen, geen software en de zelfde pc (vast) en laptop (draadloos)in het netwerk.

Voor dat ik draadloos ging testen heb ik de netwerkkabel er inderdaad uitgetrokken
Oud 12 August 2011, 08:21   #4
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Mooi. Tijd om te kijken waar het probleem precies zit

Je moet even kijken wat er tijdens die 10 minuten dat je niet op het internet kunt precies gebeurd. Start daarom de commandoregel op (onder Bureau-accessoires de Opdrachtprompt o.i.d. of je typt cmd in bij 'Commando Uitvoeren', geen idee waar dat precies zit in Vista)

Nu kun je ping opdrachten versturen, wat een zeer effectief hulpmiddel is om oorzaken uit te sluiten. Probeer allereerst is te pingen met 208.67.222.222 (dit is een server van openDNS) via het commando
Code:
ping 208.67.222.222
Als je een ping-tijd terugkrijgt is het gelukt, als het niet lukt zie je daar vanzelf een mededeling over verschijnen (Time-out bij opdracht ofzo)

Als dat gelukt is heb je dus wel internet, maar werkt er iets niet lekker. Probeer dan te pingen naar een adres, bijvoorbeeld
Code:
ping forum.pcmweb.nl
Als dat gewoon werkt zit er iets niet lekker in de browser.

Ik hoor wel van je bevindingen.

Laatst gewijzigd door ktf : 12 August 2011 om 08:24
ktf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 August 2011, 10:59   #5
Gesys
Just Joined!

Standaard

Volgens mij vreemde uitkomst:

ping 208.67.222.222

pingen naar 208.67.222.222 met 32 bytes aan gegevens:
Antwoord van 208.67.222.222: bytes=32 tijd=22 ms TTL=52

Ping-statistieken voor 208.67.222.222:
Pakketten verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
(0% verlies)

Bij pingen naar forum.pcmweb.nl krijg ik een melding Time-out bij opdracht.
Ook als ik wel verbinding heb en ook als ik dit doe op de laptop die normaal werkt (en waarmee ik nu op dit forum ben).

Aanvulling: pingen naar www.nu.nl terwijl ik geen verbinding heb geeft een time-out. Heb ik wel verbinding dan de zelfde melding als bij pingen naar 208.67.222.222

Laatst gewijzigd door Gesys : 12 August 2011 om 11:05
Oud 12 August 2011, 11:10   #6
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Juist, aangezien je wel verbinding kunt maken met een IP-adres maar niet met een naam is er iets mis met je DNS-server.

Je kunt het volgende proberen: http://windows.microsoft.com/nl-NL/w...CP-IP-settings
Volg daar stap 1, 2, 3 en 6. Vul voor de voorkeursDNS het adres 208.67.222.222 in (dat is een alternatieve DNS-service genaamd OpenDNS) en als alternatieve 8.8.8.8 (dat is een DNS-service van Google)

Als het probleem zit in de DNS-server zou het nu opgelost moeten zijn.

edit: blijkbaar worden pingen naar pcmweb geblokkeerd (had ik niet naar gekeken) goed dat je het ook nog even met nu.nl hebt geprobeerd

Laatst gewijzigd door ktf : 12 August 2011 om 11:15
ktf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 August 2011, 11:28   #7
Gesys
Just Joined!

Standaard

Helaas,

dns-server aangepast maar probleem blijft.
Oud 12 August 2011, 11:44   #8
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Ok?, dat maakt het allemaal wat ingewikkelder, ik zou zo snel niet weten waar het probleem dan wel zit. Er is wel een manier, maar dat moet je dan wel willen natuurlijk

Je zou het programma Wireshark kunnen downloaden. Dit is een programma dat al het verkeer wat langskomt opvangt en opslaat. Als je het programma download (via een USB-stick overzetten ofzo), als je geen internet hebt heel even laat draaien terwijl je probeert een website te bereiken en vervolgens het logbestand opslaat en opstuurt zou ik kunnen kijken wat er precies aan de hand is.

Maar nogmaals: (disclaimer) dit is privacy-gevoelig (het slaat alles op wat er langs komt op de ethernetpoort) en het is met een kanon op een mug schieten, dus dat moet je zelf beslissen, maar meer kan ik niet voor je doen vrees ik, ik weet niet waar het probleem anders kan zitten. Mogelijk weet iemand anders op het forum nog wel een oplossing, maar dit probleem lijkt me vrij complex.
Oud 12 August 2011, 11:53   #9
Gesys
Just Joined!

Standaard

Kft,

ik zal er even over nadenken, kom er nog op terug.

In ieder geval bedankt voor je hulp tot zover.

Jan.
Oud 12 August 2011, 12:59   #10
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Je zou natuurlijk ook kunnen kijken of je zelf iets raars ziet met Wireshark. Het programma werkt op zich vrij makkelijk, de uitvoer die eruit komt is alleen erg cryptisch, je moet eigenlijk naar patronen kijken. Als je bijvoorbeeld tijdens het proberen contact te maken met het internet alleen maar DNS-aanvragen langs ziet komen is daar blijkbaar wat mis mee, als je alleen maar ARP-aanvragen langs ziet komen is er wat mis mee, of misschien zie je wel allemaal meldingen in rode-tekst-met-zwarte-achtergrond langskomen, wat duidt op verbindingsverlies. Oftewel: je zou zelf ook nog even met het programma kunnen spelen

Wees alleen wel voorbereid op veel, heel veel pakketjes

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten