advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 11 November 2009, 20:56   #1
F_O
Just Joined!

Standaard Administrator in Win 7

Hallo,

Normaal ben ik gewend dat er een administrator account in windows standaard aanwezig is.

Bij mijn installatie (en bij andere) zie ik geen account van de administrator.

Bijkomend is dat ik op mijn pc mij zelf als 1e account aangemeld heb, als administrator. Ik heb daarna diverse files gedouwnloeded. Als ik die wil verwijderen geeft win 7 aan dat ik geen recht heb om die files te deleten. Ik ben administrator! Wat is dit voor onzin? Een administrator heeft toch alle recht?

Ook bij het aanmaken van een nieuw account geeft win 7 aan dat als je een account aan wilt maken met de naam administrator, dat die al bestaat. Maar het geeft geen mogelijkheid om met dat account aan te melden. Mis ik iets?
F_O is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 November 2009, 22:55   #2
Jannes
PCM Guru

Jannes's schermafbeelding

Standaard

Om het administrator account tevoorschijn te halen in je inlog scherm moet je het volgende doen.

1. Open opdrachtpromt met administrator rechten.
2. Je komt automatisch op: "c:\windows\system32"
3. typ hier: "net user administrator /active:yes"
4. Administrator is nu beschikbaar voor inloggen.

om het weer uit te zetten volg je de zelfde stappen maar vervang je 'yes' door 'no'.
Jannes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 November 2009, 23:57   #3
sjefke
Just Joined!

sjefke's schermafbeelding

Standaard

Net als Windows Vista kent ook Windows 7 een Administrator account die standaard uitgeschakeld is. Je kunt dit Administrator account inschakelen op de
volgende manier. Ga naar Start en klik met de rechtermuisknop op Computer. Klik dan in het menu op "Beheren" waarna een nieuw venster opent.
In het venster dat opent klik aan de rechterkant op 'Lokale gebruikers en groepen' en klik daarna op Gebruikers. Je ziet dan een overzicht van gebruikers
waaronder het Gast account maar ook het Administrator account. Dubbelklik dan op Administrator en verwijder hier het vinkje voor 'Account is uitgeschakeld'.
Druk nu op OK en het Administrator account is weer ingeschakeld en beschikbaar zodra je opnieuw aanmeld.
sjefke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2009, 15:09   #4
Stiertje
PCM Lord

Stiertje's schermafbeelding

Standaard

Heren, dat het Administrator account in Windows Vista en 7 is uitgeschakeld heeft een reden, en het is geen goede oplossing om dan maar aan te raden om klakkeloos het Admin account weer in te schakelen.

Vanaf Windows Vista wordt er gebruik gemaakt van het Gebruikers Account Beheer (User Account Control, UAC). UAC is gewoon een manier om de beveiliging van Windows voor een groot deel te verbeteren, omdat we allemaal weten dat het grootste beveiligingsrisico tussen het beeldscherm en de leuning van de stoel zit ..... :P

Anyway, in Vista en 7 zijn alle gebruikers normale gebruikers, dus zonder administratieve rechten. Indien voor bepaalde handelingen administratieve rechten nodig zijn, dan worden door het systeem "Elevated User Rights" aangevraagd. Dit resulteert in een vraagje aan de gebruiker. Het enige verschil tussen een gebruiker in de admin groep en een gebruiker in de user groep is dat de laatste gevraagd wordt voor credentials (inloggegevens) en de eerste enkel wordt gevraagd of het proces mag worden uitgevoerd.

In Windows Vista werd UAC als zeer storend ervaren (en hier ben ik het volledig mee eens), maar dit gold voornamelijk voor personen die al veel met computers bezig waren. Normale gebruikers hadden hier niet zoveel last van en konden er over het algemeen mee leven. Windows 7 heeft hier toch wel wat verbetering in gebracht doordat het in te stellen is voor wat voor soort processen de gebruiker moet worden "gewaarschuwd" en welke processen wel gewoon mogen doorgaan. Dit houdt UAC aan zonder dat de gebruiker wordt gepest met meldingen.

Wat voornamelijk in Vista en 7 een probleem is, is dat veel oudere programma's zich niets aantrekken van een eventueel geactiveerde UAC. Veel oudere programma's verwachten gewoon admin rechten, en indien UAC is ingeschakeld is dat standaard niet het geval. In dit geval is het altijd nog mogelijk om het proces te starten door "Rechtermuisknop op prog -> Run as admin" te gebruiken. Dit laat een programma draaien onder "echte" admin rechten.

2 dingen heb ik dus aangehaald hoe je met je account als echte administrator kunt werken.
- UAC uitzetten: In Windows 7 kan dit door de schuifbalk in Gebruikers Account Beheer helemaal onderaan te zetten. Dit maakt dat jouw account altijd met elevated user rights werkt, dus praktisch gezien als administrator.
- De rechtermuisknop-methode: Deze is verreweg meer veilig dan optie 1. Ondanks dat UAC vervelend kan zijn heeft het zeker zijn nut, zeker voor de wat minder technisch aangelegde computergebruiker.

Verder geef je ook aan dat je als administrator wel alle bestanden zou moeten kunnen verwijderen omdat je administrator bent. Dit is niet altijd het geval. Indien bij een folder de administrator groep specifiek is weggelaten, en bijvoorbeel enkel SYSTEM als gerechtigde staat aangegeven, dan kun je als Administrator ook de bestanden niet wissen.
Wat je als Administrator natuurlijk wel weer kunt doen is je de toegangsrechten zelf verschaffen. Zoek her maar eens op met als zoekcriteria "Ownership" of "Eigensdomsrechten" op dit forum, is al een aantal keer voorbij gekomen.

Greetz,
Stiertje
Oud 26 November 2009, 17:38   #5
krots4
PCM Guru

Standaard admin

Het is meer dan onwenselijk dat Microsoft gaat bepalen hoe ik mijn computer gebruik.
Zelfs al heb ik betaald voor een licentie, dan nog. Want stel dat mijn beveiliging niet in orde is en de PC vol staat met virussen? Dan installeer ik toch alles opnieuw? De enige die daar last van heeft, ben ik als gebruiker (samen met mijn andere gebruikers).
krots4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 December 2009, 16:31   #6
Stiertje
PCM Lord

Stiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krots4 Bekijk bericht
Het is meer dan onwenselijk dat Microsoft gaat bepalen hoe ik mijn computer gebruik.
Zelfs al heb ik betaald voor een licentie, dan nog. Want stel dat mijn beveiliging niet in orde is en de PC vol staat met virussen? Dan installeer ik toch alles opnieuw? De enige die daar last van heeft, ben ik als gebruiker (samen met mijn andere gebruikers).
Misschien heb je mijn verhaal niet helemaal goed begrepen. Ik heb je 2 manieren gegeven hoe je op een enigzins veilige manier met je computer kunt werken, dus met je eigen accountnaam maar toch met admin rechten, zonder daarvoor de lokale admin account te moeten gebruiken. De account met naam "Administrator" is namelijk op elke computer aanwezig, en is daardoor veel gevoeliger voor misbruik.

Dat de Administrator account standaard uit staat is een veiligheidsmaatregel, en het enige wat ik probeer te zeggen is dat het niet verstandig is om die veiligheidsmaatregel zomaar weer uit te zetten. Wij kunnen op afstand niet ruiken hoe fantastisch jouw IT kennis is, en daarbij, zelfs de beste IT nerd kan onbedoeld en onopgemerkt allerlei kwaadwillende virussen, trojans, wormen of andere ongein op zijn computer krijgen. Als jouw computer onopgemerkt ineens deel uitmaakt van een botnet dat spam verstuurd, dan heb ik en anderen met mij daar misschien ook last van omdat wij dan spam ontvangen van jouw computer.

Microsoft heeft nu eindelijk eens begrepen dat het niet verstandig is om mensen standaard als Administrator te laten werken (wat nu in bijna elk ander OS het geval is), dus ik kan het alleen maar toejuichen. Misschien wordt het tijd dat jij hier ook gewoon mee leert te werken? Dat iets altijd heeft gewerkt wil niet zeggen dat dat de beste manier is om te werken.

Greetz,
Stiertje
Oud 2 December 2009, 22:14   #7
Jannes
PCM Guru

Jannes's schermafbeelding

Standaard

Even weer een antwoord op de eerste vraag. Aanmelden met administrator rechten is niet verplicht als je geen bestanden kunt verwijderen. De oorzaak van het probleem zit het in de machtigingen van de schijf. Na een nieuwe installatie / upgrade wordt vaak de Eigenaar niet veranderd. Dit heeft te maken met het bestandssysteem NTFS.
Jannes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten