advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Hardware > Vragen en discussies

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 13 July 2011, 21:55   #1
PCMuis
PCM Newbie

Exclamation Ernstig probleem, PC wil niet meer opstarten

Mijn PC wil niet meer opstarten. Eerst geeft hij aan: schrijfleesfout. Druk opCTRL+ALT-DEl om opnieuw op te starten. Werkt niet. Reset opnieuw. Blijft vastzitten in eerste scherm Windows. Weer reset. Geef dan aan Controle CHKDSK in 3 stappen. Schijven op consitentie controleren. Stap 1 loopt hij door, bij stap 2 blijft hij hangen. Soms geeft hij aan fout $130 bestand 8813
dan $130 bestand 77823. Loopt vast. Weer reset: Bij controle weer beschadigd kenmerkrecord 128 in bestand 11779. Dan sorteren 130 best. 8813. Loopt weer vast! IK heb geprobeerd met de installatieschijf, maar die pakt hij niet. Hij zegt druk op een toets als je van de CDRom wil starten, maar de toets reageert niet!
Bestandssysteem NFTS Win XP 3.
Voor mijn idee is er iets behoorlijk mis.
Hoe krijg ik de PC weer aan het lopen?
Hopelijk weet iemand een oplossing.

Bedankt.
PCMuis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 July 2011, 14:54   #2
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Ik heb zo'n vermoeden dat je HD beschadigingen bevat. Die zou ik eerst dus eens onder de loep nemen.
http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Dat ie het niet doet bij "druk op een toets..." is misschien te overbruggen door een ps/2 toetsenbord te gebruiken ipv usb (usb check ook of legacy support in de bios aan staat).
Oud 15 July 2011, 10:38   #3
PCMuis
PCM Newbie

Thumbs up Bedankt voor je tip

Bedankt voor je tip. Ik heb de PC weer aan het draaien, maar op een andere manier.
Ik had dit gelezen op een pc site. Haal de celbatterij uit het moederbord en plaats deze weer terug. Start opnieuw. Tot mijn verbazing startte de PC op, maar niet volledig. Ik heb de handeling nog twee keer moeten herhalen en toen startte hij volledig door. Ik heb het vermoeden dat de fout is ontstaan bij een update van WinXP die ik niet goed heb uitgevoerd. Ook IE van WinXP was instabiel. Deze heb ik opnieuw geinstalleerd. De PC grondig gereinigd en alles nagelopen met Norton. BackUp gemaakt en een opstart CD gemaakt met Acronis. Hopelijk niet meer nodig.
De PC draait weer als van ouds.
Weet iemand hoe dit kan door de verwijdering van de celbatterij, die eigenlijk alleen bedoeld is voor tijd-klok instelling!
Oud 15 July 2011, 14:15   #4
eNdEmiOn
PCM Lord

Standaard

Die batterij doet meer dan alleen de tijd bijhouden. Die batterij zet spanning op de bios zodat instellingen die je doet bewaard blijven ook als je de pc uit zet. Door het verwijderen springt alles weer teug naar de fabrieksinstellingen op bios niveau. Dus als er zich ergens een foutje(s) in de bios hebben geslopen kan een bios reset dus helpen (ik had het er dan ook nog net niet bijgezet in bovenstaande bericht).
Oud 15 July 2011, 20:54   #5
PCMuis
PCM Newbie

Unhappy Klopt, te vroeg gejuichd!

Waarschijnlijk heb ik te vroeg gejuichd. Na een dag goed draaien stond hij ineens stil. Geen beweging meer in te krijgen. Ook niet met een opstart Cd van Acronis?!
Ik heb weer de cel er uit gehaald en toen startte hij weer door.
Wat kan er nu fout zijn? Kan ik mijn installatieschijf van XP overschrijven?
Waarschijnlijk zit er toch ergens een schrijffout, waardoor de PC vastloopt en WinXP niet meer starten, totdat ik de cel er even uithaal en weer terug zet?
Er klopt ergens iets niet in Windows, waardoor hij ineens vastloopt.
Wat kan ik nog verder doen?

Bedankt voor je antwoord.
Oud 15 July 2011, 20:58   #6
PCMuis
PCM Newbie

Standaard Test HD

Welke link moet ik pakken om te testen.? Ik ben niet zo.n trechneut met de PC.
Kan dat ook met Windows zelf systeemwerkset?
Oud 15 July 2011, 22:08   #7
Piet Koenen
PCM Lord

Piet Koenen's schermafbeelding

Standaard

Hi,
als ik jou was zou ik het eens met een nieuwe cmos batterij proberen hoe vreemd het ook lijkt.
Groet Piet.
Piet Koenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 July 2011, 09:11   #8
eNdEmiOn
PCM Lord

Standaard

Tja welke link is afh van je HD merk. Als je win in komt al dan niet met wat geknoei kun je op de volgende manier achterhalen welke hardware er in je pc zit.

!!Systeem Overzicht!!
Download HWinfo32, start het op, sluit "system summary" met de "close" knop rechts onder in dit venster. Druk nu op de knop Report (afb. diskette) → Short text report (klik next) → Copy to clipboard → hier op forum in je bericht plakken (rechtermuisknop → Plakken).

Nu je toch dit programma erop hebt weten te zetten kun je ook eens een sensor log maken misschien dat die iets uitwijst waar een probleem kan liggen.

!!Sensor LOG!!
Download HWinfo32, start het op, nu krijg je een keuze schermpje, vink "Sensor-only" aan, klik vervolgens op de knop "Logging Start" en kies de locatie + naam voor het log bestand (bv "HWlog" en als locatie kun je bv het bureaublad gebruiken).

Laat HWinfo32 gewoon open staan en doe dat waarbij het mis gaat of als het sporadisch gebeurt laat het loggen 1-2u actief en doe eventueel wat stresstests (met bv Heavyload en FurMark). Eventueel na een reboot kun je het log bestand (HWlog.CSV (Excel bestand)) uploaden naar http://jumbofiles.com/ en post dan de link naar het bestand.

Dan is het ook nog mogelijk je RAM geheugen te testen.

!!Geheugen Foutcontrole!!
(belangrijk voor je aan deze test begint om na te gaan of je geheugen op het juiste voltage draait, steeds vaker wijkt dit af vh standaard voltage (match de bios met de stikker op de latjes))
Download memtest86. Dit is een zip bestand met iso cd image erin. Dus DL - uitpakken - op cd branden (gaat als volgt met CDburnerXP: start programma - klik op open - selecteer de uitgepakte memtest iso - klik open - klik burn disk).

Nu kun je de pc opstarten vanaf de cd die je zojuist gebrand hebt.

Om de pc vanaf cd te laten starten zul je tijdens de post (= scherm voordat win wordt opgestart) ofwel een bootmenu moeten starten of de bios in gaan om de boot priority zo in te stellen dat het systeem eerst naar cd-roms kijkt daarna pas naar HD's. Tijdens de post zal onder in beeld verschijnen iets in de trend van "press del* to enter setup" of "press F11* to start bootmenu" (* kunnen andere knoppen zijn).
Vaak is het zo dat sowieso de cd drive al als hogere prioriteit is ingesteld dan HD's

Als dan eenmaal vanaf cd geboot wordt hoef je verder niks meer te doen de test start vanzelf en zal oneindig doorgaan tenzij je de test stopt. Laat de test 3-4 volledige lopen. Als er error meldingen verschijnen is er een probleem met het geheugen.

Laatst gewijzigd door eNdEmiOn : 16 July 2011 om 09:13
eNdEmiOn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 July 2011, 18:15   #9
PCMuis
PCM Newbie

Thumbs up Bedankt

Bedankt allemaal. Het probleem is opgelost. Procedure gevolgd en nu gaat jij weer goed.!

BEDANKT
Oud 22 August 2011, 10:30   #10
johannz11
Guest

Standaard

je moederboard lijkt de schuldige, verwijderen van de bat. zet bios terug naar default . ik zou MB gaan vervangen
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten