advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 10 October 2011, 21:54   #1
Eagle_11
Guest

Standaard Ubuntu live-usb

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs zo'n "test-versie" van ubuntu 11.04 op mijn stick gezet.
Ik vind dit interessant om je eigen computer en desktop en alles mee kan nemen.

Mijn probleem is dat ik niet wil dat ik per ongeluk op andermans pc ubuntu installeer over z'n windows.

Is er een manier om de instalatiebestanden te wissen?

Vraag 2:
Is er een betere mogelijkheid om je pc mee te nemen?

Vraag 3:
je hebt ook een Windows-app ubuntu, kan je die ook op een stick installeren?

Alvast bedankt
  Met citaat antwoorden
Oud 15 October 2011, 17:54   #2
Eagle_11
Guest

Standaard

Niemand?
  Met citaat antwoorden
Oud 16 October 2011, 00:32   #3
porrelaar
PCM User

porrelaar's schermafbeelding

Standaard

1. Jij hebt niet gekozen voor een live cd met Ubuntu 11.04, maar jij hebt Ubuntu 11.04 op een usb-stick gezet, waarbij je die stick bootable (= opstartbaar) hebt gemaakt, neem ik aan.
Nu ben jij bang dat je per ongeluk Ubuntu zult installeren op andermans pc, waarbij die persoon misschien wel zijn Windows besturingssysteem kwijtraakt. Dat zal toch niet zo'n vaart lopen, lijkt me. Hoe vaak heb jij nu zelf je eigen pc (waar waarschijnlijk een versie van Windows op staat) opgestart vanaf die usb-stick met Ubuntu? Ging dat makkelijk? Wat kreeg je te zien?
Volgens mij moet je dan van tevoren in het bios instellen dat je de betreffende pc eerst wilt laten opstarten van USB, oftewel je moet de bootvolgorde veranderen: USB moet bovenaan staan.
Wanneer je dat gedaan hebt en je start de pc op met de USB-stick erin, dan krijg je een keuzescherm. De bovenste optie (die vanzelf al geselecteerd is) zegt zoiets als: "Ubuntu testen; niets installeren op de harde schijf". Je drukt op de Enter-toets en die testversie van Ubuntu zal opstarten.
Andere opties, zoals Installeren op de harde schijf, bereik je door de pijltjestoetsen op je toetsenbord te gebruiken. Dat zul je toch niet per ongeluk gaan doen, lijkt me. En zelfs als je dat per ongeluk doet, en daarna op Enter drukt, dan nog krijg je een paar waarschuwingen voor je kiezen, zoals: "Weet u dit wel zeker?"
Naar mijn mening zijn de installatiebestanden NIET te verwijderen van die usb-stick. Het doel van een Ubuntu live cd of een installatie op een usb-stick is immers om dit besturingssysteem eerst te proberen en daarna, wanneer het goed bevalt, ook te installeren.
Kortom, gebruik die bootable usb-stick eerst een tiental keren op je eigen pc, voordat je hem in andermans pc steekt...
2. De beste manier om je eigen pc mee te nemen is nog altijd een eigen laptop of netbook. Is niet kinderachtig bedoeld, maar wie staat toe dat jij jouw usb-stick in zijn pc stopt? Ik zou het in ieder geval niet toestaan.
3. Met die 'Windows-app ubuntu' bedoel je waarschijnlijk Wubi (= afkorting voor Windows installer for Ubuntu). Nee, het heeft geen zin om Wubi op een usb-stick te zetten. Lees hier wat meer over Wubi (wel in het Engels).
porrelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2011, 12:23   #4
Kingdom
PCM Enthusiast

Kingdom's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eagle_11 Bekijk bericht
Mijn probleem is dat ik niet wil dat ik per ongeluk op andermans pc ubuntu installeer over z'n windows.
Dat zal niet gebeuren.

Eigenlijk een beetje een rare vraag.
HD 650 GB
Externe HD 1 TB
OS Windows 7 64 bit
Kingdom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 October 2011, 17:24   #5
Eagle_11
Guest

Standaard

bedankt (dit bericht is tekort, daarom typ ik dit erbij)
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten