advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Software, Games & OS > Tools

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 4 September 2010, 11:54   #1
FrankJ91
Just Joined!

Standaard Computeren voor digibete bejaarden

Goedemorgen,

Sinds kort wil mijn opa van 80 bij de tijd horen en heeft op eigen initiatief een laptop aangeschaft incl. Windows 7 e.d. Dat terwijl hij nooit in zijn leven een computer/laptop aangeraakt heeft en laat staan weet hoe hij er mee om moet gaan. Hij heeft het voor elkaar gekregen om de laptop aan te sluiten en in te schakelen en dan houdt het op.

Nu vraagt hij mij om hulp, met als vraag naar mij gericht de laptop zo in te stellen dat het zo gebruiksvriendelijk mogelijk is zonder poespas en alleen internet. Dus in feite dat hij geen extra stappen hoeft te nemen, maar na het inschakelen van zijn laptop binnen no-time het ding gereed is voor gebruik, zonder extra aanvullende handelingen te verrichten.

Ikzelf dacht na dat er voor kinderen speciale Browsers bestaan, die zo kinderlijk en begrijpbaar ontworpen zijn dat iedereen het snapt, maar helaas bieden deze browsers alleen toegang aan voorgeprogrammeerde kindersites en laat dat dat net de sites betreft die ik mijn opa juist niet zie opzoeken.

Heeft iemand een tip of ervaring om een computer te leveren aan oude opa digibeten?

En bestaan er misschien aparte besturingssytemen zonder zooi en alleen de applicaties waar bejaarden werken? Dus een ontzettend uitgekleed systeem zonder foutmeldingen, bluescreens, extra ingewikkelde applicaties die je nooit van je leven opent en andere onzinnige dingen die een laptop enorm traag maakt, maar wel een z????r gebruiksvriendelijke userinterface heeft?

Alvast bedankt voor de tips

Laatst gewijzigd door FrankJ91 : 4 September 2010 om 13:10
FrankJ91 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2010, 16:15   #2
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat er nog gebruikersvriendelijker moet aan een browser.
Als je de homepage als google invult kom je denk ik al een heel eind.

Uitgekleede veries van win bestaan. Ook zelf uit te kleden met bv nlite. Maar dat zal eerder juist voor problemen zorgen dan ze voorkomen. Je kunt dus beter een gewone win versie tweaken, hoe daar is genoeg over te vinden.
Verder kun je de user account mogelijkheden van win7 zelf gebruiken om te voorkomen dat er verkeerde zaken worden geinstalleerd ed voor zover daar standaard al niet ("te veel") waarschuwingen voor zijn ingebouwd.
Oud 5 September 2010, 09:34   #3
krots4
PCM Guru

Standaard opa

Frank, breng die laptop maar terug naar de winkel. Dit gaat gewoon niet werken met iemand die nauwelijks weet hoe de stekker in het stopcontact moet.
Je kunt jouw opa adviseren om een simPC aan te schaffen. Kijk eens op www.simpc.nl en verbaas je over de eenvoud en mogelijkheden.

Succes.
krots4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 September 2010, 10:36   #4
mathijsie
PCM Lord

mathijsie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krots4 Bekijk bericht
Frank, breng die laptop maar terug naar de winkel. Dit gaat gewoon niet werken met iemand die nauwelijks weet hoe de stekker in het stopcontact moet.
Je kunt jouw opa adviseren om een simPC aan te schaffen. Kijk eens op www.simpc.nl en verbaas je over de eenvoud en mogelijkheden.

Succes.
Bij mijn oma heeft het ook gewerkt, en nu kan ze zelfs beter omgaan met de pc dan mijn moeder. Het kan dus wel degelijk, maar het vergt wel enig geduld. Overigens bestaat er een lading boeken over computeren voor senioren, is dat misschien een idee?
Oud 5 September 2010, 11:17   #5
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

Een andere suggestie zou kunnen zijn om er Returnil Virtual System op te installeren, daarmee is de pc bij elke start weer als de dag ervoor. Een soort Groundhog Day effect dus. Enige nadeel zou zijn dat als je opa echt een document wil bewaren, hij dit wel op een andere schijfletter (partitie) dan op C: moet doen, want niks op C: blijft bewaard na herstart.

En af en toe zal iemand langs moeten gaan om evt. een applicatie of updates te installeren want daarvoor moet je de beveiliging van Returnil tijdelijk uitschakelen. Als je meteen even TeamViewer installeert, dan kun je dat desgewenst ook op afstand regelen.
Oud 6 September 2010, 17:09   #6
Henk Lamphen
Just Joined!

Standaard

Ga eens na of er in zijn woonomgeving door middelbare scholieren "maatschappelijke stages" worden verricht. Soms doen dezen in wijkcentra, verzorgingshuizen e.d. aan begeleiding (PC-introductie/gebruik) van senioren.
Henk Lamphen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 September 2010, 14:01   #7
bavel
Just Joined!

Standaard

Als het alleen om internet gaat: kijk eens bij www.symbaloo.com - hartstikke eenvoudig in te stellen en uit te breiden!

Daarnaast wordt het natuurlijk tekstverwerken (maar de al ingebakken Works is redelijk te begrijpen) en emailen (dat is iets lastiger uit te leggen).

Je zal zien: in de kortste keren heeft Opa een twitteraccount
bavel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten