advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 10 May 2011, 22:13   #1
Anis
PCM Newbie

Stuur een bericht via MSN naar Anis
Exclamation pc formateren

Beste,

Mijn pc zit vol met kleine foutjes en bestanden die gewoon overbodig zijn maar om alles 1 per 1 weg te doen duur gewoon veel te lang.
Is er een manier om mijn pc te formaten zonder een cd omdat ik er geen heb.

Ik heb nu windows vista heb wel een cd van Windows 7 Ultimate 64bit, maar deze pc draait op 32bit.

Kan er mij hier iemand hierbij helpen pc doet echt moeilijk soms en is veel te traag!!

Mvg
Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 May 2011, 13:43   #2
Biker
Just Joined!

Standaard

Als je hem volledig wil formateren en je heeft een schijfje van win. xp kun je hem volledig mee schoon krijgen.
Zo doe ik het altijd, misschien heeft een ander een ander idee.
Biker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 May 2011, 13:58   #3
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Als je "C" gaat formateren ben je alles dus ook het OS daarop kwijt. Is het dus de bedoeling om die win 7 64bit er nu op te gaan zetten?

Hoe dan ook als je de win installatie v cd start krijg je op gegeven moment de optie om te formateren.
In oa dit filmpje word uitgelegd hoe je te werk kunt gaan.
http://www.youtube.com/watch?v=rUDp1zKML08

Ik heb ook deze handleiding ooit eens geschreven maar daar dien je wel een cd'tje voor te branden (is ook via diskette mogelijk maja die zie je tegenwoordig zo vaak niet meer in een pc hangen, een diskette drive bedoel ik dan).

!!Formateren buiten WIN!!
Ik denk dat dit een vd makkelijkere te gebruiken tools is om je schijf buiten win te formateren.
http://partitionlogic.org.uk/download/index.html

Download dus de "CD-Rom" versie.

Dit is een zip bestand met iso cd image erin. Dus DL - uitpakken - op cd branden (gaat als volgt met CDburnerXP: start programma - klik op open - selecteer de uitgepakte iso - klik open - klik burn disk).

Nu kun je de pc opstarten vanaf de cd die je zojuist gebrand hebt.

Om de pc vanaf cd te laten starten zul je tijdens de post (= scherm voordat win wordt opgestart) ofwel een bootmenu moeten starten of de bios in gaan om de boot priority zo in te stellen dat het systeem eerst naar cd-roms kijkt daarna pas naar HD's. Tijdens de post zal onder in beeld verschijnen iets in de trend van "press del* to enter setup" of "press F11* to start bootmenu" (* kunnen andere knoppen zijn).
Vaak is het zo dat sowieso de cd drive al als hogere prioriteit is ingesteld dan HD's

Eenmaal opgestart van CD is het verder een kwestie van de juiste schijf en partitie selecteren. Als je maar 1 schijf in je systeem hebt is die keus snel gemaakt anders zal je waarschijnlijk op "disk 0" moeten zijn. Dan selecteer je de C partitie, vooral herkenbaar aan de hoeveelheid Mb's van die partitie. In geval van een "merk pc" kom je dan denk ik uit bij partitie 2 aangezien 1 dan waarschijnlijk die verborgen partitie is waar je recovery data op staat.
Eenmaal de C partitie geselecteerd rest je nog alleen om op het knopje format te drukken en ntfs te selecteren (schijf mag je ook een label meegeven als je wilt).

Oud 12 May 2011, 18:39   #4
Anis
PCM Newbie

Stuur een bericht via MSN naar Anis
Wink Het is me gelukt

Ik heb wat verder gezocht en heb het eindelijk gevonden.

Als de pc opstart heb ik het gedaan met de knop F11 en alles kan je dan formatteren zonder dat je een cd nodig hebt.

Alvast bedankt iedereen!
Anis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten