advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Software, Games & OS > Vragen en discussies

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 7 January 2011, 06:55   #21
tantewillem
PCM User

Standaard

1) in het bios worden mijn schijven gezien
2)ik heb 1 schijf van 250 gb in de computer met ubuntu op en ik heb 30gb nu nog lege ruimte
3) eerst druk op een toets om instalatie te starten dan druk op f6 voor drivers te laden dan f2 voor recovery en dan dat hij geen schijven find maar als ik op f6 duw met analoog of usb toetsebord doet hij niets
4)nee want hij laad niets als ik f6 duw
5)?
tantewillem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 January 2011, 07:27   #22
Erikw
Just Joined!

Standaard

Beste Willem,
Je hebt hier een ander probleem. Je hebt een BOOTmanager nodig om te kiezen tussen de twee operating systems.
Ik snap nu wanneer je op F2 drukt. Echter er is geen sprake van RECOVERY, want er is nog geen Windows XP ge?nstalleerd. De installatieroutine kan daardoor ook geen schijf vinden met Windows XP daarop.
Je kan toch ook gewoon voor installatie kiezen? Dan moet het wel lukken. Het is daarom volgens mij geen driver probleem. Je moet voor de installatie de lege partitie kiezen.

Echter je hebt een BOOTmanager nodig om bij het aanzetten van de PC of Windows XP of Ubuntu te kunnen kiezen. Windows XP heeft een eigen Bootmanager, maar mogelijk ook Ubuntu beschikt daarover.
Op de website http://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/..._opzetten.html kan je meer informatie vinden. GRUB is ook een dergelijke applicatie. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Veel succes!
Erikw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 January 2011, 08:54   #23
tantewillem
PCM User

Standaard

beste Erikw.
ik druk niet op f2 je vroeg alle meldingen ik druk op f6
als ik voor instalatie kies vind hij geen hardeschijven
zelf heb ik een bootmanager grub die standaar gelevert word bij grub ik weet dat bij een install xp (ik heb al 10talle xp instalaties er op zitten ) de bootleader word overschreven en ik opniew grub moet instaleren dat kan ik wel
Oud 7 January 2011, 09:23   #24
Erikw
Just Joined!

Standaard

Beste Willem,

Ik heb ook nog even gezocht hoe dit kan worden opgelost en daar wordt net als jij aangeeft bij de XP-installatie de oorspronkelijke bootloader overschreven. Ik heb dan ook alleen procedures gezien die uitgaan van een XP-installatie en daarna Ubuntu of een andere Linux achtige.

Je zou natuurlijk gebruik kunnen maken van de Windows bootloader en beide systemen op jouw huidige harde schijf installeren. Ik weet niet of je de Ubuntu installatie weer bootable kan maken nadat Windows XP is ge?nstalleerd. Ik heb dat in elk geval nooit geprobeerd. Een herinstallatie is ook een lastige optie tenzij je deze kan restoren van een back-up, waarbij je weer niet ook het Bootrecord moet restoren.

Een andere suggestie zou zijn om een tweede harddisk te installeren en daar Windows-XP op te zetten. De Dimension 8400 kan 4 harde schijven aan, als de totale capaciteit maar niet boven de 1 TB komt. Alvorens de installatie van XP op deze nieuwe schijf te beginnen moet je deze drive als als eerste boot drive selecteren, anders gaat het bij het herstarten tijdens de installatie fout. Later kan je bij het opstarten gewoon met F12 de goede drive met het gewenste OS kiezen.

Ik kan overigens niet verklaren waarom de XP-installatie de vrij partitie niet ziet. Mogelijk is de extra drive daar wel een uitweg voor.

Mogelijk heb ik je hiermee op een alternatief idee gebracht.
Veel succes!
Oud 7 January 2011, 09:40   #25
tantewillem
PCM User

Standaard

het ligt dus niet aan de sata drivers ? ik heb het geld /hardware kennis niet voor een extra hardrive en ubuntu helemaal verwijderen kan ik ook doen daar heb ik geen problemen mee ubuntu bootleader (grub) herstellen enz kan ik
Oud 7 January 2011, 10:02   #26
Erikw
Just Joined!

Standaard

Hallo Willem,

Ik denk dat de conclusie gerechtvaardigd is dat de drivers niet het probleem zijn. De Windows XP installatie CD van Dell moet de drive kunnen vinden, zeker als die geheel leeg is, anders kan je geen OS installeren. Heb je al wel eens een kopie gemaakt van de Windows Installatiedisk om te controleren of die nog helemaal leesbaar is?

Jouw vraag/opmerking is zeker gerechtvaardigd dat de Windows installatieschijf van Dell nu ook de harddisk zou moeten kunnen vinden. Ik snap dat niet en ik hoop niet dat uiteindelijk blijkt dat je Windows XP helemaal niet kan installeren!

Mocht je toch helemaal opnieuw beginnen, dan kan je bij het installeren van Windows XP eerst een partitie voor Windows XP aanmaken (ik zou deze wel groter dan 30 Gb maken, want dat is voor huidig gebruik wel erg klein) en daarna Ubuntu installeert op de tweede partitie. Belangrijk is wel dat de huidige partities worden verwijderd, anders lukt dat niet, en moet je eerst de aanwezige partitie verkleinen. Dan kan je altijd daarna GRUB installeren i.p.v. de Windows XP Bootloader. Dat moet jou wel lukken, maar ik heb daar geen ervaring mee.

Succes!

Laatst gewijzigd door Erikw : 7 January 2011 om 10:15
Oud 7 January 2011, 16:28   #27
tantewillem
PCM User

Standaard

ik heb vandaag de serieuze middelen ingezet hele schijf met ubuntu live cd clean gemaakt naar geen partitatie en windows geprobeerd hih herkende men schijf niet nu zit ik op een andere oude pc met ide hardeschijf tevens van dell heb uit niewsgierigheid toch daar is proberen of hij hardisk ziet en daar ziet hij het zonder problemen
Oud 7 January 2011, 21:10   #28
Erikw
Just Joined!

Standaard

Hallo Willem,

Dit is heel erg merkwaardig. Er is iets raars aan de hand met jouw Dimension 8400. Aan de Windows XP installatie CD ligt het dus niet.
Je zou nog een BIOS update kunnen overwegen, maar of dat soelaas biedt weet ik niet. Ik kan mij herinneren dat ik dat wel een keer heb gedaan. Ik heb nu BIOS versie A08, het was destijds A03. Ik zie op de site van Dell dat er ook een A09 versie is. Er is een mogelijkheid om deze BIOS update vanuit een niet Windows omgeving te installeren.

Ik heb ook de Intel Chipset eens van een upgrade voorzien, die staat bij mij nu op A10. Daar is geen nieuwere voor gekomen.

Je kan wat mij betreft niet onmiddellijk concluderen dat je systeem defect is, maar dit is wel hoogst merkwaardig.

Ik kan mij niet meer herinneren hoe ik de updates destijds heb gedaan, maar ik denk dat ik het heb gedaan vanuit een werkende Windows omgeving.

Wederom succes!
Oud 8 January 2011, 09:47   #29
tantewillem
PCM User

Standaard

ik durf niet zo goed een bios flashen want als het fout gaat pc naar schroothoop naar mijn weten ligt het niet aan hardware want net vanochtend (vandaag is men verjaardag) ubuntu geinstaleerd en het werkt als een zonnetje
Oud 8 January 2011, 11:11   #30
Erikw
Just Joined!

Standaard

Beste Willem,

Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren in goede gezondheid toegewenst!

Ik snap je voorbehoud rond het flashen van een BIOS. Je moet beslist geen stroomuitval of dat soort ellende hebben. De Dell PC's hebben geen back-up BIOS zoals de moderne moederborden wel hebben. Er bestaat daarom wel een zeker risico, maar ik heb er tot op heden geen pech mee gehad (GELUKKIG!!)

Ga je het nog verder proberen om Windows XP te installeren naast UBUNTU op een tweede partitie?

Als je nog verdere hulp, voor wat het waard is geweest, kan gebruiken, dan lees ik het wel.

Nu eerst een heel prettige dag gewenst!
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten