advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Hardware > Vragen en discussies

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 17 March 2009, 15:58   #11
Piet Koenen
PCM Lord

Piet Koenen's schermafbeelding

Standaard

Hi,
laten we eerlijk zijn beide programma's worden niet met een voltmeter of
temperatuurmeter geleverd. Zij krijgen hun informatie van het moederbord
via de BIOS dus moet je er op vertrouwen dat die info 100% goed is wat
ik betwijfel.
Kijk maar eens wat een geavanceerde apparatuur die testbench mensen gebruiken om het onderste uit de kan te halen.
Groet Piet.
Piet Koenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 March 2009, 16:03   #12
BlackiE
PCM Lord

BlackiE's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij loopt een cpu standaard op 1,35V (dit geldt bij AMD, zo bij Intel anders kunnen zijn).
Ik zou zeggen zet SpeedStep uit en dan kijken in je programma's en bios. Dan draait je cpu op de maximale (vastgestelde van fabriek uit) snelheid.
BlackiE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 March 2009, 16:15   #13
Piet Koenen
PCM Lord

Piet Koenen's schermafbeelding

Standaard

Hi,
Ik heb ergens gelezen dat 1,40 volt was maar overklokkers gaan hier
toch ook aan sleutelen.
Groet Piet.
Piet Koenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 March 2009, 16:34   #14
Stiertje
PCM Lord

Stiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T.Rogaar Bekijk bericht
Zeer bedankt voor de moeite dit stel ik zeker op prijs, maar ik wil alleen graag weten welke voltage ik moet geloven (everest of cpu-z) en wat er gebeurt als ik hem door clock en de voltage op AUTO laat staan, heb al vertelt dat ik het te link vind om met de voltages te gaan knoeien, daar ga ik mijn vingers (nog) niet aan branden.
Ik zou in dit geval CPU-Z geloven. 1.4V is een normaal voltage, 1.18V niet.

Ook het feit dat bij Everest de voltage omhoog gaat klopt niet, bij load gaat de voltage altijd omlaag. Dit verschijnsel heet VDroop en het kan nadelige effecten hebben op het overclocken. VDroop is bij sommige moederborden groter dan bij anderen, wat weer verklaart waarom sommige moederborden slecht zijn om mee te overclocken. De effecten kunnen wel worden verkleind door het gebruik van een stevige voeding.

[EDIT]
Hmn, nu ben ik mezelf een beetje aan het het verspreken want die core voltage kan natuurlijk ook worden aangepast door de auto-instelling, wat het verschil in voltage voor idle en stress kan verklaren.

Mijn advies is om eerst eens die SpeedStep uit te zetten in de BIOS en daarna te kijken of er nog grote verschillen zijn in de 2 pakketten. Ik denk dat je het grote verschil daarin moet zoeken. Verder zijn de meningen verdeeld over welk pakket nou de meest objectieve meting geeft. Over het algemeen wordt het programmatje SpeedFan als zeer goed ervaren, dus misschien dat je die ook in je testjes kunt gebruiken.
[/EDIT]

Greetz,
Stiertje

Laatst gewijzigd door Stiertje : 17 March 2009 om 16:48
Stiertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 March 2009, 10:35   #15
T.Rogaar
PCM Enthusiast

T.Rogaar's schermafbeelding

Standaard

Heb de SPEEDSTEP uitgezet, de voltage en multi blijven nu staan zo als bedoel en voltage is in cpuz 1.408 en in everest 1.35 wat de standaard is, aagezien de overclock ligt 1.408 het meest voor de hand. Oke stel ik wil dit voltage houden en zet hem op manual moet ik dan verder nog andere voltages aanpassen??

Bdankt..
HD 3850
T.Rogaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 March 2009, 14:56   #16
Stiertje
PCM Lord

Stiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T.Rogaar Bekijk bericht
Heb de SPEEDSTEP uitgezet, de voltage en multi blijven nu staan zo als bedoel en voltage is in cpuz 1.408 en in everest 1.35 wat de standaard is, aagezien de overclock ligt 1.408 het meest voor de hand. Oke stel ik wil dit voltage houden en zet hem op manual moet ik dan verder nog andere voltages aanpassen??

Bdankt..
Je beoogd doel is dus het verlagen van de temperaturen in je systeem. Het enkel op manual zetten van de voltages heeft niet dit effect, enkel het verlagen van die voltages zal dit effect hebben.

Let wel op dat je niet met te grote stappen je voltages gaat verlagen, omdat je al snel een instabiel systeem zult krijgen. Zeker bij hoge load (dus 100% cpu) zul je al gauw tegen de onderste limiet aan zitten. Ga bijvoorbeeld met stapjes van 0.005 omlaag en test de uitkomst. In het geval van een instabiel systeem ga je weer met stapjes van 0.001 omhoog tot je weer een stabiel systeem hebt. Indien je niet met deze waarden kunt stappen, stap dan met de kleinste waarde die je kunt doen.

Verander ook maar van 1 component per keer de waarde van de voltage. Hierdoor weet je vrij zeker dat een instabiel systeem komt door het undervolten van dat specifiek component. De meest voordehandliggende componenten voor undervolting zijn Processor, Geheugen, Chipset en Grafische kaart. Alternatief kun je ook gaan spelen met de voltages van de PCI bus, maar aangezien daar meerdere apparaten op aangesloten kunnen zijn heb je meer kans dat 1 PCI component de lagere spanning niet aan kan, en dus heb je minder kans op een extreme undervolt.

Nog een kleine tip, zorg ervoor dat je weet hoe je je BIOS kunt resetten. Vaak zit er een jumpertje vlak bij de BIOS waarmee je dat kunt doen. Staat meestal wel beschreven in de handleiding van ej moederbord. Indien je een volledig niet reagerend systeem hebt, reset dan de BIOS.

Greetz,
Stiertje
Stiertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 March 2009, 16:39   #17
T.Rogaar
PCM Enthusiast

T.Rogaar's schermafbeelding

Standaard

Zeer bedankt allen, heb veel geleerd en zal het zeker gebruiken. Bios al eens gereset, dus dat komt goed. Het is nog een hele studie maar ik ben op weg.. bedankt.

HD 3850
T.Rogaar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten