advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Hardware > Vragen en discussies

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 14 March 2009, 23:01   #1
T.Rogaar
PCM Enthusiast

T.Rogaar's schermafbeelding

Exclamation OVERCLOCK E6750 - GA/p35/DS3L NIEUWS

Hoi,

Ben redelijk op weg met het overclocken van mij E6750, de instellingen zijn als volgd; fsb 413x8, PCI fequency op AUTO meot eigenlijk op 100mhz(eigenkeus), memo en fsb 1:1, Alle voltages op AUTO. Nu heb ik gehoord dat als je de voltage op AUTO zet dat de temperatuur dan hoger word dan dat je hem op MANUAL zet, is dit waar? en als dat zo is wat zou dan een geschikte voltage zijn en zal hij dan ook meer stabiel gaan werken.

Heb overigens geen bios updates uitgevoerd vanaf aankoop (dec 2007). Hoet moet dit eigenlijk en helpt dit?

Let me hear you

groet,

Vista HOME PREMIUM
HD 3850

Laatst gewijzigd door T.Rogaar : 16 March 2009 om 11:47
T.Rogaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2009, 13:58   #2
BlackiE
PCM Lord

BlackiE's schermafbeelding

Standaard

Als de voltages op auto zet, zullen deze misschien worden verhoogd wanneer het bios vind dat het nodig is.
Als je voltages boven het standaard komen, worden de onderdelen natuurlijk warmer.
Wanneer je de voltages vast zet en ver overclockt, kan het systeem onstabiel lopen, hierdoor ga je weer de voltages verhogen om het stabiel te laten lopen.
Een beetje kip en ei verhaal.....

Ga naar de site van je mobo en download daar de nieuwste bios.
Waarschijnlijk kan je daar ook een bios update programma downloaden, of het kan via bios updaten (verschilt per mobo).
BlackiE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2009, 14:20   #3
Piet Koenen
PCM Lord

Piet Koenen's schermafbeelding

Standaard

http://www.tomshardware.co.uk/Intel-...-29731-14.html
Hi,
misschien heb je wat aan de informatie op bovenstaande link.
Groet Piet.
Piet Koenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2009, 14:44   #4
T.Rogaar
PCM Enthusiast

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackiE Bekijk bericht
Als de voltages op auto zet, zullen deze misschien worden verhoogd wanneer het bios vind dat het nodig is.
Als je voltages boven het standaard komen, worden de onderdelen natuurlijk warmer.
Wanneer je de voltages vast zet en ver overclockt, kan het systeem onstabiel lopen, hierdoor ga je weer de voltages verhogen om het stabiel te laten lopen.
Ja klopt ze gaan automatisch mee omhoog gebruik EVEREST ULITMATE en CORETEMP beta 0.99, maar nu weet ik niet of het verhaal waar is dat als je ze op AUTO zet dat de temp dat hoger gaat dan dat je je voltage vast zet.
HD 3850
Oud 15 March 2009, 14:53   #5
T.Rogaar
PCM Enthusiast

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Koenen Bekijk bericht
http://www.tomshardware.co.uk/Intel-...-29731-14.html
Hi,
misschien heb je wat aan de informatie op bovenstaande link.
Groet Piet.
Dit gaat mij toch iets te ver en met de voltage knoeien ben ik eerlijk gezegt beetje bang dat er wat fout gaat. Toch bedankt, wat zou er gebeuren als ik hem klok naar 3.6 en voltage op AUTO laat staan.
HD 3850
Oud 16 March 2009, 11:52   #6
T.Rogaar
PCM Enthusiast

Standaard

Ik heb wat gevonden waar ik van sta te kijken ik weet nu niet meer wat ik moet geloven.

Dit is toch niet logisch of wel????
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg TEMP VERSCHIL.jpg‎ (43,1 KB, 10x gelezen)
HD 3850
Oud 16 March 2009, 15:26   #7
Stiertje
PCM Lord

Stiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T.Rogaar Bekijk bericht
Ik heb wat gevonden waar ik van sta te kijken ik weet nu niet meer wat ik moet geloven.

Dit is toch niet logisch of wel????
Dat heet SpeedStep Technologie en betekend kortgezegd dat de processor lager geklokt wordt als ie IDLE is, om zo stroom te besparen. Indien de LOAD weer omhoog gaat zal ook de processor weer omhoog geklokt worden. Effectief wordt je processor underclocked als ie niks te doen heeft.

Is redelijk standaard bij Intel processoren. Bij AMD heet het Cool'n'Quiet of PowerNow!. Het is uit te zetten in de BIOS; voor laptops is er bijvoorbeeld een setting dat je SpeedStep uit kunt zetten als de laptop niet op de batterij loopt.

Greetz,
Stiertje.
Stiertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 March 2009, 16:46   #8
T.Rogaar
PCM Enthusiast

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stiertje Bekijk bericht
Indien de LOAD weer omhoog gaat zal ook de processor weer omhoog geklokt worden. Effectief wordt je processor underclocked als ie niks te doen heeft.
Hee, dat wist ik niet wel appart maar goed, ik wil toch graag weten aangezien ik in de bios mijn VOLTAGE op AUTO heb staan, welke voltage ik moet geloven.
HD 3850
Oud 16 March 2009, 17:40   #9
Stiertje
PCM Lord

Stiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T.Rogaar Bekijk bericht
Hee, dat wist ik niet wel appart maar goed, ik wil toch graag weten aangezien ik in de bios mijn VOLTAGE op AUTO heb staan, welke voltage ik moet geloven.
Mja, gezien je posts heb je nog weinig verstand van het effect van het spelen met voltages. Het lijkt me dan ook verstandig om je eerst te verdiepen in het concept voor je dit gaat proberen. Een leuk artikeltje is te vinden op Tweakers waar een hoop achtergrondinformatie in staat. Voltage modden staat onder Trucjes maar handelt dan weer over overclocken.

In principe heeft het voor een beetje voorzichtig overclocken of underclocken geen zin om aan de voltages van de processor te knoeien. De voltages op de AUTO stand zijn redelijk goed, dus je zult weinig nut hebben van het verlagen van die voltages, omdat je dan al snel een instabiel systeem hebt. Meestal zit er wel een marge in waarmee je kunt spelen, maar echt heel groot zal die niet zijn.

En eigenlijk is het modden van je voltages precies zoiets; Spelen totdat je een fatsoenlijke combinatie hebt. In jouw geval wil je de voltages omlaag modden, dus dan zul je in kleine stapjes je voltages omlaag moeten stellen en alles keer op keer uittesten totdat je een instabiel systeem hebt. Ga dan weer dat ene stapje omhoog, en ga dan rigoreus testen. Indien je systeem stabiel blijft heb je je laagste voltage dat je aankunt.

Hoe dit geheel precies gaat reageren in samenwerking met SpeedStep weet ik niet. In eerste instantie zou je dit uit kunnen zetten zodat je daar geen last meer van hebt, want je moet uiteraard de voltages modden voor de hoogste klokfrequentie omdat die het meeste nodig heeft.

Verder nog even dit, je zult als je gaat rondzoeken voornamelijk posts vinden over het omhoog modden van de voltages, niet omlaag, omdat de meeste mensen dan bezig zijn met het overclocken van een systeem. Hierin kun je wel wat meer profijt halen uit een voltage mod, omdat je dan net iets hoger zult kunnen klokken dan met de standaard voltages. Deze personen zullen minder geinteresseerd zijn in de lagere temperaturen omdat ze in de meeste gevallen toch al een afdoende koeling hebben voor de extra gegenereerde warmte.

En als laatste nog een advies; Pas enorm op met wat je doet als je gaat volt-modden. Zeker als je gaat overclocken kan het opeens gebeuren dat je processor overstapt op rooksignalen, en dat houd ie zeker niet lang vol.

Greetz,
Stiertje
Stiertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 March 2009, 15:15   #10
T.Rogaar
PCM Enthusiast

Standaard

Zeer bedankt voor de moeite dit stel ik zeker op prijs, maar ik wil alleen graag weten welke voltage ik moet geloven (everest of cpu-z) en wat er gebeurt als ik hem door clock en de voltage op AUTO laat staan, heb al vertelt dat ik het te link vind om met de voltages te gaan knoeien, daar ga ik mijn vingers (nog) niet aan branden.
HD 3850
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten