advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Home Entertainment > De Pixel Maffia

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 14 April 2010, 21:07   #21
obi-wan-kenobi
PCM Lord

obi-wan-kenobi's schermafbeelding

Standaard

En welke camera gebruik je dan voor die compositie?
obi-wan-kenobi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2010, 22:05   #22
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard

Momenteel een Olympus FE-100. Al een aantal jaar oud, heeft vrijwel geen instelmogelijkheden maar maakt gewoon goede foto's, als ik er goed mee werk Ik hoop binnen een aantal jaar een goede DSLR te kopen, maar ik ben me er nu al aan aan het verlekkeren, voorpret
Oud 15 April 2010, 09:00   #23
obi-wan-kenobi
PCM Lord

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ktf Bekijk bericht
Momenteel een Olympus FE-100.

Met zo'n "point-and-shoot" toestelletje zou ik me niet zo druk maken over compositie, als je er leuke snapshots mee kunt maken zou ik al tevreden zijn ...
Citaat:
Ik hoop binnen een aantal jaar een goede DSLR te kopen
Binnen een aantal jaar?

Als je nu al geld hebt voor een instap DSLR-kit (bijv. eerder voorgestelde Nikon D3000 + 18-105mm lens voor ca. 450 euro), dan kun je nu ook al helemaal los.
http://tweakers.net/pricewatch/24430...m-g-ed-vr.html

Met zo'n instapper heb je nl. al het grootste deel van de lol die je zou hebben met een bijv. 3x zo dure DSLR te pakken.
Oud 15 April 2010, 09:05   #24
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Wat is dat nu weer voor uitspraak xD Het ligt toch voor het grootste deel aan de fotograaf, niet aan de camera. Ik begon het topic met de vraag, wat maakt het verschil, en ik heb net de conclusie getrokken dat het aan de compositie ligt. En nu zeg jij dat ik met dat toestel absoluut geen foto's kan maken, alleen maar snapshots? Spreek je jezelf nu tegen, of hoe zit het?

Dat geld heb ik niet. Ik ben maar een arme student. Daarbij, en dat heb ik al gezegd, koop k zowiezo geen D3000, ik heb betere dingen over de D5000 gehoord ^^
Oud 15 April 2010, 09:36   #25
obi-wan-kenobi
PCM Lord

Standaard

Citaat:
Wat is dat nu weer voor uitspraak xD Het ligt toch voor het grootste deel aan de fotograaf, niet aan de camera.

[...]

Daarbij, en dat heb ik al gezegd, koop k zowiezo geen D3000, ik heb betere dingen over de D5000 gehoord
Vergelijk het maar met auto's ... stel je wilt comfortabel naar het zuiden van Frankrijk en daar niet al te moe aankomen: bereik je dat doel eerder met een Suzuki Alto of met een BMW 3-serie?

En maakt het veel uit of je nou met een BMW 3-serie gaat of met een stukken duurdere BMW 5-serie?

Denk daar maar eens over na.
Oud 15 April 2010, 10:20   #26
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door obi-wan-kenobi Bekijk bericht
bereik je dat doel eerder met een Suzuki Alto of met een BMW 3-serie?
Met een Suzuki Alto natuurlijk, kleinere auto, dat rijdt fijner. Volgens mij is het absoluut niet met autorijden te vergelijken, ik heb al heel wat verschillende autos gereden, en op snelwegen zit er naar mijn idee bar weinig verschil in.

Laatst gewijzigd door ktf : 15 April 2010 om 10:21 Reden: typo
ktf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 April 2010, 10:46   #27
obi-wan-kenobi
PCM Lord

Standaard

Citaat:
Met een Suzuki Alto natuurlijk, kleinere auto, dat rijdt fijner. Volgens mij is het absoluut niet met autorijden te vergelijken, ik heb al heel wat verschillende autos gereden, en op snelwegen zit er naar mijn idee bar weinig verschil in.
Mja, wat ik probeer uit te leggen dat niet alles bepaald wordt door de vaardigheid van een fotograaf/chauffeur, maar dat de gebruikte camera/auto ook z'n beperkingen heeft.

En als je gewend bent aan een oude FE-100/Alto en een nieuwe D3000/3-serie niet kent, dan mis je ook niks ...

Het is ook maar wat voor eisen een ieder eraan stelt, ik wil in ieder geval niet (levend of dood) gevonden worden in een Suzuki Alto!
Oud 15 April 2010, 10:52   #28
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mja, wat ik probeer uit te leggen dat niet alles bepaald wordt door de vaardigheid van een fotograaf/chauffeur, maar dat de gebruikte camera/auto ook z'n beperkingen heeft
Mooi, dan zitten we op 1 lijn. De vraag die ik (mede) aan het begin van dit topic probeerde te stellen was namelijk, wat maakt fotos met een DSLR nou beter? Wat voor beperkingen heb ik nu? Oke, scherptediepte instellen is genoemd, dat was me al bekend. Gevoeligheid, maar laten we ervan uitgaan dat ik in de volle zon ga fotograferen. Wat nog meer?

Overigens heb ik wel degelijk spiegelreflexen gebruikt, een van mijn vader, een film SLR, en een D60 van een tante van mij, dus ik denk niet dat ik het niet mis omdat ik het niet ken. Ik mis wel degelijk iets, dat is manual focus en diafragma instelling, maar dat is dus al genoemd. Wat zou ik nog meer moeten missen?
Oud 15 April 2010, 12:36   #29
obi-wan-kenobi
PCM Lord

Standaard

Mja, ik heb al een poging gewaagd om het proberen uit te leggen, maar ik denk dat je beter bij de witte boekenhandel of zo voor een paar euro een boek over fotografie kunt kopen: met uitgebreide uitleg en illustraties.

En als je met de D60 al hebt kunnen fotograferen, dan weet je ook wel het kwaliteitsverschil met je FE-100!
Oud 19 April 2010, 19:57   #30
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als je met de D60 al hebt kunnen fotograferen, dan weet je ook wel het kwaliteitsverschil met je FE-100!
Ja, en dat vond ik tegenvallen. Mijnsinziens was het er amper, behalve dat je veel in kon stellen en dat hij een hogere gevoeligheid heeft.

In ieder geval, ik heb een heel mooi boek voor mijn verjaardag gekregen over fotografie, vooral wat betreft compositie en lichttechniek, dus daar ben ik heel blij mee.

Wat betreft het kiezen van een camera heb ik toch nog zo mijn bedenkingen. Het probleem zijn de sensorformaten. Als ik nu een DX-camera koop met een heel arsenaal aan DX-lensen en over 5 jaar zijn (door andere productietechnieken) FX camera's betaalbaar, wat doe ik dan? In lenzen inversteer je toch voor een periode van meer dan een camera ^^ Mijn vader heeft ook een hoop (Nikon) Pre-DSLR lenzen die ik kan gebruiken, die zijn uiteraard ook FX. Misschien dat er tegen de tijd dat ik geld heb wel betaalbare FX camera's, anders moet ik voor de Nikon D700 gaan.

Mijn lange termijn visie
- Een goedkope camera met lensen die ik over een paar jaar weg kan gooien
- Een dure camera met lensen die ik kan blijven

Of zal het niet zo'n vaart lopen met FX? En wat is de volgende stap, zullen 'normale' camera's ooit sensors krijgen groter dan FX? Momenteel zijn er wel middenformaat camera's, maar die zijn onbetaalbaar. (en groot) Iemand hier een visie op?

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten