advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Home Entertainment > De Pixel Maffia

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 1 April 2010, 22:52   #11
obi-wan-kenobi
PCM Lord

obi-wan-kenobi's schermafbeelding

Standaard

Met een spiegelreflexcamera kun je gewoon beter richten en instellen dan met een compactcamera. En beter dan dat kan ik het niet uitleggen, ga het liever zelf ervaren.
obi-wan-kenobi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 April 2010, 23:01   #12
obi-wan-kenobi
PCM Lord

Standaard

Hoe goed is je Engels eigenlijk?
http://en.wikipedia.org/wiki/Single-lens_reflex_camera

Advantages
Many of the advantages of SLR cameras derive from viewing and focusing the image through the attached lens. Most other types of cameras do not have this function; subjects are seen through a viewfinder that is near the lens, making the photographer's view different from that of the lens. SLR cameras provide photographers with precision and confidence; they provide a viewing image that will be exposed onto the negative exactly as it is seen through the lens. There is no parallax error, and exact focus can be confirmed by eye ? especially in macro photography and when photographing using long telephoto lenses. The depth of field may be seen by stopping down to the attached lens aperture, which is only possible on most SLR cameras except for the least expensive models. Because of the SLR's versatility, most manufacturers have a vast range of lenses and accessories available for them.

Compared to most fixed-lens compact cameras, the most commonly used and inexpensive SLR lenses offer a wider aperture range and larger maximum aperture (typically f/1.4 to f/1.8 for a 50 mm lens). This allows photographs to be taken in lower light conditions without flash, and allows a narrower depth of field, which is useful for blurring the background behind the subject, making the subject more prominent. 'Fast' lenses are commonly used in theater photography, portrait photography, surveillance photography, and all other photography requiring a large maximum aperture.

The variety of lenses also allows for the camera to be used and adapted in many different situations. This provides the photographer with considerably more control (i.e., how the image is viewed and framed) than would be the case with a view camera. In addition, some SLR lenses are manufactured with extremely long focal lengths, allowing a photographer to be a considerable distance away from the subject and yet still expose a sharp, focused image. This is particularly useful if the subject includes dangerous animals (e.g., wildlife); the subject prefers anonymity to being photographed; or else, the photographer's presence is unwanted (e.g., celebrity photography or surveillance photography). Practically all SLR and DSLR camera bodies can also be attached to telescopes and microscopes via an adapter tube to further enhance their imaging capabilities.

Disadvantages
In most cases, single-lens reflex cameras cannot be made as small or as light as other camera designs ? such as rangefinder cameras, autofocus compact cameras and digital cameras with electronic viewfinders (EVF) ? owing to the mirror box and pentaprism/pentamirror. The mirror box also prevents lenses from having rear elements closer to the film or sensor to be mounted unless the camera has a mirror lockup feature; this means that simple designs for wide angle lenses cannot be used. Instead, larger and more complex retrofocus designs are required.

During an exposure the viewfinder is blockedThe SLR mirror 'blacks-out' the viewfinder image during the exposure. In addition, the movement of the reflex mirror takes time, limiting the maximum shooting speed. The mirror system can also cause noise and vibration. Partially-reflective (pellicle) fixed mirrors avoid these problems and have been used in a very few designs including the Canon Pellix and the Canon EOS-1N RS, but these designs introduce their own problems. These pellicle mirrors reduce the amount of light travelling to the film plane or sensor and also can distort the light passing through them, resulting in a less-sharp image. To avoid the noise and vibration, many professional cameras offer a mirror lock-up feature, however, this feature totally disables the SLR's automatic focusing ability.

Electronic viewfinders have the potential to give the 'viewing-experience' of a DSLR (through-the-lens viewing) without many of the disadvantages, but as of 2006[update] sensor capability and display technology is insufficient for wide acceptance among the advanced amateur or professional markets that purchase and use digital SLRs. The SLRs and DSLRs will probably continue as the foremost system because of the superiority in the use of the viewing and focusing optical system.
Oud 2 April 2010, 10:53   #13
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard

Ja, maar ik geloof dat je mijn vraag nog steeds niet begrijpt. Dit wikipedia artikel had ik al gelezen, daar staat het antwoord ook niet (omdat het subjectief is) De hier genoemde voordelen zijn hulpmiddelen voor de fotograaf om de foto goed te krijgen, scherptediepte, focus enzo. Dat zijn dingen die je allemaal in kunt stellen en dat kan niet op een compactcamera. Scherptediepte om onderwerpen af te zonderen, focus om te kiezen welk object je afzonderd, zoom om dingen dichter bij te krijgen en met het perspectief te knoeien...

Als ik nu foto's bekijk van goede fotografen (waarvan ik veronderstel gemaakt met een SLR) dan hebben die vaak iets extra's. Die zijn extra mooi. Ik denk dat het in de kleurstelling zit ofzo, of iets met betrekking tot de scherpte ofzo, ik weet het niet. Daar straalt iets vanaf.

Deze hier bijvoorbeeld, vind ik een bijzonder geslaagde foto... Ligt dat nu aan de compositie (en is het dus ook gewoon met een compactcamera goed te doen) of voegt de DSLR nog iets toe? Ik heb nog nooit een foto gemaakt met kleuren die er zo uit springen.

Aan de andere kant, deze foto is ook door een professional gemaakt, maar die vind ik helemaal niet mooi. De compositie is geweldig, maar de kleuren spreken helemaal niet. Het is allemaal een beetje flets enzo.

Dus, waar zit nu, afgezien van alle hulpmiddelen voor de compositie, het kwaliteitsverschil in?
Oud 2 April 2010, 17:21   #14
dudesons
PCM Engineer

dudesons's schermafbeelding

Standaard

Een kleine toevoeging aan dit bericht. Op mijn zoektocht naar timelapse software ben ik op een briljante firmware gebotst.

Deze werkt alleen maar op een canon camera, je moet de firmware gewoon op je geheugenkaart zetten. Het beschikt over veel uitbreidingen voor de camera, zeker het proberen waard.

CHDK
dudesons is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2010, 18:32   #15
obi-wan-kenobi
PCM Lord

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ktf Bekijk bericht
Dus, waar zit nu, afgezien van alle hulpmiddelen voor de compositie, het kwaliteitsverschil in?
Kwaliteit is ook maar een subjectief begrip. Kijk ik naar de eerste foto, dan lijkt het of iemand amateuristisch bezig is geweest met Photoshop: waarom is er een verkleuring in de blauwe lucht direct achter de rug van het meisje? Het lijkt op overbelichting. Geeft hier op zich een leuk effect, daar niet van ...

En op de tweede foto lijken die fletse kleuren veroorzaakt te worden door bewolking, een zon achter sluierbewolking geeft een ander soort belichting dan bij de felle zon van de eerste foto. De foto lijkt ook flink ingezoomd te zijn met een dikke telelens.

Het blijft moeilijk om een perfect belichte foto te maken, ook met de duurste DSLR die er is.
Oud 8 April 2010, 15:14   #16
gait
Just Joined!

Standaard

Ik zit net effe wat te lezen en je vraag is denk ik moeilijk zo maar even te beantwoorden.
Het verbeteren van je foto's kan wel degelijk doch dit vraagt veel tijd en heel veel oefenen met de camera totdat je hem kent als je eigen broekzak.
Daarna ga je pas foto's proberen te maken door van een object meerdere prenten te schieten en de gegevens te vergelijken en uiteindelijk zul je zelf ontdekken wat een mooie foto is.
Heel goed kijken en de juiste compositie bepalen is van essentieel belang,ooit gehoord van de gulden regel.
google dat maar eens.

Succes gait
gait is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 April 2010, 16:14   #17
Piet Koenen
PCM Lord

Piet Koenen's schermafbeelding

Standaard

@gait,
ik denk dat je gulden snede bedoelt, gulden regel is iets anders.
groet Piet.
Piet Koenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 April 2010, 19:48   #18
obi-wan-kenobi
PCM Lord

Standaard

Laten we het maar even googlen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede

De esthetische status van de gulden snede blijft omstreden. Eerder dan ca. 1830 komt de gulden snede niet voor in geschriften over schilderkunst of architectuur en voor de bewering dat de verhouding vaak zou voorkomen of dat de mens een onbewuste voorkeur voor deze verhouding zou hebben, bestaat geen statistisch bewijs. In de loop van de twintigste eeuw verwierf de gulden snede niettemin een plaats in diverse vormen van kunstonderwijs. In de (reclame)fotografie bestaat bijvoorbeeld de traditie om belangrijke onderdelen van een foto zodanig in de compositie op te nemen dat er een guldensnede-verdeling ontstaat. Ook Salvador Dali paste de gulden snede bewust toe.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_(leefregel)

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Oud 11 April 2010, 17:32   #19
K_E_V_I_N
PCM Lord

K_E_V_I_N's schermafbeelding

Standaard

/mod edit.
Posts zijn al gedelete en user op de permban lijst.

Kevin

Laatst gewijzigd door shellghost : 11 April 2010 om 19:31
K_E_V_I_N is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2010, 13:25   #20
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard

De gulden regel of regel van drieen ken ik inderdaad ja. Ik zal me er maar gewoon bij neerleggen dat het een kwestie van compositie is

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten