advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Home Entertainment > De Pixel Maffia

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 25 November 2009, 12:12   #1
Jodan
Just Joined!

Standaard Op papier afdrukken van schermafbeeldingen

Ik ben internetmedewerker van een tijdschrift voor talendocenten. Met Snagit maak ik schermafbeeldingen die ik meestuur naar de hoofdredacteur. Deze kan ze niet plaatsen vanwege de te geringe DPI (onder de 100). Voor papier heb je 300 PPI nodig. Een kennis heeft in Photoshop van een van mijn afbeeldingen 300 DPI gemaakt. Die heb ik ingestuurd waarop ik deze reactie kreeg: 'Het is inderdaad mogelijk om een fotobestand te resamplen. Hierbij verhoog of verlaag je het aantal pixels zonder de afmeting aan te tasten. Hoewel het een optie in Photoshop is, wordt deze door professionals bijna nooit gebruikt. De reden hiervoor is eenvoudig. Bij het resamplen vergroot (of verklein) je het aantal pixels. Deze pixels zijn in het origineel echter niet aanwezig. Dat betekent dat de computer op basis van een logaritme een inschatting maakt van hoe de pixels die hij erbij cre?ert, eruit moeten zien. Photoshop heeft daarvoor enkele logaritmen (interpolatiemethodes) aan boord, bijvoorbeeld bilineair, en bicubisch. Maar het blijft een armzalige oplossing ? simpelweg omdat je pixels cre?ert die het origineel niet bevat. Dit kan bij beelden voor schermweergave een acceptabel resultaat opleveren, maar het resamplen van 96 ppi naar 300 ppi en dit vervolgens offset drukken leidt tot lelijke en vooral onvoorspelbare resultaten. Het is dus geen optie'.

Weet iemand hoe ik mijn schermafbeeldingen dan wel op het gewenste format krijg? In alle computerbladen staan goed leesbare schermafbeeldingen. Het kan dus wel!!!
Jodan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 November 2009, 16:05   #2
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Kun je een bijlage toevoegen van een voorbeeld wat je aan de redacteur stuurt?
Oud 25 November 2009, 22:56   #3
Jodan
Just Joined!

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eNdEmiOn Bekijk bericht
Kun je een bijlage toevoegen van een voorbeeld wat je aan de redacteur stuurt?
Ik kan geen afbeeldingen versturen, alleen het url van de website waarop mijn afbeeldingen in de tekst staan.

http://www.internetonderwijs.net/Nie...ordSurfing.htm
Oud 26 November 2009, 01:05   #4
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Als eerste DPI (dots per inch) is wat anders als PPI (pixels per inch).

Een "dot" kan elk een kleur hebben (rood, blauw of geel). Een pixel bestaat uit 3 "dots" die dan samen een kleur vormen.

Wat ik als ik het goed begrijp uit jou verhaal kan halen is dat de redacteur zegt je resolutie van de fotobestanden is te laag.

De makkelijkste oplossing is denk ik dat je de resolutie van je beeldscherm verhoogt (max it out) en dan de screenshots neemt. Hier moet ik wel bij zeggen dat de afbeelingen op de pagina waar je naar gelinkt hebt niet van al te hoge kwaliteit zijn to begin with dus misschien dat dit nog niet het gewenste resultaat oplevert. Proberen kan natuurlijk altijd.

Voorbeelden:
1024x768
1600x1200

Hier zie je denk ik toch wel redelijk goed verschil in kwaliteit waar het mij om lijkt te gaan.
Oud 26 November 2009, 11:44   #5
Jodan
Just Joined!

Standaard

Dank je wel voor de hulp, ik ga het proberen,

Jodan
Oud 26 November 2009, 12:58   #6
jakroon
Just Joined!

Standaard Op papier afdrukken

Wanneer ik de internetpagina eerst afdruk als pdf en daarna op de printer, krijg ik een redelijk resultaat en een pdf-bestand kan je opsturen naar een uitgever.
jakroon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2009, 14:34   #7
tab2
Just Joined!

tab2's schermafbeelding

Standaard

Wellicht kan je een goede capture tool gebruiken om je doel te bereiken. Ik heb weleens Capure Professional gebruikt met heel goed resultaat dit is wel shareware wat het totale programma kost weet ik niet meer maar kijk maar eens op deze link: http://www.creativesoftworx.com/ en probeer het eens, als het goed is hebben ze inmiddels versie 6.05.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten