advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 19 July 2009, 09:29   #1
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard 50 ASA fotorollen?

Hallo allemaal,

Ik heb pas onderzoek gedaan naar de effectieve resolutie van een 200 ASA fotorolletje. (Mijn vader gebruikt een analoge spiegelreflexcamera) Ik kwam tot de conclusie dat dit ongeveer effectief 4 megapixel is. Er zijn echter mensen die beweren dat standaard rolletjes een resolutie van 21 megapixel hebben. Gezien de eigenschappen van het 35-mm rolletje (de hoeveelheid ruis in de onderzochte fotos, het gegeven dat filmrolletjes een stuk minder efficient zijn dan digitale sensors, de grootte van het diafragma en de sluitertijd) geloof ik dat niet, maargoed, ik sta open voor kritiek

De relatief lage resolutie zou aan mijn scanner kunnen liggen, ik heb voor 3200 DPI gescand, maar dat voegt geen scherpte meer toe ten opzichte van bijvoorbeeld 1600 DPI. Zou het kunnen zijn dat de scanner in de markt geplaatst wordt met zo'n achterlijk hoge scanresolutie maar het eigenlijk niet kan?

Direct daaraan gekoppeld vroeg ik me af waar ik aan bijvoorbeeld 100 of 50 ASA filmpjes kan komen, want ik moet binnenkort fotos schieten die een spiegelreflex camera vereisen, en mijn vader heeft er dus een met de benodigde lenzen. Ik wil dus de resolutie verder opkrikken, maar als de bottleneck in de scanner zit heb ik daar natuurlijk niets aan. Kan ik zo'n rolletje trouwens laten ontwikkelen, of moet ik dat zelf doen? (Deins ik in principe ook niet voor terug ^^) Ook is het niet zo'n probleem als een rolletje een euro of 10 moet kosten.

Alvast bedankt!

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten