advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 1 August 2008, 17:26   #1
Xenauros
Just Joined!

Exclamation Schijven niet benaderbaar

XP start niet op. Configuratie: C op IDE, 2x HD op RAID via PCI, CD-ROM en DVD-ROM op IDE. Floppy. C en de RAID-schijven zijn niet benaderbaar. CD-ROM en DVD doen het wel. De XP-installatieschijf wordt normaal herkend, en biedt aan de C-schijf te formatteren. De optie R (repareren) faalt: er is (volgens de CD) geen C-schijf. Eerst dacht ik dat het MB kapot was, maar vorenstaande gegevens pleiten daar tegen. Het lijkt waarschijnlijker dat de MBR kapot is. Dat lijkt me een leuk klusje voor TestDisk. Maar hoe kan ik dat prgrm van bijvoorbeeld een CD direct laten opstarten? XP starten lukt immers niet en een opstartdiskette voor XP is nu geen optie.
Xenauros is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 August 2008, 19:32   #2
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Kun je ff een fatsoenlijke opmaak gebruiken want na de eerste regen wordt het verhaal erg onduidelijk.
Oud 1 August 2008, 19:34   #3
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

Start 't nou nog steeds niet op, of weer?
Oud 1 August 2008, 19:38   #4
Lange Pier
PCM Lord

Lange Pier's schermafbeelding

Standaard

http://forum.pcmweb.nl/showthread.php?t=14442

Handig, elke keer een nieuw topic en geen antwoorden geven in het andere.
Lange Pier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 August 2008, 19:41   #5
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

Voel jij ook een slotje aankomen?
Oud 1 August 2008, 20:05   #6
Xenauros
Just Joined!

Exclamation Schijven niet benaderbaar

Om jullie "vriendelijke" reacties in een keer te beantwoorden: ik blijf natuurlijk zelf ook naar een oplossing zoeken. Naar aanleiding van een terloopse opmerking van iemand heb ik de zaken opnieuw op een rijtje gezet, wat mij tot de conclusie bracht als geformuleerd. Voor de duidelijkheid: de C-schijf (waarop XP staat) zit aan de IDE. De 2 andere schijven (gemakshalve nu maar even aangeduid als D en E) zitten aan de RAID-controller die op zijn beurt in een PCI zit. Beide CD-ROMS (nu even benoemd als F en G) zitten op de tweede IDE. De floppy zit direct aan het MB.
Normaal opstarten (of in veilige modus of welke ander optie ook) leidt nergens toe: het XP-startscherm (met die naar rechts lopende blauwe vakjes) blijft "eeuwig" in beeld. Het LEDje van de C-schijf gaat eerst aan (zoals altijd), maar als genoemd scherm actief wordt dooft het en dat blijft dan zo. Het is m.a.w. tot op heden niet gelukt op te starten. Ik heb de C-schijf vervolgens aan de RAID gehangen en in het BIOS aangegeven dat als eerste vanaf RAID gestart moet worden. Dat heeft hetzelfde effect. Alleen met een floppy lukt het in DOS te komen, maar ook dan zijn C, D en E niet te benaderen. Met de XP-installatieschijf (in F of G) kan ik (zoals het hoort) kiezen voor een hele installatie of een reparatie. Kies ik die laatste, dan volgt het bericht dat er geen C-schijf is. Enige optie is dan "stop". Als ik kies voor een nieuwe installatie geeft het prgrm aan dat de hele C-schijf leeg is; de grootte (60 GB) wordt wel correct weergegeven. Een tijdje geleden heb ik een soortgelijk probleem gehad met D en E. Alleen kon ik toen nog gewoon opstarten vanaf C. Via ditzelfde forum adviseerde iemand mij toen TestDisk te gebruiken, waarmee het probleem keurig was op te lossen. Maar nu zit ik dus met het probleem dat ik op geen enkele manier kan opstarten. De "kapotte" PC beschikt weliswaar over een floppy, maar mijn laptop heeft die niet. Wat ik dus eigenlijk zoek is een mogelijkheid om via de CD-ROM de PC te kunnen opstarten en dan TestDisk te kunnen draaien; een boot-CD dus.
Xenauros is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 August 2008, 21:02   #7
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

www.bootdisk.com
Oud 1 August 2008, 21:27   #8
eNdEmiOn
PCM Lord

eNdEmiOn's schermafbeelding

Standaard

Met fatsoenlijke opmaak bedoel ik dus dat je niet alles maar achter elkaar schrijft.

Bv zoiets als ik heb een mobo Denkbeeldigmerk P35nexus. Op dit mobo zit het volgende aangesloten:
- Fysiek 1 HD, Pata aansluiting, primair kanaal.
- 2 ODD's, Pata aansluiting, secundair kanaal.

Ook zit er een PCI raid controller (merk type) aangesloten. Hierop zitten 2 Sata/Pata? HD's in Raid0 of 1 of...

Snap je nu wat ik bedoel met een fatsoenlijke opmaak? Dus groepeer de verschillende onderdelen van je bericht zodat men ook een goed beeld kan vormen en op die manier advies kan geven. Veel mensen zullen sowieso al afhaken als zo zo'n lap tekst zonder opmaak voor hun neus krijgen. Ze zullen dus denken dat kost me te veel moeite om daar doorheen te spitten. Goedendag
Oud 2 August 2008, 08:39   #9
wanderer
PCM Guru

Standaard

Testdisk staat op de UBCD CDRom.

http://www.ultimatebootcd.com/

Opm.Die "opmaak" slaat zeker op post nr.6,die nodigt zeker niet uit om te gaan lezen.

Laat er zo nu en dan even een "wit" regel tussen,dat maakt e.e.a. wat overzichtelijker.

Greetz

Laatst gewijzigd door wanderer : 2 August 2008 om 08:42
wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten