advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Hardware > Vragen en discussies

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 5 December 2007, 22:06   #1
Xenauros
Just Joined!

Unhappy Dataschijf wordt niet herkend

Teneinde gegevensverlies te voorkomen heb ik sinds 2002 een RAID 1 (mirror) configuratie: de C-schijf bevat XP en alle ge?nstalleerde programma's, de D-schijven op de RAID alleen de bestanden. Twee weken geleden bleek de D-schijf niet meer toegankelijk, de verkenner ziet deze niet. In Computerbeheer staan beide RAID-schijven als "niet toegewezen"; de grootte wordt correct weergegeven. Het lukt me niet die status te wijzigen. Uiteindelijk heb ik er 1 direct op de IDE gezet (als slave), maar dat maakte niets uit. Ook het uitschakelen en vervolgens weer inschakelen bood geen soelaas. Het lijkt er op dat de ?index? kapot is, maar hoe herstel ik dat? Daar zijn wel allerlei trucjes voor, maar dan moet je de schijf wel eerst kunnen benaderen?
Configuratie: MB ASUS A7v266-E, 768 MB. De RAID is een PCI-kaart. Verwisselen naar een andere PCI- poort had geen effect.
PCI 1 en 2 zijn leeg.
PCI 3 is een ALI kaart (USB 2.0), waarop 3 apparaten zijn aangesloten
PCI 4 is de netwerkkaart (3Com Etherlink 10/100)
PCI 5 is de RAID (Silicon Image 680 ATA 133 Medley RAID Controller) met 2 identieke Maxtor 6Y120P0-schijven
Op de tweede IDE staan een DVD-speler en een DVD-brander
Vanzelfsprekend is SP2 ge?nstalleerd en draaien een virusscanner, firewall, antispyware (alle volledig bij de tijd). Ik heb de laatste tijd geen wijzigingen in de configuratie aangebracht, evenmin heb ik de zaak "opgeklokt" en dergelijke. Primaire doel is de gegevens veilig te stellen. HELP!

Xenauros
Xenauros is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 December 2007, 08:34   #2
funmen
PCM Lord

Stuur een bericht via Skype™ naar funmen
Standaard

Aangezie ik denk dat dit een hardware probleem is, zet ik het even hardware.

Ik heb geen idee wat zou kunnen helpen, maar wanneer ik het echt niet meer weet probeer ik altijd eerst een systeem herstel.

O, misschien werkt chkdsk nog wel op die schijven en moet je dat even eerst uitvoeren
Oud 6 December 2007, 09:27   #3
wanderer
PCM Guru

Standaard

Misschien is de bootsector beschadigd,bekijk het eens met Testdisk.

http://www.cgsecurity.org/
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

1.Start Tesdisk en enter.
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies Advanced en enter.
4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter.

Plaats van punt 4 de printscreen hier.

Alt + PrtScn toetscombinatie!!

Start -> Uitvoeren -> type -> mspaint.exe, Bewerken -> Plakken, Bestand -> Opslaan als -> [Bestandstype: JPEG] + naam invullen.
Uploaden via de Paperclip knop bij aanmaak van een bericht. Daar Bladeren kiezen, dan Uploaden knop, dan Sluit venster.

Greetz
wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 December 2007, 11:27   #4
Xenauros
Just Joined!

Standaard dataschijf wordt niet herkend

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door funmen Bekijk bericht
Aangezie ik denk dat dit een hardware probleem is, zet ik het even hardware.

Ik heb geen idee wat zou kunnen helpen, maar wanneer ik het echt niet meer weet probeer ik altijd eerst een systeem herstel.

O, misschien werkt chkdsk nog wel op die schijven en moet je dat even eerst uitvoeren
Nee, ik denk dat het toch een software probleem is. Punt is dat ik de schijf op geen enkele wijze kan benaderen. Alleen in Computerbeheer staat die vermeld. Met chkdsk kan ik ook niets (ook niet vanuit DOS). Systeemherstel is mislukt, misschien doordat dat alleen de C-schijf in de gaten houdt.
Oud 6 December 2007, 16:17   #5
Stiertje
PCM Lord

Stiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenauros Bekijk bericht
Nee, ik denk dat het toch een software probleem is. Punt is dat ik de schijf op geen enkele wijze kan benaderen. Alleen in Computerbeheer staat die vermeld. Met chkdsk kan ik ook niets (ook niet vanuit DOS). Systeemherstel is mislukt, misschien doordat dat alleen de C-schijf in de gaten houdt.
Systeemherstel is erg over-rated. Ik denk niet dat je dit probleem daarmee oplost. Overigens staat systeemherstel OF aan voor alle schijven OF uit voor alle schijven. Tussenwegen zijn er niet.

Ik denk dat je met dit probleem moet gaan kijken in de instellingen van de RAID controler. Normaal hebben die kaarten een boot-rom waarmee je instellingen kunt wijzigen. Hier is normaal in te komen door tijdens het opstarten op de juiste knop te drukken. Welke knop dat is staat normaal tijdens het booten in het scherm. Als je die meldingen nou niet ziet heb je waarschijnlijk quick-boot of iets dergelijks aanstaan. Dit kun je uitzetten in de BIOS (normaal de DEL toets).

In de instellingen van de RAID controler heb je dan vast wel de mogelijkheid om de RAID-array weer te initialiseren. Ik heb zelf geen RAID dus ik kan niet checken of het allemaal precies zo moet gaan, maar het is een poging waard lijkt me. Pas wel op dat je niet per ongeluk een nieuw array aanmaakt, want dan ben je wel mooi al je data kwijt.
Stiertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 December 2007, 17:45   #6
xDDeluxe
PCM Newbie

xDDeluxe's schermafbeelding

Standaard

Oh, een van je schijven is aan 't overlijden of je PCI-RAID controller card is dood. Het kan echter ook een voeding/moederbordprobleem zijn.

Proberen:
  1. Hang je schijven (1 voor 1) als slave aan een andere computer en bekijk welke te benaderen is (de D:\ dus)
  2. Haal je PCI-RAID controller uit je pc, sluit 1 van de schijven aan via de standaard IDE controller op je moederbord en kijk of deze benaderbaar is, dit kan je met beide schijven doen, om en om, dat wel
  3. Test je voeding ff

Sorry, dit zijn lastige problemen en kunnen vaak alleen opgelost worden door alles intensief te testen (zo'n probleem kan 10-tallen oorzaken hebben), daarom bovenstaand 3 dingen waarmee je denk ik wel aan de slag kunt.

Succes
Oud 9 December 2007, 21:43   #7
Xenauros
Just Joined!

Smile dataschijf wordt niet herkend

Beste Wanderer,

Bedankt voor je tip! Met "advanced" lukte het helaas niet: ik kreeg alleen maar de melding "no partition available" (zie bijlage). Maar met "analyze" kwam ik een stuk verder, zij het dat ik wel moest kiezen voor "should Testdisk search for partition created under Vista?" (dat is merkwardig: ik gebruik XP, heb ook nooit Vista op mijn PC gehad). In elk geval kreeg ik schijfinformatie, en ik kan in principe alle bestanden naar een andere locatie copi?ren (onder andere de C-schijf, welke goed werkt). Dat echter maar 1 voor 1, en aangezien het om een paar duizend bestanden gaat, vroeg ik me af of je wellicht een snellere weg weet? De andere opties in het hoofdprogramma van Testdisk durf ik niet aan omdat ze allemaal iets met de schijf lijken te gaan doen.
Xenauros

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wanderer Bekijk bericht
Misschien is de bootsector beschadigd,bekijk het eens met Testdisk.

http://www.cgsecurity.org/
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

1.Start Tesdisk en enter.
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies Advanced en enter.
4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter.

Plaats van punt 4 de printscreen hier.

Alt + PrtScn toetscombinatie!!

Start -> Uitvoeren -> type -> mspaint.exe, Bewerken -> Plakken, Bestand -> Opslaan als -> [Bestandstype: JPEG] + naam invullen.
Uploaden via de Paperclip knop bij aanmaak van een bericht. Daar Bladeren kiezen, dan Uploaden knop, dan Sluit venster.

Greetz
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Advance D.jpg‎ (40,7 KB, 8x gelezen)
Bestandstype: jpg analyse D.jpg‎ (65,8 KB, 5x gelezen)
Oud 10 December 2007, 09:50   #8
wanderer
PCM Guru

Standaard

Hoi Xenauros

Ik heb geen ervaring met het RAID gebeuren e.d.,maar ik denk dat dit weinig zal uitmaken.

Even een paar vraagjes.

1.Kun je even precies aangeven hoeveel fysieke schijven je hebt en hoeveel partities die bevatten.
Citaat:
In elk geval kreeg ik schijfinformatie, en ik kan in principe alle bestanden naar een andere locatie copi?ren (onder andere de C-schijf, welke goed werkt). Dat echter maar 1 voor 1, en aangezien het om een paar duizend bestanden gaat, vroeg ik me af of je wellicht een snellere weg weet?
2.Waar kun je aangeven dat je een file wilt saven?Ik kan wel de mogelijkheid vinden om met "P" een lijst weer te geven,maar kan daar niet saven.

Greetz

Laatst gewijzigd door wanderer : 10 December 2007 om 09:53
Oud 11 December 2007, 15:01   #9
Xenauros
Just Joined!

Question dataschijf wordt niet herkend

Wanderer,

1. Ik heb 3 fysieke schijven
C: programmatuur, 60 GB
D: bestanden, 120 GB
E: bestanden, 120 GB
D: en E: stondne in RAID, maar heb ik inmiddels (tijdelijk) ontkoppeld. Ze zijn verder volledig identiek, zowel qua merk e.d. als qua inhoud.
2. Als je "analyze" kiest dan kun je dus op een bepaald moment kiezen voor die "P". als je dat doet krijg je die lijst (uiteraard), een stukje daarboven staat ondermeer dat je "c" voor copy kunt gebruiken. Keus waarnaartoe heb je nauwelijks: je kunt kiezen uit C:\ of uit de map waar je Testdisk hebt opgeslagen (en dus gestart). Als verstekwaarde biedt hij die laatste (kies Y/N). Na de keuze wordt het bestand gecopieerd. Feitelijk zou ik het liefst de MBR (heet dat zo?) herstellen, maar misschien gaat dat niet?

Xenauros

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wanderer Bekijk bericht
Hoi Xenauros

Ik heb geen ervaring met het RAID gebeuren e.d.,maar ik denk dat dit weinig zal uitmaken.

Even een paar vraagjes.

1.Kun je even precies aangeven hoeveel fysieke schijven je hebt en hoeveel partities die bevatten.

2.Waar kun je aangeven dat je een file wilt saven?Ik kan wel de mogelijkheid vinden om met "P" een lijst weer te geven,maar kan daar niet saven.

Greetz
Oud 11 December 2007, 16:40   #10
wanderer
PCM Guru

Standaard

Je zegt niets over eventuele partities op de schijven,dus ga ik er vanuit dat er maar 1 partitie op staat.

Kies nogmaals de Analyse mogelijkheid en blijf enteren tot dat je "Write" onderin het scherm ziet.

Selecteer Write enter en volg de aanwijzingen op.Start daarna de PC opnieuw op om de wijziging door te voeren.

Hopelijk is dit voldoende.
Citaat:
een stukje daarboven staat ondermeer dat je "c" voor copy kunt gebruiken.
Deze mogelijkheid werkt kennelijk alleen voor NTSF geformatteerde schijven,Fat16 en Fat32 geeft deze "C" niet,zie afb.

Greetz
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg nocopy.JPG‎ (67,7 KB, 7x gelezen)
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten