advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 11 March 2009, 14:35   #1
PCMuis
PCM Newbie

Exclamation Installatie Acronis

Heeft er iemand ervaring met Acronis. Ik heb Acronis gekocht, True Image 11 Home en Disk Director Suite 10.
Heb nogal wat problemen met mijn PC. Wil ook complete bestanden verplaatsen, omdat de C-schijf nagenoeg vol is. Er staat ontzetten veel muziek op via I-Tunes, die mag absoluut niet verloren gaan. Tevens een Back-Up maken, want die heb ik nog niet. Niet erg slim Moet ook een opstart CD maken, dat is wel gemakkelijk als de zaak vast loopt. Maar ik zou graag willen weten of iemand er al ervaring mee heeft en waar ik op moet letten. Gebruik XP home sp 1 en 2. PC is van 2002, mss van daar de problemen.
Wie kan mij informatie geven.
Hartstikke bedankt.
PCMuis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 March 2009, 15:48   #2
Stiertje
PCM Lord

Stiertje's schermafbeelding

Standaard

Even een paar dingetjes waar je op moet letten:

- Met Acronis True Image maak je een volledige backup van de schijf zoals ie op dat moment is. Als er dus problemen zijn met de installatie als jij er een backup van maakt dan krijg je die problemen weer terug als je de backup terugplaatst na een crash.
- Omdat je een backup maakt van een volledige partitie of harde schijf neem je in dit geval ook een snapshot van bijvoorbeeld je muziek bestanden. Als jij na het maken van de backup muziek aankoopt, en vervolgens een backup terug zet, dan ben je de nieuwste aankopen dus ook kwijt.

Verder ben ik niet zo bekend met de tools van Acronis, zit vast wel wat leuks tussen, maar in jouw geval is denk ik een andere setup veel beter. Je moet ervoor zorgen dat je belangrijke data (dus je muziek, je documenten en dergelijke) op een andere partitie dan de Windows partitie komen te staan. Hiervoor moet je wel een extra partitie aanmaken. Dit kan bijvoorbeeld met de Partition Manager van Disk Director Suite. Hiermee zorg je ervoor dat je met het terug zetten van de Windows partitie je niet de data van de andere partitie raakt. Deze blijven dan gewoon bestaan.

Ik denk, aangezien je zegt problemen te hebben met je Windows installatie, dat je van het begin af moet beginnen, dus met een verse installatie van Windows. Hiervoor moet je dus wel zorgen voor een goede backup, bijvoorbeeld door je data op een externe harde schijf te zetten. Ga wel eerst na (of vraag het hier) wat voor problemen je kunt krijgen met beveiligde bestanden zoals de muziek bestanden van iTunes. Ik weet niet of je dan last krijgt van de DRM die daarin zit verwerkt.

Greetz,
Stiertje
Stiertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 March 2009, 21:12   #3
PCMuis
PCM Newbie

Exclamation Acronis

Bedankt Stiertje voor je antwoord.
De eerste twee teksten zijn duidelijk voor mij. Wij zijn van plan een nieuwe pc te kopen met een veel gotere capaciteit. Nu hebben we 80GB als C-schijf.
Bijgebouwd een nieuwe schijf van 150GB. Die is nog deels leeg. Verder drie separate schijven. Is het mogelijk dat een deel van de C-schijf verplaatst wordt naar een separate schijf? Deze altijd mee laten draaien als je met de PC werkt? Hierdoor zou je de C-schijf een leger kunnen maken.
Op de nieuwe PC komt straks de internetaansluiting en Win XP. De huidige PC willen we draadloos laten meelopen. Een hele onderneming nog. Maar ik moet voorkomen dat er zaken fout gaan en dus verloren. Zeker i-Tunes, daar zit jaren werk in en zeer zeldzame opnames.
Ik kan overigens wel een kopie maken van I-Tunes, nu al via Mijn Documenten map. Die maakt I-Tunes aan. Ik doe dat via kopie?ren en dan zet ik deze op een "buiten"schijf. Ik heb nog niet geprobeert er om er in te kijken of er ook ALLE muziek in zit + instellingen. Bang dat het fout gaat. Ben niet zo technisch met de PC.
Met Acronis zou je ook bestanden kunnen verplaatsen naar een andere schijf. Maar ik vraag mij af of dat zomaar kan en dan ook nog werkt.
Oud 11 March 2009, 23:18   #4
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

Met TrueImage kun je backups maken. Het is niet echt bedoeld voor het verplaatsen van bestanden naar andere schijven.

TrueImage is een goede aankoop, zul je zeker geen spijt van krijgen. Maak regelmatig een backup, dan zul je niet gauw bestanden kwijtraken.

Wat je ermee zou kunnen doen is bijv. een backup maken, programma's uninstalleren van C: en opnieuw installeren op D:. Als er dan iets mis gaat kun je de backup terugzetten, alsof er niets gebeurd is.
Oud 12 March 2009, 12:27   #5
PCMuis
PCM Newbie

Exclamation Bedankt

Bedankt voor je antwoord. Moet hem nog installeren. Maar ben nog ff op zoek naar een Nederlandse handleiding. Niet zo gemakkelijk te vinden.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten