advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 17 August 2009, 17:43   #1
jbk
Just Joined!

Standaard Vervangen harde schijf

Ik heb een paar vragen in verband met het vervangen van mijn harde schijf door een schijf met meer ruimte. Deze nieuwe harde schijf wil ik binnenkort gaan kopen. Belangrijk voor mij is dat ik (bijna) naadloos kan doorwerken op de nieuwe schijf.

Mijn PC configuratie:
- ASUS moederbord P4P800S-E Deluxe
- AMI Bios revision 1006
- Western Digital Caviar WD1200JD SATA 120 GB met twee partities: c: (met Windows XP) en d:
- OS is Windows XP Professional.
Er zit ook nog een DVD schrijver en DVD speler in deze PC (beide Plextor).

Ik wil de harde schijf vervangen door een grotere SATA schijf van 1 TB:
WD Caviar Green WD10EADS of Samsung Spinpoint F1 HD103UJ (beide 7200 toeren, 32 MB cache en ongeveer even duur).
Heeft iemand (goede) ervaring met zo?n vervanging van een harde schijf? Wordt de harde schijf zonder problemen in mijn bios herkend? Hier maak ik mij het meeste zorgen over..

Ik heb mijn huidige files op de oude 120 GB schijf met Acronis True Image Home v10 op een externe schijf geplaatst. Deze files wil ik dan terugzetten op de nieuwe schijf. Daarna wil ik de partities aanpassen aan de omvang de nieuwe schijf met Partion Magic v8.0.
Is dit een goed plan of moet ik nog ergens rekening mee houden (formateren en zo)?

Alvast bedankt.
jbk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 August 2009, 18:23   #2
Lange Pier
PCM Lord

Lange Pier's schermafbeelding

Standaard

Indien de SATA 1,5gb/s controller geen SATA 3gb/s schijven aankan dien je een schijf te kiezen met een mogelijkheid om die met een jumper om te zetten naar SATA1,5gb/s, die Samsung kan alleen softwarematig worden omgezet en als die niet wordt herkent zal dat moeilijk gaan.

Overigens kun je van vrijwel elke schijffabrikant clone software downloaden en de oude schijf naar de nieuwe te clonen, een image wil natuurlijk ook, maak er eentje van alleen de bestanden en niet van de partitie(s).
http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Ook zou ik een beter tooltje als PM8.0 gebruiken, die is nogal buggy.
Er zijn diverse gratis alternatieven.
http://www.paragon-software.com/home.../download.html
http://www.partition-tool.com/personal.htm
Oud 17 August 2009, 22:04   #3
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

Het clonen met TrueImage kun je doen met daarbij de optie om de partitie grootte(s) aan te passen, je hoeft er niet nog eens PartitionMagic overheen te draaien.

P.S. persoonlijk heb ik liever Western Digital dan Samsung, omdat deze laatste iets warmer wordt, verder is het een kwestie van smaak.
Oud 18 August 2009, 14:45   #4
REET
PCM User

REET's schermafbeelding

Standaard

Ik zou ook gaan voor Westren Digital mijn ervaring met samsung is dat deze h??l veel lawaai maken.
REET is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 August 2009, 15:06   #5
Lange Pier
PCM Lord

Standaard

Vreemde ervaring dan, heb er 3 en 2 WD's en die Samsungs hoor ik niet, de WD's wel.
Oud 18 August 2009, 20:47   #6
EdP
PCM Lord

EdP's schermafbeelding

Standaard

Het is maar net welke generatie schijven je ervaring mee hebt denk ik. Het zal best dat de nieuwe Samsungs stiller zijn. In m'n oude pc heb ik ook een WD die een geluid produceert alsof hij binnenkort gaat opstijgen.

In m'n laptop heb ik laatst een nieuwe Hitachi gemonteerd, je moet echt je oor ernaast leggen om 'm te kunnen horen. Maar ja, dat is dan ook wel een notebook-schijf natuurlijk.

In m'n HDX (mediatank) heb ik een WD Green gemonteerd (uit een USB behuizing afkomstig) en die maakt ook vrij weinig geluid.
Oud 18 August 2009, 21:06   #7
Lange Pier
PCM Lord

Standaard

Was ook alleen maar om aan te tonen dat het een persoonlijke ervaring is die je niet als algemeenheid zomaar neer kunt plempen als waarheid.
Oud 18 August 2009, 21:15   #8
KlaasB
PCM Lord

KlaasB's schermafbeelding

Standaard

Om terug te keren op de starterspost, vraag ik me wel off-topic af waarom je de HDD wil vervangen en er niet ??n bijzet. De enig reden die ik kan bedenken is geen ruimte, maar het lijkt me handiger dan de oude HDD uit te bouwen, de nieuwe in te bouwen en vervolgens alles terug te willen gaan zetten.
Oud 19 August 2009, 09:36   #9
jbk
Just Joined!

Standaard Vervangen harde schijf

Ik heb van jullie nuttige informatie gekregen om verder te kunnen gaan met de vervanging van mijn HD. Ik kies nu voor vervanging van mijn HD 120 GB door een 1 TB omdat ik niet zeker weet of mijn voeding problemen gaat opleveren als ik er een schijf bij plaats. Maar het is zeker een alternatief waar ik nog eens serieus naar ga kijken. Ik kan natuurlijk altijd achteraf de 120 GB schijf terugplaatsen.
De opmerkingen van Lange Pier over snelheid (1,5 en 3 GB/s; jumper omzetten, softwarematig aanpassen) zijn mij niet goed bekend. Ik moet daar even serieus naar kijken. Als ik er niet uitkom dan zal ik daar nog wel een vraag over stellen. De opmerkingen over de Samsung schijf doen mij dan voor de WD kiezen. Hierbij heeft ?geluid? niet mijn hoogste prioriteit.
Ik gebruik PM v8.0 wel vaker en heb daar tot nu toe geen problemen mee. De clone software en de alternatieven voor PM ga ik eens even bekijken. Maar het mooie weer houdt mij een beetje weg van de computer, dus daar neem ik even de tijd voor.

Iedereen geweldig bedankt voor het meedenken.
jbk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten