advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 9 July 2009, 09:57   #1
REET
PCM User

REET's schermafbeelding

Standaard Server energiegebruik-warmte

Binnenkort kopen we een Imac en mag ik met de oude pc doen wat ik wil. Nu ik wou er een web/torrent/print-servertje van maken. En omdat ik er toch vnc wou opzetten heb ik de gpu niet nodig dus ik vroeg me af scheelt dat nu in energie gebruik als ik de floppie/DVD-lezer/CD-Brander en gpu er uit haal?
Ik wil die op de zolderkamer zetten maar omdat die boven mijn kamer ligt ( niet gescheiden door een muur maar dat is nogal ingewikkeld ) heb dus geen zin om constant het lawaai van de pc te horen dus ik wou alle fans uit de pc slopen (behalve die van de voeding natuurlijk) en een GROOT rooster maken in de kast. Maar zou de pc dan niet over hitten?
REET is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2009, 11:17   #2
skees
PCM Guru

skees's schermafbeelding

Standaard

lijkt me niet handig als je de fan van de CPU afhaalt want dan kan je server al snel gaan roken. (tenzij je CPU passief is gekoeld maar dat is meestal niet bij de wat oudere computers)

overheated CPU
CPU explosion

http://h.imagehost.org/0519/download_car_wouldn_t.png

Laatst gewijzigd door skees : 9 July 2009 om 11:22
skees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2009, 11:36   #3
Marc H
PCM Newbie

Standaard

Zonder GPU kan je pc niet opstarten. Je kan wel de kaart vervangen door een simpele kaart, die minder stroom verbruikt.
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2009, 11:45   #4
skees
PCM Guru

skees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc H Bekijk bericht
Zonder GPU kan je pc niet opstarten. Je kan wel de kaart vervangen door een simpele kaart, die minder stroom verbruikt.
ik denk dat je GPU en CPU door elkaar haalt. Wat ik hierboven beschreef was dat het niet slim was om de fan van de CPU eraf te slopen omdat hij dan gaat roken.

NB. servers (en computers) starten wel op zonder GPU alleen je kunt niets zien dan. Alleen via het netwerk via een andere computer.
rackservers hebben zelfs geen GPU

Laatst gewijzigd door skees : 9 July 2009 om 11:51
Oud 9 July 2009, 12:01   #5
REET
PCM User

REET's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht eraan om de pc hier in tebouwen het mobo past er net in. Wel heel stom dat de Imac pas na de vakantie komt
Kheb een pentium 4 dus vogens toms hradware zou het moeten lukken

Laatst gewijzigd door REET : 9 July 2009 om 12:09
REET is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2009, 15:16   #6
Marc H
PCM Newbie

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skees Bekijk bericht
ik denk dat je GPU en CPU door elkaar haalt. Wat ik hierboven beschreef was dat het niet slim was om de fan van de CPU eraf te slopen omdat hij dan gaat roken.

NB. servers (en computers) starten wel op zonder GPU alleen je kunt niets zien dan. Alleen via het netwerk via een andere computer.
rackservers hebben zelfs geen GPU
Testje: zet je pc uit. open je pc en haal je videokaart eruit. probeer hem op te starten. wedden dat hij alleen maar piept en niet doorstart?

Servers hebben wel degelijk een videokaart aan boord, wat grote Sun/ IBM machines daargelaten. Maar die valen dan in de catagorie Mini of groter. Dat er soms alleen maar een aansluiting opzit voor een terminal server of een drac/ilo board gebruiken is een ander verhaal. We hebben het hier niet over een server, maar over een consumenten PC. En die booten niet zonder een videokaart.
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2009, 15:32   #7
skees
PCM Guru

skees's schermafbeelding

Standaard

k zal eens testen op een oud bakje

booten met 2 verschillende videokaarten doet hij niet dat weet ik wel

Oud 12 July 2009, 16:30   #8
Robin Challa
Just Joined!

Standaard

Ik heb jarenlang een (linux) server gehad waar ik de videokaart uit had gehaald. Dit werkt dus wel!

Bij het opstarten hoor je wel een paar keer wat gepiep, maar de pc start wel gewoon op.

Groeten,

Robin
Robin Challa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten