advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 4 April 2007, 16:07   #21
generalbongo
PCM Engineer

generalbongo's schermafbeelding

Standaard

Elk populair programma dat je onder windows draait kan je ook onder linux draaien...

Het is te zeggen, men maakt daar een alternatief van onder een andere naam. Winamp is nu net een programma dat onder windows draait maar er bestaat zeker een volwaardig alternatief.

Messenger is van Microsoft dus draait niet onder Linux. Elke linux distributie heeft echter wel ??n of andere messenger client waarmee je ook kan connecten.

Het enige dat af en toe wat lastiger is, zijn codecs en plugins. Linux distributies moeten volledig stable zijn vooraleer Macromedia bv hun plugin gaat maken. Als je dan in een unstable omgeving draait kan het best zijn dat je effe op internet moet zonder flash plugins...

ik wil ook nog effe zeggen dat bij elke ISP het merendeel van de servers uit Linux servers bestaan omdat die (mits de nodige kennis) veel flexibeler en stabieler zijn dan windows servers...

Als je het verhaal achter open source beter wilt begrijpen raad ik je deze film aan: http://video.google.com/videoplay?do...=revolution+os
Oud 5 April 2007, 22:36   #22
YevgenyQuinne
PCM Lord

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door generalbongo Bekijk bericht
Elk populair programma dat je onder windows draait kan je ook onder linux draaien...
FOUT, het kan misschien wel maar met flinke problemen.

Citaat:
Het is te zeggen, men maakt daar een alternatief van onder een andere naam. Winamp is nu net een programma dat onder windows draait maar er bestaat zeker een volwaardig alternatief.
XMMS is een WinAmp kloon

Citaat:
Messenger is van Microsoft dus draait niet onder Linux. Elke linux distributie heeft echter wel ??n of andere messenger client waarmee je ook kan connecten.
Gaim, Kopete of misschien online diensten als meebo en ebuddy

Citaat:
Het enige dat af en toe wat lastiger is, zijn codecs en plugins. Linux distributies moeten volledig stable zijn vooraleer Macromedia bv hun plugin gaat maken. Als je dan in een unstable omgeving draait kan het best zijn dat je effe op internet moet zonder flash plugins...
De nieuwe versie van Ubuntu heeft hier een programma/handleiding voor om dit gelijk allemaal goed te zetten: anders ubuntuguide.org

YevgenyQuinne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 April 2007, 22:51   #23
Felix 15
Just Joined!

Standaard

@ Yevgenyquinne.

Je bedoeld het vast goed, maar zoals ik al eerder reageerde ...
Antwoord geven (helpen) doe je niet.
Je zegt alleen heel wijs dit kan wel / dit kan niet, en geeft vervolgens een engelse link terwijl ubuntu ook een nederlandse versie en ondersteuning kent.

Waarom niet gewoon een tip zoals het programma Wine. Hiermee kun je volgens de beschrijvingen Windows programma's laten lopen onder Linux.
En geef er dan als toevoeging bij waarom het wel of niet kan en kom bv eens met een vergelijkend programma..

Kortom ga eens in op de vraag, alleen ja of nee zeggen kan iedereen ...
N.H.F.
Felix 15 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 April 2007, 10:15   #24
YevgenyQuinne
PCM Lord

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix 15 Bekijk bericht
@ Yevgenyquinne.
Ik heb vaak genoeg verwijzingen gegeven naar programma's die hetzelfde doen als de Windows versie.
Citaat:
Je zegt alleen heel wijs dit kan wel / dit kan niet, en geeft vervolgens een engelse link terwijl ubuntu ook een nederlandse versie en ondersteuning kent.
Soms is er niet veel meer over te vertellen, zonder in de technische details te gaan. Omdat je nieuw bent met Linux zal ik je daar niet mee gaan vervelen, omdat je er dan toch niks van zal begrijpen.

Ik geef links naar Engelse documentatie omdat ik altijd gebruik maak van Engelse documentatie, en omdat veel projecten ook geen Nederlandse vertalingen hebben. Als je dan toch een Nederlandse versie wil gebruik een vertaalbot of zoek in Google naar een goede Nederlandse vertaling.
Citaat:
Waarom niet gewoon een tip zoals het programma Wine. Hiermee kun je volgens de beschrijvingen Windows programma's laten lopen onder Linux.
En geef er dan als toevoeging bij waarom het wel of niet kan en kom bv eens met een vergelijkend programma..
Omdat Wine ook niet alles is. Wine is een mooi product maar veel Windows programma's lopen vast, doen rare dingen of werken totaal niet. Zeker als je programma's als MSN/WLM wil gaan gebruiken. Zeker als beginner kan Wine een beetje lastig zijn.
Citaat:
N.H.F.
Jij komt met een vraag. Ik probeer je te helpen. Sorry als mijn antwoorden onder de maat zijn, of jouw Engels onder de maat is. Maar ik help je dan ook niet verder. Je kan wel sarcastisch blijven antwoorden op mij, zoals je naar mijn eerste post hebt gedaan, maar Linux is voornamelijk Engels. Ga je dieper in het systeem dan is de documentatie voornamelijk in het Engels. Als beginner hoef je ook niet perse alles te snappen, als je de context maar snapt. Zeker met het Windows is not Linux verhaal wat ik je eerder gaf.

Oud 10 April 2007, 10:46   #25
pol528
PCM Lord

pol528's schermafbeelding

Standaard

Je kunt in dit "eigen"draadje wel lastig doen, maar als je eerst de andere draadjes over Linux leest had je al minder hoeven te vragen.
En als je een uitgekauwd stukje direct zonder uitleg bruikbaar stukje software wilt moet je naar een game console of Windows gaan, zelfs de laatste moet je wel eens bij nadenken.
Je kunt ook lid worden bij een lokaal computer clubje en de leden alles voor laten kauwen/installeren/uitleggen.
Er wordt toch wel een minimaal beetje kennis/zelfhulp/zoekwerk e.d. van iemand verwacht.
Wanneer een gebruiker hier alles weet werkte die misschien wel voor MS.
pol528 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 April 2007, 21:29   #26
Felix 15
Just Joined!

Standaard

Tja wat moet ik hiervan zeggen/denken ??

Ok dan ... ik weet meer van computers dan je denkt en mijn engels is niet onder de maat...

Alleen .. en dat steekt mij ..
ik ben inderdaad nieuw met Linux
Ik weet hier inderdaad (nog) weinig van.
Ik ben op zoek naar informatie over linux
en nee ik ben niet sarcastisch..

Ik meld me dus aan op een website met een forum over linux, stel vragen hierover en krijg in eerste instantie een antwoord of ik een engelse website wil gaan bekijken die linux vreselijk negatief neerzet. (was ook niet mijn vraag)
en vervolgens alleen maar wat algemene opmerkingen en dan.. je bent nieuw dat snap je toch niet ... om maar even aan te geven hoe daarover gedacht wordt. Ik vraag me af hoe je ooit zou kunnen weten wat ik wel of niet snap, ik denk dat ik meer geprogrammeerd heb dan jij ooit zal doen, dat is ook 1 van de redenen dat ik van MS af wil ...
dus wie is hier nou raar bezig.

En voor de info. ik was al over naar een voor jullie veel bekender draadje tw Ubuntu en die is volledig in NL met een volledig NL ondersteuning.
maar dat moest ik dan ook weer zelf uitzoeken, hoe moeilijk kan het zijn, of worden gemaakt.

Ik vind het jammer dat iemand die zich ervaren voor doet, zo reageert.
zelf ben je toch ook ooit begonnen, misschien zijn er op een ander forum mensen die beginners wel serieus nemen..
Felix 15 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 April 2007, 22:42   #27
YevgenyQuinne
PCM Lord

Standaard

Beste Felix 15 laten we het verhaal eens opnieuw doorlezen, en zien wat er allemaal fout gaat.

Citaat:
Hoi allemaal,
Ik heb net van een vriend van me Linux-XP
gekregen, alleen nou is mijn vraag..
Heeft iemand hier ervaring mee en is het makkelijk om ermee
te werken als je geen Linux gewend bent, maar wel aardig wat van
computers en doftware afweet ??
is het bv compatible met de huidige programma's die ik in windows
gebuik
Voor een link naar Linux-XP : http://www.linux-xp.com/
Bedankt alvast voor de reactie
Dit was jouw eerste vraag, op zich een goede vraag, ook al had hij wat uitgebreider gemogen, zoals welke software je gebruikt.
Je geeft zelf aan dat je nog niet bekend met Linux. Je geeft netjes een linkje naar linux-xp, en vraagt of je huidige software die je draait onder Windows (XP neem ik aan) ook op Linux kan werken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robocop Bekijk bericht
ik heb een vraag:
is deze linux-xp beter dan windows xp?
Dan komt robocop nu met een bekende beginnersvraag. Geen probleem, de mensen op PCMforum zijn vriendelijk genoeg om ook hem te helpen. Dat ik toevallig het eerste persoon ben dat reageert mag een feit zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YevgenyQuinne Bekijk bericht
@t robocop
Windows XP is een systeem van Microsoft
Linux XP is een Linux distro met de windows look. Dus verwacht niet dat je alles wat je op XP kan op Linux XP kan. Ik adviseer je dan ook maar om gewoon op Windows te blijven @t felix
Linux moet je leren, dus lees er veel over probeer uit.
Welke programma's gebruik je? Sommige kunnen in Wine draaien, andere draaien totaal niet op Linux. Maar er zijn altijd alternatieven.
Ik denk dat jullie er beiden goed aan doen om dit door te lezen:
http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm
het maakt een hoop duidelijk aan mensen die onbekend zijn in de Linux wereld.
Ik geef netjes aan dat robocop een niet z'n slimme vraag heeft gesteld, en adviseer hem om voorlopig maar even op Windows te blijven, de link komt later. Jou vertel ik in het kort over "wine" als je er meer over wil weten kan je dat natuurlijk altijd even googlen. Ik verwacht dat mensen op het PCM forum voor zichzelf kunnen denken, en snel conclusies trekken. Daarnaast geef ik aan dat Linux alternatieven kent, zoals ik later ook zal terugkomen dat je MSN kan verruilen voor gaim (sinds 2 dagen heet dat pidgin trouwens) etc.

Ik geef jullie beide een link naar het Linux is Not Windows document, dat toevallig Engels is, om jullie allebei een goed beeld te geven van wat je wel en niet moet verwachten van Linux. Dit verhaal helpt mensen om een hoop illusies te doorbreken. Ik geef je in ieder geval een duwtje in de goede richting om te zorgen dat je niet een foute beslissing maakt, en per ongeluk bijvoorbeeld je Windows partitie verwijderd en weer een draadje opent op het PCMforum met de titel: Help me, mijn Windows partitie is verdwenen.

Citaat:
Hahaha leuk hoor...
Is er ook een handige uitleg in het NL
Soms wordt er technisch engels geschreven en dat is wat lastig
en ik neem aan dat Linux ook een NL versie kent ??
In iedergeval bedankt voor je reactie
Je begint erg sarcastisch met "Hahaha leuk hoor"
Daarna geef je aan dat het technische engels wat lastig vind. Ok, dat kan ik begrijpen ik weet immers verder niks over je. Je vraagt of er een Nederlandse versie van Linux is, en bedankt me. Tot zover geen problemen.

Citaat:
Ah het wordt me duidelijk..
Microssoft = Auto
Linux = Motor
Microsoft = ondersteuning
Linux = alleen vage opmerkingen en geen hulp

Tja geen wonder dat Linux het dus (volgens dat uiterst negatieve stukje) het nooit zal halen om een volwaardig programma te worden.

Als de makers (lees gebruikers) het nu eens voor/met elkaar zouden ontwikkelen en vooral naar elkaar zouden luisteren, dan zou het succes van Linux vele malen groter zijn geweest dan Microsoft.
Maar zo werkt het in de ICT helaas niet, ze gaan lekker allemaal op een eigen eiland zitten, en dus lekker doen wat ze zelf willen en vooral geen ondersteuning geven. Dit kan toch nooit de bedoeling zijn van een open source system ?
De krachten bundelen en naar elkaar luisteren kan Linux veel groter, krachtiger en beter maken dan welk systeem dan ook.

Nu snap ik ook die vele versies van Linux
Nu trek je een foute conclusie, dat kan gebeuren. Mensen als pol528 (waarvan je wel het een en ander kan leren) verbeteren je, zodat jij straks geen fout maakt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pol528 Bekijk bericht
Pol528's verhaal....
En hier verbeterd Pol528 je, KTF gaat verder, met nieuwe informatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ktf Bekijk bericht
Even terug op het hoofdonderwerp: ik heb nog nooit eerder gehoord van deze Linux distributie. Ik denk niet dat het veel zal schelen met de meeste andere linux versies. Kijk wat het beste bij je past, en ga niet af op de naam.

....

Daarbij mag het met zoveel verschillende versies ongeorganiseerd lijken, maar het heeft een heel groot voordeel: iedereen kan kiezen. Ben je beter met Linux en wil je iets krachtigs, dan neem je bijv. OpenSUSE. Ben je wat minder met computers, dan neem je bijv Ubuntu of Fedora.

De krachten worden daarbij echt wel gebundeld. De Kernel, het hart, is overal hetzelfde. En die is w?l krachtig.
En kijkt hij noemt ook distrubuties. Ubuntu, Fedora en OpenSuse. Een paar grote namen, met een goede gebruikers gemeenschap.

Citaat:
zal ik dan maar wer wat schrijven
Dat verhaaltje van motor/auto en geen/wel ondersteuning kwam niet van mij maar dat las ik op de opgegeven link (negatieve verhaal) over linux.
Nu begint de ellende dus. Je geeft mij de schuld van het geven van een negatief verhaal over Linux. terwijl de laatste keer dat ik het las, gaf het gewoon de heikel punten aan.

Citaat:
Ondertussen ben ik ervan overtuigd dat Ubuntu 6.10 beter bij mij past (op dit moment) en dat ben ik nu aan het downloaden. Linux XP misschien in een later stadium, of helemaal niet ...
Je bent inmiddels bij Ubuntu 6.10 aangekomen. Een goede keuze.

Citaat:
Alleen heb ik nog een vraag over het verkrijgen/gebuik van software..

Ik gebuik nu bv WinAmp / Nero / Adobe audition / MsMessenger / en div video/audio bewerkings programma's

Kan ik die in Linux blijven gebruiken ?? en zo niet zijn er Linux versies van ??
en waar vind ik die dan ?
En je vraagt om een alternatief voor je programma's. Hieronder verbeter ik ktf, en geef ik advies voor jouw programma's.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YevgenyQuinne Bekijk bericht
FOUT, het kan misschien wel maar met flinke problemen.
XMMS is een WinAmp kloon
Gaim, Kopete of misschien online diensten als meebo en ebuddy
De nieuwe versie van Ubuntu heeft hier een programma/handleiding voor om dit gelijk allemaal goed te zetten: anders ubuntuguide.org
Ik geef zelfs aan dat de nieuwe versie van Ubuntu makkelijker wordt, en dat je op ubuntuguide.org (die trouwens ook in het Nederlands is) een hoop dingen worden uitgelegd.

Citaat:
@ Yevgenyquinne.
Zoals je net hebt gelezen, heb je dit nooit gezegd. Alleen dat er een negatieve link was gegeven.

Citaat:
Ik geef in sommige gevallen aan wat wel en niet kan, dat is logisch. De Engelse link over het Linux is Not Windows verhaal, heeft niet eens wat te maken net Ubuntu maar met het fenomeen Linux. Ubuntuguide.org is ook in het Nederlands beschikbaar, door simpelweg op Nederlands te klikken in de pagina.

Citaat:
Ik was degene die Wine zei! Bij mijn eerste post al, kom op lees je wel? Ik kom met vergelijkende programma's. Ik noem Gaim (heet nu pidgin trouwens) XMMS etc. Dus waar heb je het over?
Citaat:
N.H.F.
Tuurlijk! En op naar de laatste post van jou!

Oud 10 April 2007, 22:43   #28
YevgenyQuinne
PCM Lord

Standaard

Citaat:
Tja wat moet ik hiervan zeggen/denken ??

Ok dan ... ik weet meer van computers dan je denkt en mijn engels is niet onder de maat...
Als jij een verhaal dat juist aangeeft wat je wel en niet van Linux moet verwachten als negatief opvat, dan is je Engels wel onder de maat, zeker omdat het vrij weinig technische termen bevat en je het globale verhaal moet lezen. Dat je meer weet van computers dan ik denk, ok dat geloof ik, maar zeik mij niet zo af.
Citaat:
Alleen .. en dat steekt mij ..
ik ben inderdaad nieuw met Linux
Ik weet hier inderdaad (nog) weinig van.
Ik ben op zoek naar informatie over linux
en nee ik ben niet sarcastisch..
Later ga je zeggen dat je programmeert etc. Ik neem aan dat je als programmeur goed kan nadenken, vaak informatie opzoekt over API's hoe je een bepaald iets aanroept in C etc. Veel programmeurs gebruiken hiervoor het internet, dus automatisch Google, Yahoo en andere. Ik kan niet anders dan geloven dat jij Google snapt, dan je weet dat het Internet gigantisch is, en dat er vast veel informatie is over Linux op het internet. Zoek dan ook met Google. Dat had je deze discussie ook kunnen besparen.
Citaat:
Ik meld me dus aan op een website met een forum over linux, stel vragen hierover en krijg in eerste instantie een antwoord of ik een engelse website wil gaan bekijken die linux vreselijk negatief neerzet. (was ook niet mijn vraag)
Ik geef je een link met een observerend verhaal. Voor de laatste keer het verhaal is niet negatief. Het is een voor en nadelen verhaal, dat simpel is geschreven zodat iedereen het begrijpt. Zodat iedereen die overstappen op Linux weet waar hij of zij aan toe is. Kom op man gebruik je verstand.

Citaat:
en vervolgens alleen maar wat algemene opmerkingen en dan.. je bent nieuw dat snap je toch niet ... om maar even aan te geven hoe daarover gedacht wordt. Ik vraag me af hoe je ooit zou kunnen weten wat ik wel of niet snap, ik denk dat ik meer geprogrammeerd heb dan jij ooit zal doen, dat is ook 1 van de redenen dat ik van MS af wil ...
dus wie is hier nou raar bezig.
En hier is de bekende "ik denk dat ik meer geprogrammeerd heb dan jij ooit zal doen" je geeft aan dat je daarom van MS af wil. Opnieuw is dat Engelse verhaal aan de orde. Het gras is niet altijd groener aan de overkant. Als je gaat programmeren in Linux, kom je ook tegen nieuwe problemen aan. Je hebt geen register meer, je hebt geen ondersteuning voor dit omdat dat niet opensource is etc etc.

Citaat:
En voor de info. ik was al over naar een voor jullie veel bekender draadje tw Ubuntu en die is volledig in NL met een volledig NL ondersteuning.
maar dat moest ik dan ook weer zelf uitzoeken, hoe moeilijk kan het zijn, of worden gemaakt.
Linux is zelf uitzoeken, daar leer je van. Ik gaf aan dat het aan je distrubutie lag. Als jij had gevraagd is Ubuntu Nederlands, dan had iedereen hier in koor "Ja" geroepen, en ook andere distributies genoemd die dit ook zijn.

Citaat:
Ik vind het jammer dat iemand die zich ervaren voor doet, zo reageert.
zelf ben je toch ook ooit begonnen, misschien zijn er op een ander forum mensen die beginners wel serieus nemen..
Een betere wereld begint bij jezelf. Laat jij daar maar eens mee beginnen, en lees eens een topic door voordat je iemand afzeikt die zijn tijd hierin steekt, niemand krijgt betaald hier, alles is vrijwillig. Daarom moet je geen eisen stellen, stel gerichte goede vragen, steek tijd in je post.

Iedereen wil je best helpen, maar als je zo gaat beginnen. Ik zal in ieder geval maar niet meer op jouw posts reageren. Anders kan ik elke keer weer een half uur lang jou op je fouten gaan wijzen.

Oud 10 April 2007, 23:18   #29
pol528
PCM Lord

pol528's schermafbeelding

Standaard

Sorry dat ik misschien wat kort door de bocht was, maar er zijn hier meer draadjes over Linux, software ervoor, discussies erover, e.d.
Als je nieuw bent met Linux zal je als elk ander ook bij het begin moeten beginnen, overslaan kan niet want er is net als bij MS juist bij het begin het grootste leerproces.

Als je Engels goed is zul je zelfs bij MS gemerkt hebben dat in die taal gewoon het meest te halen is.
Wanneer je op een anti Linux of niet geheel pro Linux site terecht komt kan het je alleen maar leren wat het verschil is, dit geld voor alle OSsen.

Ik zelf kijk erg veel op OpenSuse, daar gebeurt ook veel in Nederlands, zelfs is er een NL site vertaling onderweg. Maar ook hier is niet alles kant en klaar, soms werkt Wine, soms moet je naar een alternatief en voor de Win Games is het gewoon moeilijker.

Als je echt veel programmeerde, had je al veel zelf kunnen weten en uitzoeken en had je de vraagstelling wat gerichter kunnen maken. Juist in deze sector is Linux een uitgebreid speelveld.

Sorry als ik uit schoot, maar een gewaardeerd forumlid aanvallen op zijn best doet, naar je zin of niet, schoot in de verkeerde typevinger.
pol528 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 April 2007, 10:53   #30
YevgenyQuinne
PCM Lord

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pol528 Bekijk bericht
Sorry dat ik misschien wat kort door de bocht was, maar er zijn hier meer draadjes over Linux, software ervoor, discussies erover, e.d.
Als je nieuw bent met Linux zal je als elk ander ook bij het begin moeten beginnen, overslaan kan niet want er is net als bij MS juist bij het begin het grootste leerproces.

Als je Engels goed is zul je zelfs bij MS gemerkt hebben dat in die taal gewoon het meest te halen is.
Wanneer je op een anti Linux of niet geheel pro Linux site terecht komt kan het je alleen maar leren wat het verschil is, dit geld voor alle OSsen.

Ik zelf kijk erg veel op OpenSuse, daar gebeurt ook veel in Nederlands, zelfs is er een NL site vertaling onderweg. Maar ook hier is niet alles kant en klaar, soms werkt Wine, soms moet je naar een alternatief en voor de Win Games is het gewoon moeilijker.

Als je echt veel programmeerde, had je al veel zelf kunnen weten en uitzoeken en had je de vraagstelling wat gerichter kunnen maken. Juist in deze sector is Linux een uitgebreid speelveld.

Sorry als ik uit schoot, maar een gewaardeerd forumlid aanvallen op zijn best doet, naar je zin of niet, schoot in de verkeerde typevinger.
Uhm, pol528, sorry dat ik het vraag. Maar is dit een reactie op mijn post, of op felix 15 in het algemeen?. Want ik denk dat mijn ellenlange post het onderhand allemaal gezegd heeft. Ik heb het gevoel dat wij op een of andere manier langs elkaar posten ofzo...

Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten