advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Oud 2 April 2011, 10:54   #1
seminifeer
PCM User

Standaard partitietabel verdwenen ?

Hallo,

Ik werk met Windows 7 Home premium 64 bit
Vandaag wilde ik mijn desktop opstarten. Helaas lukte dat niet. Het scherm bleef zwart met een streepje. Omdat ik bang was dat mijn schijven geheel gecrashed waren benaderde ik het bios. De 2 schijven waren gewoon zichtbaar.
Na een aantal pogingen om te rebooten heb ik de installatiedvd geplaatst en gepoogd windows te repareren.

Daar kreeg ik d emelding "bevat geen geldige systeempartitie.
Herstelbewerking voltooid foutcode = 0x0.

Dus ik dacht...nu doet ie het wel weer.
Maar nee hoor.

Toen gebruikte ik de functie (via de installatiedisk) stuurprogramma's toevoegen. Op die manier bleek ik gewoon de 2 schijven te kunnen benaderen en de data te kunnen bekijken.
Het lijkt me dat de schijven dan gewoon in orde zijn.

Wat me w?l opviel was dat de driveletters die aan de schijven toegekend waren veranderd zijn.
Op zich zou dat toch geen probleem moeten zijn, maar ik vraag me wel af hoe dat kan.
De installatiedsik werd gezien als Boot (X)
De driveletter van de Epson netwerkprinter was uiteraard verdwenen.Maar dat is logisch als het systeem niet opgestart is.

Wat kan hier aan de hand zijn. Windows is blijkbaar beschadigd. Bij opstartherstel ziet de installatiedisk echter geen systeem om te herstellen.

Wat nu?

Het liefst op zo'n manier dat ik mijn software niet opnieuw hoef te installeren

Laatst gewijzigd door seminifeer : 2 April 2011 om 11:08
seminifeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2011, 11:59   #2
seminifeer
PCM User

Standaard vreemd

Ik heb in de bios de bootvolgorde veranderd. Hierna doet hij het wel weer.
Ik krijg een melding bestandsysteen om C wordt gecontroleerd ntfs.

Nu begrijp ik het niet.
Er is een bootvolgorde....als de eerste schijf niet voldoet, pakt hij toch de 2e schijf in de lijst?
Ook vraag ik me nog steeds af waarom dit opeens gebeurd is.
seminifeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 April 2011, 13:05   #3
krots4
PCM Guru

Standaard

Ik denk: je originele DVD erin steken en opstarten. Dan is er ergens een keus om je systeem te herstellen.

Zoiets maar eens proberen?
krots4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 April 2011, 15:56   #4
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door seminifeer Bekijk bericht
Wat me w?l opviel was dat de driveletters die aan de schijven toegekend waren veranderd zijn. Op zich zou dat toch geen probleem moeten zijn, maar ik vraag me wel af hoe dat kan.
Een driveletter is niet iets wat vast ligt. Je desktop-windows heeft een bepaalde naamgeving en heeft die opgeslagen, maar als je vanaf een CD opstart zal het systeem op die CD gewoon de eerste partitie aan C koppelen, de tweede aan D enzovoorts. In dit probleem verder niet relevant.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door seminifeer Bekijk bericht
Er is een bootvolgorde....als de eerste schijf niet voldoet, pakt hij toch de 2e schijf in de lijst? Ook vraag ik me nog steeds af waarom dit opeens gebeurd is.
Zo simpel ligt het niet. Stel dat de BIOS de eerste schijf probeert en dan ziet dat deze opstartbaar is. De BIOS sluit af en geeft het stokje over aan het opstartprogramma op de harde schijf. Als dit opstartprogramma beschadigd is en direct chrasht (zonder een foutmelding te geven) dan is de BIOS al afgesloten (die heeft het stukje al doorgegeven) en de computer is vastgelopen tijdens het opstarten. Er is dus geen weg terug om de volgende schijf te proberen. Dit is nu eenmaal zo, omdat BIOS al een heel oud systeem is wat allang had moeten zijn vervangen door EFI

edit: die bootvolgorde, de BIOS pakt de tweede schijf dus pas als hij geen opstartprogramma op de eerste schijf aantreft of als die eerste schijf is verwijderd/kapot is. Hier trof hij dat dus wel aan, maar dat was niet goed. Vandaar.
Oud 3 April 2011, 17:23   #5
Niekie30
PCM Newbie

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Uit het feit, dat de Windows zo'n foutmelding geeft, met dit resultaat: (Een vanzelf opkomende schijfcontrole), zou je kunnen vaststellen dat de schijf waar Windows opstaat, aan het stuk gaan is.
Backup dus al je kostbare data (als de schijfcontrole is afgelopen) en controleer de schijf eventueel met een hd controle programma van de fabrikant van de harde schijf.

Over opstarten van de "volgende " schijf. Ik neem aan dat er maar 1 keer Windows 7 is geinstalleerd. Een andere schijf zal niet opstartbaar zijn, tenzij je een dualboot met een ander besturingsysteem hebt.

Niek
Oud 3 April 2011, 18:14   #6
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
Uit het feit, dat de Windows zo'n foutmelding geeft, met dit resultaat: (Een vanzelf opkomende schijfcontrole), zou je kunnen vaststellen dat de schijf waar Windows opstaat, aan het stuk gaan is.
Dat is niet waar. Schijfcontrole komt langs als het bestandssysteem wat op de schijf staat niet goed functioneert, en dat heeft niets te maken met het fysieke werken (wat ik onder kapot gaan versta) van de schijf.
Oud 3 April 2011, 18:52   #7
Niekie30
PCM Newbie

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Ik tik ook "zou je kunnen ..... ". Er zal een oorzaak zijn waarom ntfs niet meer goed functioneert, zonder dat daar een aanwijsbare reden voor is.
Het hoeft niet perse een technisch mankement te zijn aan de schijf, dat ben ik zeker met je eens.

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 3 April 2011 om 18:55
Niekie30 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten