advertentie

Dit forum is niet langer actief. Voor vragen kun je voortaan terecht in de Vraag & Antwoord-rubriek van PCMweb.nl

Ga terug   PCM Forum > Software, Games & OS > Linux

Bekijk resultaten enqu?te: Welke Linux distributie?
Debian 5 11,11%
Fedora 6 13,33%
Knoppix 4 8,89%
Linspire 1 2,22%
Mandriva 7 15,56%
Red Hat 2 4,44%
Suse 11 24,44%
(K/X)Ubuntu 25 55,56%
Anders... 10 22,22%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enqu?te

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 16 May 2007, 17:51   #31
pol528
PCM Lord

pol528's schermafbeelding

Standaard

Ik ben nu VL aan het downloaden, maar iedereen die een distro aangeeft geeft ook dezelfde voordelen.
Ik heb er al veel geprobeerd, maar de juiste moet ik nog vinden.
Ik zou in de argumentering per distro wel wat meer info willen zien??
pol528 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 May 2007, 18:25   #32
t'web
Just Joined!

t'web's schermafbeelding

Standaard

Meer info ?
De meeste info kan je best op de officiële website lezen...zie URL
http://www.vectorlinux.com/

Waarom ik VectorLinux gebruik is simpel.
Klein,simpel,laat zich gemakkelijk installeren en is een rotsvaste distributie.

OK...voor hen die nieuw zijn.
De keuze van een linux distributie vergelijk ik dan liefst met een wagen.
Als je moet beslissen om een nieuw/ander voertuig aan te schaffen,gaat de goede huisvader opzoek naar:
Buiten 't budget (want bijna alle distro's zijn vrij te gebruiken), moet je opzoek naar andere argumenten.
Haal je een vrachtwagen in huis ?
Voordelen ...bijna alles kan je ermee vervoeren,maar je sleurt bij 't gewone woon- werkverkeer een log beest met je mee.
Voorbeelden:Suze,Ubuntu,Fedora,Gentoo, Debian enz...

Haal je een sportwagen in huis ?
Voordelen ..snel,wendbaar en comfort... je ben in een wip waar je wil zijn.
Nadeel indien je een grote verhuis moet uitvoeren, moet je bij deze soms een kleine aanhanger aanpikken.Dit bestaat dan in de vorm van bijkomende soft die je moet installeren, voor speciale taken extra te willen uitvoeren.
Wel Vector Linux is zo'n snelle ,uiterst veilige distro...surfen,mailen,muziek beluisteren,filmpjes bekijken en of een briefje schrijven gebeuren tegen lichtsnelheid.
Je veiligheid is verzekerd en je kan bogen op een know-how van een van de eerste en oudste Linux distro's ooit...SLACKWARE

Laatst gewijzigd door t'web : 16 May 2007 om 18:32
t'web is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 May 2007, 20:00   #33
pol528
PCM Lord

Standaard

De vergelijken die je geeft snap ik. Maar als je de draad terug leest vind ieder dar zijn of haar distro veilig, snel, volledig/vollediger is dan de ander (hoewel) maar ook weer gelijk.
Ik heb diverse Suse/Ubuntu/Fedora/Redhat enz. in KDE/Gnome bekeken, ik heb zelfs een Pardus geprobeerd.
Bij heel veel onwillige hardware (vooral RAID) is het bij kijken gebleven. Ik heb nu een openSuse 10.2 Dualboot draaien omdat ik bij deze de Yast best wel een aardige tool vind om je software binnen te halen en up-to date te houden. Maar in tot nog toe alle distri's is het 3D verhaal op mijn ATI 1600 nog steeds een ramp. Daarnaast is openSuse vanaf versie 8 al de enigste die mijn TV kaart direct ondersteund.
Bij iedereen lees ik hoe goed het is maar door de (kleine) problemen heb ik dan geen zin meer in een verdere ontdekkingstocht.
Zo vind je nergens eens hoe lang het duurt om Wine aan de praat te krijgen of wat er bij komt kijken, ik kan wel bij openSuse een gigantische handleiding vinden hoe ik ATI 3D aan de praat moet krijgen, bij Ubuntu was de handleiding al niet veel korter. Wordt je met een Ftoets een editor ingestuurd kun je later op een andere PC of met een restart eruit gaan om te vogelen hoe je weer uit het console had horen te komen. Ik heb in mijn DOS tijd heel wat gevogeld, ik heb heel wat tijd doorgebracht om mijn Windozen aan de praat te houden, maar Linux vraagt nu op dit moment misschien voor mij nog iets te veel.
Oud 16 May 2007, 20:11   #34
shellghost
ModeratorPCM Lord

shellghost's schermafbeelding

Standaard

Interessant om te zien dat het lijkt alsof de meeste voor het gemak gaan ipv echt sleutelen om iets aan de praat te krijgen dmv compilen enzo.
Bv een complete kernel compilen om maar een voorbeeld te noemen.
Of sla ik dan de plank compleet mis?
Oud 16 May 2007, 20:47   #35
pol528
PCM Lord

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shellghost Bekijk bericht
Interessant om te zien dat het lijkt alsof de meeste voor het gemak gaan ipv echt sleutelen om iets aan de praat te krijgen dmv compilen enzo.
Bv een complete kernel compilen om maar een voorbeeld te noemen.
Of sla ik dan de plank compleet mis?
Zowel plank als mis, het gaat over het gebruik van een distri. Ik neem aan dat je voor MS ook aan het compilen slaat?
Bij het sleutelen bedoel ik de tijd door brengen zoals bij een Windows up-date die je systeem doet crashen, of een driver waar de nieuwste versie iets te voorvarend werkt, een hotfix die aan de andere PCkant weer wat uit zet. Die tijd aan Linux doorbrengen doe ik bijvoorbeeld alleen als ik er ook rendement uit zie. Dat het al iets meer sleutelwerk is om een programma te installeren oke, maar in de winkel en op CD-rom is er nog maar weinig Linux software zo installeer-baar als voor WIN.
Oud 16 May 2007, 21:04   #36
shellghost
ModeratorPCM Lord

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pol528 Bekijk bericht
Zowel plank als mis, het gaat over het gebruik van een distri. Ik neem aan dat je voor MS ook aan het compilen slaat?
Bij het sleutelen bedoel ik de tijd door brengen zoals bij een Windows up-date die je systeem doet crashen, of een driver waar de nieuwste versie iets te voorvarend werkt, een hotfix die aan de andere PCkant weer wat uit zet. Die tijd aan Linux doorbrengen doe ik bijvoorbeeld alleen als ik er ook rendement uit zie. Dat het al iets meer sleutelwerk is om een programma te installeren oke, maar in de winkel en op CD-rom is er nog maar weinig Linux software zo installeer-baar als voor WIN.
Ik geloof dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel.
Je hebt bij wijze van spreken 5000 distributies, van heel simpel a la windows tot de hardcore compile alles zelf a la de bsd clonen.
De meeste hier kiezen voor een relatief makkelijke distributie zoals ubuntu of een kloon hier van.
Dus ben ik benieuwd of men dan ook daadwerkelijk de diepte in gaat kwa Linux.
Dus ook de bash opzoekt enzo en vanuit daar programma's compilen zodat die geinstalleerd kunnen worden.
Dan maakt je echt gebruik van de kracht van Linux naar mijn idee.
Je kan het helemaal inrichten naar je eigen idee, dus ook de kernel compilen zodat er maar een paar mb van over blijven.
Dat lukt je niet met Windows.
Oud 16 May 2007, 21:24   #37
pol528
PCM Lord

Standaard

Als je de recente switch van onze Flowiej naar Ubuntu ziet dan denk ik wel dat dat hetgeen hier zien met "gebruiken", ook ik wil mijn besturing systeem gebruiken om mijn programma's te kunnen benutten.
Daarnaast wil je om te gamen wel eens het onderste uit je systeem halen om een paar bench punten te winnen. Maar ik denk denk dat het grootste gedeelte van de Forum bezoekers/gebruikers al niet een bij scripting kijken, laat staan compileren. Maar hier spreek ik meer uit mezelf.
Begrijp me goed, OSS is een fantastisch concept, eigenlijk alleen maar mogelijk op dit niveau door Internet. Maar ook deze community schrijft voor gebruikers, gratis of betaald. Ik denk dat het volwassener is dan bijvoorbeeld Windows of Mac doordat er veel sneller op trends ingespeeld kan worden. Alleen houden de commercielen een rem achter de hand, waarschijnlijk omdat ze het succes er van (nog) niet in willen of kunnen zien. OSS is here to stay and growing.
Daar vind ik gelijk de oorsprong van mijn en veler problemen(pjes), drivers, modules als directX, gamebuilders enz. die niet echt OSS gaan maar de wereld veranderd in rasse schreden dus echt lang kan het niet meer duren.
Oud 16 May 2007, 21:29   #38
ktf
PCM Lord

ktf's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ktf
Standaard

Een vriend van mij heeft eens geprobeerd Gentoo te installeren. Die installeerd niet, maar compileerd alles. (bijna vanzelf ) Hij is ermee gestopt omdat hij geen driver voor zijn grafische kaart had (geen 3D acceleratie) maar verder liep alles prima. Hij gebruikt nu Ubuntu...

Ik ben iig voor het sleutelen gegaan. Lekker compileren, code oppoetsen en batch scriptjes schrijven, heerlijk!
Oud 17 May 2007, 11:02   #39
t'web
Just Joined!

t'web's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ktf Bekijk bericht
Een vriend van mij heeft eens geprobeerd Gentoo te installeren. Die installeerd niet, maar compileerd alles. (bijna vanzelf ) Hij is ermee gestopt omdat hij geen driver voor zijn grafische kaart had (geen 3D acceleratie) maar verder liep alles prima. Hij gebruikt nu Ubuntu...

Ik ben iig voor het sleutelen gegaan. Lekker compileren, code oppoetsen en batch scriptjes schrijven, heerlijk!
Gentoo is de laatste jaren meer een hype geworden dan een bruikbare linux distro.
Op menige fora halen forumgangers hun Gentoo installatie te pas en te onpas naar boven
om een zeker imago te creëren.
Welk imago ?
Wel van een distro die als het ware blijven steken is in de begin jaren van het linux gebeuren.
De boer boert ook niet meer met paard en kar(alhoewel dit zijn voordelen had/heeft voor gewas en
milieu ...helaas is deze vorm ekonomisch niet meer haalbaar).Net zo met Gentoo.Een achterhaalde formule die goed was een tiental jaren terug, maar nu aan een grondige oppoetsbeurt toe is.
Voor de liefhebbers die komt eraan hoor !!!
Ze zijn achter de schermen aan 't werken aan een degelijke grafische installer (twee dagen via hun portage installeren om een stage aan de praat te krijgen ,die niet meer zoden aan de dijk brengt, dan een moderne distro die op 20 minuten op je pc staat, heeft velen doen afhaken.
Daar zijn de mensen achter Gentoo zich ook van bewust...achter de schermen zijn ze ijverig aan 't zoeken naar een grafische installer.De eerste stapjes zijn gezet,alleen lukt 't hem niet zo goed.In ieder geval zijn ze er wel reeds ingeslaagt een tweede live-cd uit te brengen(2007.0 met codenaam Secret Sauce), die dan wel reeds perfekt te gebruiken is.
http://www.gentoo.org/

Laatst gewijzigd door t'web : 17 May 2007 om 11:06
t'web is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 May 2007, 11:57   #40
shellghost
ModeratorPCM Lord

Standaard

Gentoo ondersteund meer architecturen dan de meeste linuxdistro's dus heel vreemd vind ik het niet dat ze dan wat achter lopen.
Dat geldt trouwens ook voor Debian enzo.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten